וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קארדז'יץ' לא רוצה להאג

טלי גולדשטין

23.7.2008 / 11:30

עשור של חיים במחתרת הגיע לקצו, ופושע המלחמה הסרבי, האחראי למותם של אלפי בוסנים, נלכד. עורך דינו מערער על צו ההסגרה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

עורכי הדין של פושע המלחמה ראדובן קארדז'יץ' אישרו אמש (שלישי) כי יגישו עתירה נגד הסגרתו לבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג. בכפוף לחוק הסרבי בנוגע לשיתוף פעולה עם הטריבונל בהאג, יש לעבור שלושה מכשולים לפני שקארדז'יץ' ישלח לעיר ההולנדית. שופט חייב לפסוק כי כל התנאים להסגרה מולאו, קארדז'יץ' צריך לקבל הזדמנות לערער וועידה מיוחדת של בית משפט לפשעי מלחמה צריכה לפסוק בערעור. כל התהליך יכול להימשך בין שלושה לתשעה ימים.

קארדז'יץ' צפוי לעמוד למשפט בבית הדין הבינלאומי בהאג בגין פשעי מלחמה – לרבות תכנון המצור על סרייבו והטבח של 8,000 מוסלמים בסרברניצה במהלך מלחמת האזרחים בבוסניה בין 1992-1995. קארדז'יץ' נלכד לאחר כעשור של חיפוש אחריו, בעודו נוסע באוטובוס בבירת סרביה בלגרד. אתמול, קארדז'יץ', בן ה-63, נחקר בידי שופט סרבי, שפסק כי יש להסגירו. עם זאת, עורך דינו סבטה וויאצ'יץ' הודיע כי יערער על ההחלטה.

"איני חושב שהם יקבלו את הערעור, אך אני רוצה לשבש את התוכניות להסגרה", אמר. "אנצל את ההזדמנות המשפטית על מנת לערער ביום האחרון, יום שישי. ראדובן מרגיש מצוין. הוא רגוע יותר ממני ובריאותו מצוינת", הוסיף.

בתוך כך, פרטים חדשים נחשפים על חיי קארדז'יץ', שעסק ברפואה אלטרנטיבית במהלך שנות מחבואו תחת השם הבדוי דראגאן דאביץ'. קארדז'יץ', שהציג עצמו כמומחה ברפואת קוונטים, הרגיש כל כך בטוח בתחפושת, שהקים אתר אינטרנט והעניק כרטיסי ביקור במהלך הרצאות ברפואה אלטרנטיבית. על הכרטיס הודפסו ראשי התיבות DD, המייצגות את הפסבדונים דראגאן דאביץ'. קארדז'יץ' נהג להעביר הרצאות על ההשוואה בין מדיטציה בטכניקות של שתיקה, בהן משתמשים נזירים אורתודוכסים. לפי הדיווחים, הוא העביר הרצאה בבלגרד בחודש מאי.

המצוד נמשך

במקביל, ממשיך המצוד אחר יד ימינו, הגנרל ראטקו מלאדיץ', מפקד הכוחות הצבאיים תחת משטרו של קארדז'יץ' בבוסניה. מקום הימצאו של מלאדיץ' בן ה-66 אינו ידוע, אך לפי החשד הוא מסתתר בסרביה.

שר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד רמז כי מעצרו של קארדז'יץ' עשוי לעזור לסלול את הדרך לכניסת סרביה לאיחוד האירופי. המשא ומתן בנושא דשדש מאז 2006 על רקע דרישת האיחוד כי קארדז'יץ' ומפקדו הצבאי מלאדיץ' יוסגרו לטריבונל בהאג. מיליבנד אמר כי עדיין לא הגיע הזמן לפתוח את הדיון בנושא. עם זאת, הוא הודה כי מעצרו של קארדז'יץ' היא התפתחות חשובה.

"תמיד אמרנו שלסרביה יש מקום במשפחה האירופית ומקום זה תלוי לא רק בנושאים כלכליים, תרבותיים ופוליטיים, אלא גם בערכים האירופים של צדק וזכויות אדם. החלטת הממשלה הסרבית לפעול לפי דרישת הקהילה הבינלאומית מבטיחה יחסים ארוכי טווח", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully