וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלנסקי: "העברתי כספים גם לרבין"

נתיב נחמני

22.7.2008 / 17:45

עד המפתח בפרשת המעטפות אמר בחקירתו כי לפני 25 שנה מימן את הוצאות הטיסה ואת שהותו של ראש הממשלה המנוח במלון בארה"ב. צפו בטלנסקי מתוודה בחקירה

(תיעוד חקירתו של טלנסקי, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

"נתתי בעבר כספים גם לראש הממשלה המנוח יצחק רבין", כך אמר משה טלנסקי במהלך חקירתו ביחידה הארצית לחקירות הונאה. בצילומי הוידאו מחקירתו של טלנסקי, שהוקרנו במהלך הדיון היום בבית המשפט, הוא נשמע מספר לחוקריו על כספים שהעביר גם לראש הממשלה המנוח יצחק רבין, כשהוא מסביר לחוקרים שאולמרט הוא לא היחיד שקיבל ממנו כספים. "עשיתי את זה לרבין, אני נשבע - תעצרו אותי אם צריך, לא אכפת לי. אני רק רק רוצה להוריד את זה מהחזה שלי", אמר.

בחקירתו במשטרה, סיפר טלנסקי כי נפגש עם רבין לפני 25 שנה, כשראש הממשלה דאז הוזמן לסדרת הרצאות בארצות הברית. לדבריו, הוא מימן את הוצאותיו של רבין, בהם הוצאות הטיסה, הוצאות שהותו במלון והוצאות נוספות. ואף סיפר כי הוא ורבין זכו יחד בהתערבות על 100 אלף דולר שינצחו זוג שחקנים אחר במשחק טניס. "התערבנו על 100 אלף דולר שננצח במשחק. אני לא הייתי שחקן כל כך טוב, אבל הוא היה שחקן מעולה ובסוף ניצחנו", התוודה כביכול בפני החוקרים, וסיפר כי הכסף נתרם לבית החולים "שערי צדק" בירושלים.

קודם להקרנת קטע הוידאו, התנגד טלנסקי להצגתו: "אני לא רוצה לדבר על רבין כי הוא מת ואני רוצה לשמור על כבודו", הסביר. גם נציגי הפרקליטות התנגדו להצגת הקטע, בטענה כי הוא אינו רלוונטי. בתגובה, עו"ד נבות תל צור טען כי הקטע מוקרן כדי לחזק את הטענה שטלנסקי הוא כביכול בודה סיפורים סדרתי, ואף הטיח בו: "בחקירה לא היה אכפת לך לומר את כל הדברים האלו על רבין". טלנסקי השיב כי "החקירה במשטרה הייתה חשאית, אבל הדיון הזה הוא פומבי".

השופטים יצאו להפסקה בת שעה, בסיומה התירו להקרין את הקטע. בתום הקרנת הסרטון, עו"ד תל צור שאל את טלנסקי אם הוא הוא חוזר בו מדבריו, וטלנסקי השיב כי הוא אינו חוזר בו מדבריו, אך הוא "מתנצל בפני בני משפחת רבין" וכי הוא מצטער שאמר את שאמר. ואפילו גורם בצוות ההגנה מתח ביקורת על הצגת הסרטון ואמר כי מדובר בלא יותר מרכילות.

"לא תחקרתי את אולמרט"

קודם לכן, סיפר טלנסקי על העברות הכספים לראש הממשלה. "יש בינינו אמון רב, אז כשאולמרט מבקש הלוואות אני נותן ולא מתחקר אותו על כך", אמר. בשלב החקירה הנוכחי הוא נשאל על מימון הוצאות שהייתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט במלון "ריץ קרלטון" בוושינגטון ב-2005 כשהיה שר התמ"ת.

פרקליטו של אולמרט אלי זהר ניסה להוכיח כי העברות הכספים של טלנסקי לאולמרט היו רק לצורך תרומות לקמפיינים ומימון של נסיעות שאליהן הוזמן על ידי גופים שונים. אך טלנסקי נראה נחוש מתמיד כשהתעקש על כך שנוסף לכך נתן לאולמרט גם הלוואות.

עו"ד זהר תחקר על מטרת ההלוואות וביקש להוכיח כי ניתנו לצורך מימון פרויקטים אותם יזם אולמרט במסגרת מילוי תפקידו. טלנסקי השיב שלא התעניין במטרת ההלוואות. הוא גם ציין שבניגוד להעברות כספים אחרות לאולמרט, בהן התבקש להעביר את הכספים על ידי ראש לשכתו לשעבר שולה זקן, במקרה של ההלוואות אולמרט היה מבקש ממנו את הכסף באופן ישיר.

מתבדח עם חוקריו

"לפעמים הייתי מתווכח אתו ואומר לו שאין לי כסף לתת, אז הוא תמיד אמר 'אני מבקש את העזרה שלך ואני אחזיר'. הוא היה חבר טוב אז נתתי", הסביר חברו הותיק.

בתחילת היום, כאשר עו"ד נבות תל צור ניסה באופן שיטתי להוכיח סתירות בין עדויותיו השונות של טלנסקי במשטרה ואף בין העדויות בבית המשפט, התקומם טלנסקי על הרמזים. הוא פנה לשופטים ואמר כי "כל המשמעות של הדברים היוצאים מהחקירה היא לא מהימנה. זו לא שיחה רגילה בין אנשים ואתה לא מבין מה אומר הצד השני. אני לא מבין אם החוקרים שואלים שאלה, מצהירים הצהרה או מספרים לי עובדה. הכל מבולבל ונאמר מתוך כך ומתוך לחץ וחוסר הבנה".

לקראת סיום הפרק הראשון בשלב גביית עדותו המוקדמת של טלנסקי הוא נראה מלא ביטחון מתמיד. מצב רוחו נראה מרומם והוא התבדח עם השופטים ועם עורכי הדין משני הצדדים. בניגוד לימי החקירות הקודמים הוא אינו מפגין עוד בלבול, מבוכה או ייאוש ודבק בגרסאותיו. בהפסקה בין הדיונים, הוא אף שוחח עם עו"ד זהר בידיש. פרקליט המדינה משה לדור שישב בסמוך קרא לעברם "אני מקווה שאתם לא מדברים על החקירה". השניים צחקו וטלנסקי ענה: "רק סיפרתי לו בדיחה יהודית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully