וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר להצבעה: פטור מעמלות על 4 פעולות ראשונות

צבי זרחיה

22.7.2008 / 15:52

הפטור יכלול, בין השאר, שימוש במוקד טלפוני או תיבת שירות למשיכה והפקדה של מזומן וצ'ק, והעברה או הפקדה לחשבון אחר

ועדת הכלכלה אישרה העלאה לקריאה ראשונה של הצעת חוק לרפורמה חדשה בסל העמלות הבנקאיות. לפי ההצעה, לקוחות פרטיים ועסקים קטנים שיבצעו 4 פעולות ראשונות בחודש לא יחויבו בתשלום עמלה. תשלום העמלות ייגבה החל בעמלה החמישית בחודש.

ההצעה הועלתה על ידי יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), במסגרת דיון בהצעת חוק להגבלת תעריפי העמלות. הצעת החוק הוגשה על-ידי ח"כ אמנון כהן (ש"ס). לאחר ההצבעה בקריאה הראשונה ולקראת ההצבעה על הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית תבחן הוועדה את מספר העמלות שיזכו את הלקוח בפטור מתשלום.

העמלות שייחשבו לצורך הפטור הן בגין פעולות בסיסיות כמו שירות על ידי פקיד בנק, מוקד טלפוני מאוייש או תיבת שירות בשירותים הבאים: הפקדת ומשיכת מזומן, פידיון והפקדת צ'ק, הפקדה ומסירת תדפיס לבקשת הלקוח, וכן העברה או הפקדה לחשבון אחר.

לאחר ההצבעה בקריאה הראשונה, ולקראת ההצבעה על הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, תבחן הוועדה את מספר העמלות וכן את סוג העמלות שיזכו את הלקוח בפטור מתשלום. כמו כן, תשקל ההצעה להנהיג סל עמלות מוזל של עד 18 שקל לחודש ללקוח רגיל, או 10 שקלים לקשישים.

עו"ד אמיר בכר מבנק ישראל, נציגי משרד המשפטים, ומשה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים, התנגדו להצעת ארדן וטענו כי מדובר בפיקוח על עמלה במחיר אפס ללקוח. ארדן אמר שיש צורך דחוף להתערב בגובה העמלות לאור העלאת העמלות השכיחות ביותר כתוצאה מהרפורמה. "מי שמוביל את הח"כים לחקיקת החוק הוא מי שלא משתמש בסמכויות שהוקנו לו על פי החוק", אמר ארדן ברומזו לבנק ישראל.

כהן הצדיק את הצעת החוק שהגיש ואמר שהכנסת חייבת להתערב ברגע שהמפקח לא מבצע את עבודתו נאמנה. "ראיתי שחורות כשפורסמה הרפורמה של המפקח על הבנקים וגיליתי שאין ביטוי לסיוע למשקי הבית.

עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, אמר כי החוק הוא סימפטום ואינו מהווה תרופה לבעיית התחרות בבנקים: "במקטע העמלות לא תהיה תחרות. הפתרון באזור שאין בו תחרות הוא לפקח על המחירים בשקלים בודדים ולקוות שהתחרות במקטעים אחרים תעשה את שלה".

פרופ' שמואל האוזר, ששימש כיועץ לוועדת החקירה הפרלמנטרית לחקירת עמלות הבנקים, אמר כי אסור לפקח על המחירים ולקבוע מחירים. כשמפקח קובע מחירים כמעט תמיד זה נדון לכישלון. אם הלקוח הבודד לא יתווכח עם הבנק - לא יעזור לו כלום. עו"ד אמיר בכר נציג המפקח על הבנקים הודיע על התנגדותו הנחרצת לחקיקת החוק ואמר שיש להמתין לבדיקת השלכותיה של הרפורמה בעמלות.

פרל הזהיר כי החוק נותן לציבור - באמצעות נציגיו לכנסת - לקבוע את המחיר של השירותים והמוצרים שהוא קונה. שבירת הכללים תגרום לכך שהמערכת הפוליטית תקבע את המחירים. "איני מכיר מקום שבו המערכת הפוליטית קובעת את המחירים. מי שמאמץ את הגישה הזו לוקח סיכון מהותי. עצם הבאתו של החוק לקריאה הראשונה הינו מסוכן מזיק ולא ראוי". פרל הזהיר שכיום מתערבת הכנסת בקביעת תעריפי העמלות ובעתיד היא עלולה להתערב בקביעת מחירי הדלק והמשקאות הקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully