וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יציאת אפריקה: 100 עולים חדשים בישראל

עומר רבין

22.7.2008 / 9:42

מטוס העולים הראשון מדרום אפריקה נחת הלילה בארץ כשעליו מאה עולים. "המצב בדרא"פ ובזימבבואה, לצד תחושת ציונות, עשו את שלהם"

כמאה עולים הגיעו נחתו הלילה בנתב"ג במסגרת טיסת העולים הראשונה אי פעם מדרום אפריקה. מחציתם מוגדרים על ידי הסוכנות היהודית כ"עלייה צעירה" של רווקים, רווקות ומשפחות צעירות מתחת לגיל 28. "קשה לנו לראות עתיד בדרום אפריקה", מסביר דוד לוי בן ה-22, "ישראל היא הבית שלנו - וזו התרגשות גדולה להגיע אליה סוף סוף".

נתוני העלייה הגבוהים מדרום אפריקה הכפילו את עצמם בשנה האחרונה על רקע המהומות הקשות שפרצו ברחובות הערים הגדולות לפני כחודש וגבו את חייהם של עשרות בני אדם. כשלושה עולים הגיעו מזימבבואה השכנה הסובלת ממשבר פוליטי וכלכלי מתמשך.

7:00 יוהנסבורג

זה התחיל כמו יציאת מצרים מודרנית: כבר בשעה שבע בבוקר, כמעט חמש שעות לפני הטיסה, התייצבו בשדה התעופה של יוהנסבורג מאה עולים ובני משפחותיהם, שיצרו תור עצום לאורך דלפקי הבידוק וחיכו בקוצר רוח לקבל את כרטיס הטיסה, וכרטיס הכניסה, למדינת ישראל. לכל נוסע הוקצו 60 קילוגרמים בלבד אבל די היה במבט חטוף כדי להתחיל לדאוג האם המטוס יזכה להמריא עם כל המטען שהביאו העולים האפריקאים.

"אני לא מאמינה שזה באמת סוף סוף קורה, זו התרגשות עצומה. זו לא רק תעודת זהות או מעבר דירה, זו החלטה עצומה בחיים ותחושת שייכות שאנשים כאן על הטיסה מחכים לה שנים שלמות", הסבירה עדן ברנדווין, בת 28. בתום חמש שעות קשות - כשהם חמושים בדגלי ישראל, דמעות, התרגשות וחיוך על הפנים - נפרד מטוס אל על ממסלול ההמראה בדרום אפריקה, כשהוא מאפשר לעולים להיפרד ממדינתם הדרומית בפעם האחרונה.

11:00 וד"ש למוגאבה

ככל הנראה שלושת העולים המדוברים ביותר על הטיסה היו אלה מזימבבואה. המצב הפוליטי הקשה במדינה, הוא שהיווה עבורם זרז נוסף בדרך לחיים חדשים בארץ: "זה היה חלום של בעלי המנוח ושלי במשך שנים ארוכות" מספרת רוני אלקיים, בת 65, ילידת זמביה שחיה משך כל חייה בזימבבואה. "הוא היה ישראלי במקור וכל הזמן דיבר על ישראל בעיניים נוצצות - היה ברור לשנינו שזה הצעד שאנחנו רוצים לעשות. הרגשתי שעכשיו עם כל המצב ועם ההזדמנות שנוצרה - זה הזמן לעשות את הצעד הזה בעצמי".

ויש גם דור המשך: הנכד האמריקאי של רוני הגיע לארץ לפני מספר שבועות כדי לשרת בצה"ל כחייל בודד - כזה שקיבל הלילה במשלוח ישיר מאפריקה את הסבתא האוהבת שלו.

15:00 זמן דגל

חצי הדרך, אי שם מעל הר הקילימנג'רו שמבצבץ מבעד לעננים ואפשר כבר להרגיש את ההתרגשות: נציגי הסוכנות היהודית על המטוס מחלקים את הדגלים ומתרגלים עם העולים את "הבאנו שלום עליכם" בשני קולות עד שהם גורמים גם לצוות הדיילים המנוסה של אל על לשבור את הדיסטנס ולהצטרף לשירה הרמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

22:00 ברוכים הבאים לישראל

האורות של ישראל הולכים ומתקרבים מבעד לחלונות המטוס, והמטוס מלא ההתרגשות משתתק לרגע כשכולם מביטים בנופים המתקרבים ומנסים לעכל את גודל השינוי. רגע לפני הנחיתה על הקרקע, אוחזים כל העולים חזק בדגלי ישראל, מוכנים לרגע הנגיעה על הקרקע - אז הם מנופפים בהם בשירה רמה מכל הלב של "הבאנו שלום עליכם" - בדרך ללילה לבן של קבלת סלי הקליטה, תעודות העולה ותעודות הזהות ובדרך לטקס החגיגי בכותל שיערך היום.

"זו גאווה גדולה עבורנו להוציא סוף סוף את הטיסה הזו", אמר עופר דהן, ראש משלחת הסוכנות היהודית בדרום אפריקה. "אנחנו בטוחים שהטיסה הראשונה הזו תסלול את הדרך לעולים רבים נוספים מדרום אפריקה שימשיכו להוות עלייה איכותית וציונית שנקלטת היטב בחברה הישראלית - ומקווים להמשיך את הצמיחה המשמעותית בנתוני העליה".

הכותב הוא שליח הסוכנות היהודית ותנועת נצ"ר בקייפטאון, דרום אפריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully