וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזון אחרית הימים בזימבבואה?

גיל קדרון

22.7.2008 / 21:00

היריבים המרים, הנשיא מוגאבה וראש האופוזיציה צ'נגראי, לחצו ידיים ופיזרו חיוכים לאחר שחתמו על הכרזה שתאפשר שיחות שלום בין הצדדים

חזון אחרית הימים בזימבבואה: הנשיא רוברט מוגאבה נפגש שלשום (שני) בבירה הרארה עם יריבו המר מזה שנים רבות, ראש האופוזיציה מורגן צ'נגראי, והשניים לחצו ידיים ופיזרו חיוכים לכל עבר. הצדדים חתמו בהרארה על הכרזה כי שני הצדדים "מתחייבים לקיים דיאלוג במטרה למצוא פתרון אמיתי, אפשרי וקבוע למצב".

מוגאבה וצ'נגראי פתחו בשיחות, בתיווכו של נשיא דרום אפריקה תאבו מבקי, בתקווה לסיים את המשבר הפוליטי והכלכלי החמור שפוקד את המדינה בעקבות הבחירות מעוררות המחלוקת.

מפלגתו של צ'נגראי, התנועה לשינוי דמוקרטי (MDC), ניצחה בבחירות הכלליות בחודש מרץ, אולם ועדת הבחירות עיכבה את פרסום התוצאות ובסופו של דבר הודיעה כי דרוש סיבוב שני על מנת להכריע. צ'נגראי פרש מהמירוץ לאחר קמפיין של אלימות שהוביל להרג מאות, לעינויים ולאונס, כשעשרות אלפים הפכו פליטים.

מבקי ניצח

כעת, לאחר שניסה במשך חודשים ארוכים להפגיש בין מוגאבה וצ'נגראי, וספג ביקורת קשה על תמיכתו בנשיא זימבבואה, התהלך מבקי כטווס, בעקבות ניצחונו הדיפלומטי. צ'נגראי, שניצל משלושה ניסיונות התנקשות ונעצר מספר פעמים בידי אנשיו של מוגאבה, כינה את הנשיא "חבר", ובירך על הפגישה בין "מפלגת השלטון והמפלגה המנצחת".

אולם למרות האווירה החיובית, האיחוד האירופי המשיך במאמציו להחיל סנקציות כלכליות חמורות, וסנקציות אישיות נגד מוגאבה ואנשיו. כעת יקוו בזימבבואה שתוצאות חיוביות לשיחות יצילו את המשק המקומי מקריסה מוחלטת.

מוגאבה, שאמר לפני הבחירות ש"רק אלוהים" יוכל להוריד אותו מכסא הנשיא, ותקף השכם וערב את צ'נגראי ואת בריטניה, המעצמה הקולוניאלית לשעבר, שינה גם הוא את הטון. "אנו יושבים כאן על מנת לקבוע דרך חדשה לאינטראקציה פוליטית". על השיחות הוטל איפול תקשורתי, כאשר גם מקומן לא הותר לפרסום.

"מוגאבה איננו הנשיא"

ראש ממשלת קניה רליה אודינגה אמר אתמול כי המו"מ בין הצדדים צריך להוביל לפרישתו של מוגאבה מהתפקיד, וכי האינטרס של העם הזימבבואי הוא לאפשר לנשיא היחידי שידעה המדינה הדרום אפריקאית מאז עצמאותה ב-1980, דרך לרדת מהבמה בכבוד ובביטחון.

"תוצאות הבחירות לא קיבלו הכרה בינלאומית, ולפיכך מוגאבה איננו הנשיא", אמר אודינגה. "אסור לצ'נגראי לנהל מו"מ מעמדה של חולשה. הוא צריך להיות גמיש דיו על מנת להגיע לפשרה שתאפשר למוגאבה לעזוב".

"הצדדים יימנעו משימוש בשפה אלימה ועוינת, כמו גם מחוסר סובלנות פוליטית ושנאה אתנית שחותרת תחת המדינה", נכתב בהכרזה הרשמית עליה חתמו מוגאבה וצ'נגראי, שקראה ל"ממשלה חדשה" ול"חוקה חדשה שתקדם שוויון, ריפוי לאומי ואחדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully