וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצחון לסרקוזי: הפרלמנט אישר שינוי חוקה

טלי גולדשטין

22.7.2008 / 11:09

ההצבעה מהווה ניצחון חשוב לנשיא צרפת, שהתחייב במהלך קמפיין הבחירות שלו בשנה שעברה, לרפורמות מרחיקות לכת בחוקה

הפרלמנט הצרפתי אישר אתמול (שני) ברוב דחוק ביותר את אחת מהרפורמות המשמעותיות ביותר בחוקה מאז הוקמה הרפובליקה החמישית על ידי הגנרל שארל דה גול ב-1958. בהצבעה הצמודה באסיפת הפרלמנט בוורסאי, 60% מהסנאטורים וחברי הפרלמנט תמכו ברפורמות השנויות במחלוקת שמטרתן לאזן מחדש את הסמכויות של הזרועות המחוקקות והמוציאות לפועל שבשלטון.

ההצבעה מהווה ניצחון חשוב לנשיא ניקולא סרקוזי, שהתחייב במהלך קמפיין הבחירות שלו בשנה שעברה, לעדכן את החוקה. המפלגה הסוציאליסטית האופוזיציונית וכן כמה חברים במפלגת המרכז-ימין של סרקוזי, ה-UMP, התנגדו לחוק בטענה שהוא אינו מרחיק לכת דיו.

סרקוזי, שלפי הדיווחים, שכנע חברי פרלמנט ספקניים באמצעות הטלפון בעודו בחופשה, כינה את תוצאות ההצבעה ניצחון לכוחות השינוי על פני הכוחות הקופאים על שמריהם.

הרפורמה החדשה מעניקה סמכות גדולה יותר לזרוע המחוקקת של צרפת. לפרלמנט תהיה עתה אמירה משמעותית יותר בחיבור חוקים, הוא יוכל להחליט על אג'נדה משלו ותהיה בידיו האפשרות להטיל וטו על מינויים נשיאותיים למשרות בכירות. כמו כן, מעתה יוכל נשיא צרפת לכהן רק שתי כהונות רצופות בנות חמש שנים כל אחת.

החוקה החדשה תשפיע גם על תנאי הקבלה של מדינות חדשות לאיחוד האירופי. נשיא צרפת יוכל כעת לבקש מהפרלמנט לאשרר אמנה להכנסת מדינה חדשה לעומת הפנית הבקשה למשאל עם.

האופוזיציה מתנגדת

האופוזיציה הביעה את התנגדותה החריפה ביותר להצעה הקוראת לאפשר לנשיא לפנות לשני בתי הפרלמנט, הבית התחתון והסנאט, בנאום המזכיר את נאום האומה השנתי כדוגמת זה של נשיא ארצות הברית. רוברט בדינטר, סנאטור סוציאליסטי ומשפטן, אמר כי הצעה זו כאילו מקדשת ומחזקת את דמות הנשיא ומבטלת את סמכות לשכת ראש הממשלה. מאז 1875, נאסר על ראשי המדינה בצרפת לפנות לפרלמנט.

לדברי ארנו מונטבורג, אף הוא מהמפלגה הסוציאליסטית, סרקוזי התעלם ממרבית התיקונים בחוקה שהציעה האופוזיציה. מונטבורג טען כי הרפורמות החדשות יעניקו יותר כוח למפלגת הנשיא בפרלמנט ולא לפרלמנט עצמו ויבססו את ריכוזיות הכוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully