וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 שנים להתנתקות: אבטלה, עוני, שבר

פנחס וולף

23.7.2008 / 7:31

מחקר חדש שיוצג היום בכנסת מעלה תמונה קשה של מפוני גוש קטיף. 17 אחוז מובטלים ו-55 נזקקו לעזרה נפשית. הציון לממשלה: נכשל

הכנסת מציינת היום (רביעי) שלוש שנים להתנתקות. בשעה 15:00 יוצג מחקר שערך מכון "מאגר מוחות" בקרב מפוני גוש קטיף. המחקר בדק את מצבם הכלכלי, הנפשי והבריאותי של המפונים וכן את יחסם למוסדות המדינה. את המחקר יציג פרופ' יצחק כץ בכינוס מיוחד של השדולה למען גוש קטיף.

מהמחקר עולה תמונה מצמררת של מצבם האישי, הכלכלי, הבריאותי והחברתי של המפונים. בין היתר עולה כי אחוז המובטלים בקרב מפוני גוש קטיף הינו 17 אחוז, פי שלושה משאר חלקי הארץ. הנפגעים העיקריים הם החקלאים, ששיעור המובטלים ביניהם עומד על 31 אחוז.

37 אחוז מהנשאלים בסקר תארו את מצבם הכלכלי כ"גרוע" או "גרוע מאוד". 15 אחוז העידו כי הם נזקקים לעזרה כלכלית ונתמכים על ידי בני משפחה או חברים. 69 אחוז אינם מאמינים שכספי הפיצויים יספיקו לבניית בית קבע חדש, ו-24 אחוז מהם העידו כי הם משתמשים בכספים שיועדו לבניית בית הקבע כדי להתקיים.

אכזבה מהדרג המדיני

לא רק המצב הכלכלי הורע, אלא גם הבריאותי והנפשי. על פי הסקר, בקרב 55 אחוז ממפוני גוש קטיף חלה הרעה במצבם הבריאותי מאז הפינוי. 55 אחוז נזקקו לטיפול נפשי או פסיכולוגי מאז הפינוי. כמו כן, 29 אחוז העידו כי מאז הפינוי חלו שינויים לרעה ביחסים בין בני המשפחה הקרובה.

מגמה ברורה ביותר העולה מהסקר היא אכזבה כלפי הגורמים פוליטים הקשורים בפינוי. 96 אחוז מהמפונים אמרו כי הם מרגישים פגועים ומאוכזבים מיחסם של הפוליטיקאים ומקבלי ההחלטות כלפי מפוני גוש קטיף, כאשר 90 אחוז מרגישים שאין עם מי לדבר. 98 אחוז העניקו ציון "נכשל" או "נכשל מאד" לממשלת ישראל על הטיפול במפונים. 83 אחוז העניקו ציונים אלו למנהלת סל"ע. 80 אחוז העניקו ציונים נכשלים לחברי הכנסת על טיפולם במפונים, ו-73 אחוז העניקו אותם לפוליטיקאים ולמפלגות מהימין.

המדינה השקיעה 8 מיליארד שקל

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רענן דינור, אמר אתמול, כי עד כה השקיעה המדינה שמונה מליארד שקל בתהליך ההתנתקות, והצפי הוא שהסכום יגיע בסופו של דבר לכעשרה מיליארד שקל. במסיבת עיתונאים מיוחדת לרגל שלוש שנים להתנתקות טען דינור, כי 72 אחוז ממשפחות המפונים מימשו את העתקה הקהילתית שמינהלת סל"ע סיפקה להם.

לדברי דינור, על פי הנתונים שסיפקה מינהלת סל"ע, בכל משפחה הושקעו שלושה מליון שקל. מתוך 24 נקודות ישוב מרמת הגולן ועד חלוציות שבנגב, 80 אחוז מהם מתגוררים בדרום. דינור רמז בדבריו כי הצעת חוק של ח"כ זאב אלקין (קדימה) לשיפור תנאי החקלאים שפונו, מעכבת את יישום חלק מהפתרונות שהמדינה התכוונה לספק להם.

ראש מנהלת סל"ע, צביה שמעון, אמרה כי "לאחר שלוש שנים של עבודה מאומצת הכוללת ליווי צמוד של המפונים והכנת תשתיות בכל רחבי הארץ, המפונים קיבלו את מרבית הפיצויים המגיעים להם ואת הכלים והתשתיות לבנות את בתיהם מחדש". לדבריה, "נשארה קבוצה קטנה של עשרות בודדות של משפחות, המעכבת את תהליך השיקום מסיבות שאינן ברורות לנו. אני קוראת לאותן משפחות להגיע למנהלה, לחתום על ההסכמים ולצאת לדרך חדשה".

"הגיע הזמן למעשים"

חברי הכנסת מימין תקפו בחריפות את דברי רענן דינור ואת ראש הממשלה אהוד אולמרט בעקבות הטיפול הכושל לטענתם במפונים. לדברי ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי), "רה"מ המושחת והכושל ביותר בתולדות ישראל שולח את עושה דברו, שזה שלוש שנים נכשל בטיפול במגורשים, כדי להשתלח בהם ובכך הוא מצפה שהציבור ישכח את אלפי המגורשים שלא זכו עדיין לבית לאחר שנעקרו במהלך האווילי והמרושע ביותר שעשתה ישראל בתולדותיה.

הוא הוסיף, כי "אולמרט משתמש לעניין זה בטכניקה שבה הוא מנסה להסיט את האש מהעובדות שנחשפו על השחיתות התהומית שלו בכך שהוא מנסה לתקוף את העדים ולהאשים את הקורבנות. אלפי העקורים, המתגוררים בקרווילות המתפרקות כבר שלוש שנים, מסתכלים זה על זה, ולא מאמינים. זה נקרא מימוש בית?"

יו"ר השדולה למען מפוני גוש קטיף בכנסת, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), אמר בתגובה לדברי דינור כי "אם התמונה הייתה כל כך טובה מדוע לא צומצם כוח האדם במנהלת סל"ע לכדי 20%?". לדבריו, "אחרי שלוש שנים של תירוצים והסברים – הגיע העת למעשים ולא רק להבטחות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully