וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "ההתקפה על הכור בסוריה - מוצדקת"

טלי גולדשטין

23.7.2008 / 8:56

המועמד הדמוקרטי אמר קודם הגעתו לישראל כי "אין ספק שהסורים ניסו לפתח כור גרעיני". על תקיפה באירן: "זו ספקולציה"

ניר לנדאו, מערכת וואלה!

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ברק אובמה הגיע אמש (שלישי) לישראל מירדן, כחלק ממסעו במזרח התיכון. מוקד ביקורו של אובמה השבוע נסוב סביב תהליך השלום באזור. אובמה הביע בעבר מספר פעמים את תמיכתו הבלתי מעורערת בישראל והתחייב לשמור על ביטחונה אל מול מדינות עוינות באזור כגון אירן. אתמול, בעודו בירדן, העניק אובמה ראיון בלעדי לקריינית החדשות קייטי קוריק ברשת " CBS ניוז" בו חזר והדגיש כי ההפצצה הישראלית בכור הסורי היתה מוצדקת, במיוחד על רקע האיום האירני.

הדיון בנושא החל כשקוריק ציינה בפני אובמה שלפי סקר מעודכן, 43% מהישראלים מעדיפים לראות את ג'ון מקיין בבית הלבן על פני 20% בלבד שהיו בוחרים באובמה, אם היו יכולים. בתגובה, ענה אובמה כי ככל הנראה, הסיבה לכך היא שהישראלים מעונינים להבטיח שמי שיבחר לנשיאות בנובמבר מחויב לחלוטין לביטחונם, ללא קשר לעמדותיו בנושאים אחרים. "איני מפורסם כמו כמו ג'ון מקיין. הם מכירים אותו מאחר והוא ביקר בישראל. למרות שעמדתי בנושא ביטחון ישראל איתנה בדיוק כמו זו של מקיין, אנשים פשוט אינם מכירים אותי טוב. אני רוצה להבטיח לעם הישראלי ולידידי ישראל בארצות הברית שביטחון ישראל הוא הדבר החשוב ביותר", הסביר.

אובמה אמר בעבר כי אם ייבחר, יפתח בדיאלוג עם מנהיגים מוסלמים, בהם מנהיגים אירנים. אמירה זו הדליקה אור אדום בקרב הקהילה היהודית בארצות הברית וכן בקרב ישראלים. חשש זה התגבר במיוחד על רקע המתיחות המתגברת באזור בשל תוכנית הגרעין השנויה במחלוקת של אירן, סירובה להיענות לדרישת המערב ווהאמירות העוינות של משטר האייתלות כלפי המערב, וישראל בפרט.

לדברי אובמה, "בחירה במסלול של דיפלומטיה קשוחה אינה סימן של חולשה אלא של חוזק. כשמיישמים דיפלומטיה מסוג זה, שני דברים עשויים להתרחש. אחד, נשיג פריצת דרך והצד השני ייענה לגזרים ולמקלות שנציע לו. נטיל סנקציות חמורות אם הצד השני לא יגיב בהתאם, אך במקביל נפתח את הדלת לשיתוף פעולה רחב יותר עם הקהילה הבינלאומית. זוהי אפשרות אחת", אמר. "האפשרות השניה היא אם הצד השני ידחה את היד המושטת לו. עלינו להבהיר לאירנים שאנחנו רציניים".

"המדיניות שלי עקבית"

בנוגע לאפשרות של תקיפה ישראלית באירן, התחמק אובמה מתשובה ישירה. "איני רוצה להעלות השערות בנושא זה. אני חושב שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה. אך איני רוצה להעלות ספקולציות לגבי ההחלטה הקשה שתיאלץ ישראל לקבל מבין כל התרחישים האפשריים".

קוריק המשיכה להקשות על אובמה ושאלה אותו ישירות האם, לדעתו, ההפצצה הישראלית של הכור הגרעיני בסוריה בשנה שעברה היתה מוצדקת. "כן", השיב אובמה ללא כחל ושרק. "אני חושב שהיו מספיק ראיות לכך שהסורים השתמשו במודל דומה לזה של הצפון קוריאנים לפיתוח נשק גרעיני. היתה התלבטות לגבי מהי מטרת הכור, אך בסופו של דבר, אני חושב שעל ישראל לקבל החלטות כאלו. את יודעת, הישראלים חיים בשכונה קשה מאד, בה רבות משכנותיה רואות בה אויב ועלולות לפעול בהתאם".

הראיון נסב, שלא במפתיע גם על שאלת ירושלים, לאחר שבנאומו הפרו-ישראלי הוועידת איפ"ק, הכריז הסנאטור על תמיכתו בירושלים מאוחדת, דברים שהכעיסו את ההנהגה הפלסטינית. מספר שבועות לאחר מכן, חזר בו מדבריו ואמר כי התנסח בצורה קלוקלת. בהמשך הביע תמיכה בפתרון שתי המדינות לשני עמים. "זיגזוג" זה גרם להרבה אנשים לתהות האם לאובמה יש את הניסיון המתאים לתפקיד נשיא ארצות הברית.

אובמה התעקש כי חזרתו בו מהאמירה אינה משקפת שינוי במדיניות. "זה היה ניסוח אומלל. דבר כזה קורה לכל פוליטיקאי לא תמיד מצליחים להגיד בדיוק את מה שמתכוונים, אך המדיניות שלי לא השתנתה . היא עקבית וזהה לזו של ביל קלינטון. הווה אומר, ירושלים תהיה בירת ישראל ואסור לחלקה על ידי גדר תיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully