וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: פגישה רמת דרג על הגרעין הקוריאני

טלי גולדשטין

23.7.2008 / 13:24

שרי חוץ משש מדינות, לרבות ארה"ב, נועדו בסינגפור על פירוק הגרעין של צפון קוריאה. "צעד משמעותי המוכיח את הרצון להתקדם קדימה"

שרי החוץ משש המדינות המשתתפות בשיחות הגרעין עם צפון קוריאה, שכללו בפעם הראשונה את שרת החוץ האמריקאית, קונדוליזה רייס, פתחו הבוקר (רביעי) בפגישה בלתי רשמית בסינגפור עם שר החוץ הצפון קוריאני פאק יווי צ'ון. זוהי הפגישה הראשונה מסוגה - הכוללת את נציגי כל שש המדינות, ארצות הברית, רוסיה, סין, יפן, דרום קוריאה וצפון קוריאה - מאז החלו השיחות להפסקת פעילות הגרעין של צפון קוריאה ב-2003.

"זהו צעד משמעותי מאד", אמר שר החוץ הסיני יאנג ג'יהצ'י עם תחילת השיחות. "זה מוכיח כי לצפון קוריאה יש את הרצון הפוליטי להתקדם קדימה בתהליך". לדברי יאנג, הוא מצפה למפגש רשמי יותר בחודשים הקרובים.

רי דונג לי, דובר המשלחת הצפון קוריאנית, אמר גם הוא כי נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות. "נשתף פעולה במטרה להשלים את השלב השני בשיחות, כפי שהוסכם בפגישה שנערכה באחרונה בבייג'ינג".

רייס ועמיתה הצפון קוריאני לא צפויים להיפגש בארבע עיניים, אך דובר המשלחת הצפון קוריאנית חזר והדגיש את עמדתה של ארצו, לפיה על הממשל האמריקאי לשנות את השקפתו. "הדבר החשוב הוא הצעד הבא של ארצות הברית. עליה לחזור בה לחלוטין מהמדיניות העוינת שלה כלפי צפון קוריאה", אמר.

"הבעת אמון מצד צפון קוריאה"

רייס נפגשה היום גם עם שרי החוץ של איגוד מדינות דרום מזרח אסיה (ASEAN ), העורכים כנס נפרד, גם כן בסינגפור. מזכ"ל האיגוד, סורין פיטסוואן, ברך על השיחות רמות הדרג. "אני חושב שהעובדה ששר החוץ הצפון קוריאני נמצא כאן מהווה הבעת אמון מצד צפון קוריאה", אמר.

הפגישה בין שש המדינות מתרחשת מספר שבועות לאחר שממשלת צפון קוריאה הגישה לידי סין דו"ח מפורט לגבי פעילות הגרעין שלה, ואף הרסה מגדל קירור במתקן הגרעיני בינוגביאן. במהלך השיחות, תלחץ רייס על פאק להוכיח שמאמצי ההתפרקות מנשק גרעיני של צפון קוריאה רציניים.

כריסטופר היל, שליח ארצות הברית לשיחות הגרעין הרב-צדדיות על פירוק תשתיות הגרעין של צפון קוריאה, אמר כי יגיע לווינה ביום שישי הקרוב על מנת לערוך שיחות עם סוכנות האנרגיה האטומית הבינלאומית (סבא"א) בנוגע לתפקידה במו"מ עם צפון קוריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully