וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מציג: סינדרום ירושלים

גיל קדרון

23.7.2008 / 20:53

המועמד הדמוקרטי הביע את תמיכתו בירושלים מאוחדת כשנאם באוזני יהודים. אחר כך הבהיר לערבים שלא התכוון, ולישראלים שדווקא כן

במסיבת העיתונאים שקיים היום (רביעי) המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ברק אובמה בשדרות, הוא התבקש על ידי העיתונאים הישראלים להבהיר את הדברים השונים והסותרים שאמר בחודשים האחרונים בנושא אחדותה של ירושלים.

אובמה ביקש להבהיר כי לא חזר בו מהכרזתו החד משמעית בוועידת הלובי היהודי איפא"ק ב-4 ביוני, כי "כל הסכם עם הפלסטינים חייב לכלול את ירושלים כבירה לא מחולקת, ואת זהותה היהודית של ישראל". הוא זכה לתשואות רמות לאורך כל נאומו.

היו שהרימו גבה נוכח העמדה החד משמעית כל כך, שגם רבים בישראל אינם רואים בה כנחוצה. אחרים הופתעו מהנחרצות לגבי נושא ספציפי שאיננו נוגע ישירות לאמריקאים, אבל הבוחרים האמריקאים-יהודים שהגיעו לוועידת איפא"ק לא ידעו את נפשם מאושר. מבחינתם, המועמד הדמוקרטי, שחששו שינקוט במדיניות שאיננה פרו ישראלית, הבין כי בלעדיהם לא יוכל לזכות בבחירות. הבין, ופעל בהתאם.

אולם דבריו של אובמה הצליחו להרגיז את ההנהגה הפלסטינית, שללא האפשרות להקים את בירת המדינה שלהם בשכונות הערביות של ירושלים, או אל קודס, חשו שאין להם כל אופק מדיני.

משנה מקום, משנה עמדה

ב-14 ביולי נשאל הסנאטור מאילינוי בראיון ברשת CNN בנוגע לדבריו בנושא ירושלים, וזה טען כי דבריו לא הובנו כהלכה, ושכוונתו היתה שהבירה הישראלית לא תשוב להיות מחולקת בגדרות תיל, "כפי שהיה המצב לפני 1967".

"האמת היא שזו הייתה דוגמה למקרה בו התנסחנו בצורה לא טובה בנאום", אמר אובמה למראיין, פריד זכריה, שתהה מדוע איננו תומך במתווה קלינטון, שקרא להקים את בירת המדינה הפלסטינית בשכונות הערביות של ירושלים. "מיד ניסינו לתקן את הפרשנות שניתנה לדבריי. זה אפשרי ליצור ירושלים מלוכדת ועקבית. לא היה בכוונתי להחליט מראש מה יהיו הפתרונות הסופיים לסכסוך, ולדעתי מתווה קלינטון מהווה נקודת פתיחה טובה לשני הצדדים".

בהמשך הודה אובמה כי לא נזהר בניסוחו, הביע בתמיכה בפתרון שתי המדינות לשני העמים, וניסה לצאת מהפינה אליה נכנס על ידי הסברים שהאינטרס הישראלי "איננו רק התבצרות צבאית", אלא חתימה על הסכמי שלום עם שכנותיה.

אחרי שביצע פניית פרסה קלה לטובת העולם הערבי, הוכנה הקרקע לקראת פרסה נוספת שתשלים סיבוב של 360 מעלות. "קודם כל, לא שיניתי את עמדתי", אמר בנחרצות במסיבת העיתונאים בשדרות, והוסיף כי אסור "לחלק את ירושלים לחצי", אך מדובר בסוגיה "שהצדדים המעורבים צריכים לפתור אותה. זה איננו תפקידה של ארה"ב להכתיב את ההסכם".

למרות ההתרגשות המוצדקת מביקורו של מי שעשוי להפוך בחודש ינואר לאיש החזק בעולם, כדאי לזכור שהנואם המוכשר, שמצליח להרטיט את לבבותיהם של שומעיו בכל קצוות תבל, רגיל להתחבב על המאזינים. אם הוא צריך בשביל זה לשמור על ירושלים מאוחדת, או, לחילופין, מחולקת, שלא לדבר על האופציה שבכלל הישראלים והפלסטינים יחליטו לגביה, אז זה בדיוק מה שהוא יעשה. עד הפעם הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully