וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעה: אמ"ן יידחק מתפקידו כמעריך הלאומי

פנחס וולף

23.7.2008 / 13:12

לפי ההצעה, המועצה לביטחון לאומי תחוזק ובראשה יעמוד איש אמונו של ראש הממשלה. גופי הביטחון חוששים: "מעמדנו ייחלש"

ועדת החוץ והביטחון אישרה היום (רביעי) לקראת קריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המועצה לביטחון לאומי. ההצעה מקנה כוח רב יותר למועצה לביטחון לאומי וקובעת כי ראש המועצה יהיה איש אמונו של ראש הממשלה ויוגדר כיועצו לביטחון לאומי. סגנו של ראש המועצה יהיה איש מקצועי שיוכל לכהן בתפקיד עד עשר שנים. אישור הצעת החוק מעורר חשש בגופי הביטחון, שייאלצו לעבוד עם גוף ביטחוני אחר ולתת לו חוות דעת ודין וחשבון.

הצעת החוק נולדה בעקבות כשלון מלחמת לבנון השניה. לדברי ח"כ עמירה דותן (קדימה), היוזמת הראשונה של החוק, כאחת שהגיעה מהתחום הצבאי וראתה את חשיבות עבודת המטה, היא התפלאה שלא היתה עבודת מטה ראויה בטרם ההחלטה לצאת למלחמה.

תפקיד נוסף של המל"ל יהיה הכנת דיוני הממשלה וועדותיה ומעקב אחר ביצועיהן בתחום המדיני ביטחוני. ראש המל"ל יצטרך גם להציג חלופות מדיניות שונות.

"אחד מלקחי המלחמה הוא שתהליך קבלת ההחלטות היה חפוז", אמר יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ צחי הנגבי (קדימה), שהצטרף להצעת החוק של דותן. לדבריו, "ההנחה היא שאם היה לצד ראש הממשלה גוף חזק ומשמעותי הוא היה מבקש שהממשלה תהיה מודעת לכל ההתפתחויות והחלופות. הכנה לקראת קבלת החלטות תמיד חסרה במדינה, אבל כשהוא נוגע בצבא וביטחון, משמעותו הוא חיי אדם".

הנגבי גם ביקר את ההסדרים המדיניים שנחתמו עד כה תוך עקיפת גופי הביטחון הסדירים ויצירת ההסכם בפורום מצומצם של אנשיהם הנאמנים של ראש הממשלות.

המועצה תבחן את תקציב הביטחון

הצעת החוק גם קובעת, כי המטה לביטחון לאומי יכין מידי שנה הערכה שנתית ורב שנתית של המצב המדיני-ביטחוני ובחינת תקציבי החוץ והביטחון.

המועצה לביטחון לאומי הוקמה בשנת 1999, במהלך כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה. על הקמת המועצה החליטה עוד ועדת אגרנט, שחקרה את כשלי מלחמת יום כיפור. הוועדה המליצה להקים גוף אזרחי למחקר והערכה, המופרד מצה"ל. זמן קצר לאחר הקמתה, נשמעה ביקורת חריפה על מידת ההשפעה של המועצה ונאמר כי היא אינה ממלאת את ייעודה המקורי.

מיד לאחר היבחרו של אולמרט לראש הממשלה, הוא מינה את אילן מזרחי לעמוד בראש המועצה, אך הכפיף אותו לראש הסגל במשרד ראש הממשלה, יורם טורבוביץ. על תפקוד המועצה הוטחה ביקורת גם לאחר מלחמת לבנון השנייה. האלוף (במיל') עמוס מלכא אמר בעדותו בפני ועדת וינוגרד כי "לדעתי המועצה לא קיימת, אין מועצה לביטחון לאומי, הלוואי שהיתה".

לאחר מלחמת לבנון השנייה התפטר אילן מזרחי מראשות המועצה לביטחון לאומי, ובמקומו מונה לתפקיד תא"ל (במיל) דני ארדיטי. הממשלה אף החליטה, כחלק מהליך הפקת הלקחים ממלחמת לבנון השנייה, כי יש להגדיל את סמכויות המועצה ולחוקק חוק שיעגן את תפקדיה ומעמדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully