וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סרביה מילאה הבטחתה בלכידת קארדז'יץ'"

טלי גולדשטין

22.7.2008 / 8:58

פושע המלחמה ראדובן קארדז'יץ' נלכד לאחר 13 שנה ויועבר לידי בית הדין הבינלאומי בהאג בגין אישומים ברצח עם והטבח בסרברניצה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

פושע המלחמה ראדובן קארדז'יץ', שמואשם בשני אישומים של רצח עם נתפס הלילה. כך נמסר בהודעה מלשכת נשיא סרביה בוריס טאדיץ. קארדז'יץ' הנהיג את "רפובליקה סרפסקה" - הרפובליקה הסרבית בבוסניה-הרצגובינה שנלחמה במוסלמים ובקרואטים בבוסניה בראשית שנות ה-90.

מעצרו של קארדזי'ץ' והעברתו למשפט בהאג הוא אחד מהתנאים שהוצבו לסרביה בדרכה להיכנס אל האיחוד האירופי. קארדזי'ץ' הסתתר בסרביה למעלה מאחת עשרה שנים כדי לברוח ממשפט. טאדיץ הוסיף כי הוא יוסגר לבית הדין הבינלאומי.

ד"ר קארדז'יץ', פסיכיאטר במקצועו, היה מבוקש בידי בית הדין הבינלאומי של האו"ם בהאג בגין השמדת עם, לאחר שאישר ירי לעבר אזרחים במהלך המצור בן 43 חודשים על סראייבו. הוא הואשם באישום נוסף של השמדת עם לאחר שהורה ופיקד על רצח של כ-8,000 מוסלמים בטבח בסרברניצה שבמזרח בוסניה.

בארגון נאט"ו בירכו הלילה עם פרסום ההודעה על תפיסתו, "אם אכן המידע הזה אמיתי, מדובר בחדשות טובות לקהילה הבינלאומית, זו ידיעה שקיווינו לשמוע אותה כבר זמן רב". מסר דובר נאט"ו.

גם האיחוד האירופי בירך הלילה על לכידתו של קארדז'יץ'. "מדובר בחדשות טובות, מקומו של קארדז'יץ' הוא על דוכן הנאשמים בבית המשפט הבינלאומי בהאג", מסר האחראי על מדיניות החוץ באיחוד האירופי חוויאר סולאנה.

שר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד ברך על המעצר ואמר: "אלו חדשות טובות. אני שמח שהרשויות הסרביות הצליחו ללכוד את קארדז'יץ' בהצלחה. הוא התחמק ממעצר עשר שנים. המעצר יעזור להביא לסיום קונפליקט בן שנים באזור ולסלול את הדרך לעתיד בהיר יותר בעבור סרביה והאזור כולו".

פאדי אשדון, הנציג הגבוה לשעבר לבוסניה והרצגובינה באיחוד האירופי, תאר את המעצר כ"פיסת צדק חשובה ביותר בעבור העולם כולו". הלורד אשדון, שלטענתו השקיע זמן רב במרדף אחרי קארדז'יץ' במשך השנים, אמר כי הלה היה מעורב ב"תקופת הפשע השחורה והנוראה ביותר" מאז מלחמת העולם השניה.

"קארדז'יץ' הואשם בכך שהיה אדריכל פשעי המלחמה הנוראיים ביותר שהילך אי פעם על אדמת אירופה מאז הנאצים. לכידתו מהווה פריצת דרך בעבור אזור הבלקן. כל הכבוד לסרביה שהצליחה סוף כל סוף להביא צדק לבוסניה", הוסיף.

ריצ'רד הולברוק, הדיפלומט האמריקאי ששימש כמתווך בהסכם השלום בבוסניה, אמר בראיון לרשת CNN כי מעצרו של קארדז'יץ' שווה ערך ללכידת אוסמה בן לאדן האירופי. "אחד האנשים הנוראיים ביותר בעולם, האוסמה בן לאדן של אירופה, נתפס. אדם זה היה גרוע יותר מסלובודן מילושביץ' מאחר והוא היה המנהיג האינטלקטואלי", הוסיף.

יש הרואים בו גיבור

קארדז'יץ', שעדיין נחשב לגיבור בכמה אזורים בסרביה, הואשם בפעם הראשונה על ידי בית הדין לפשעי מלחמה של האו"ם ב-24 ביולי 1995. מאז דווח כי הוא הצליח לשמור על זהותו סודית באמצעות תחפושות שונות ומקומות מחבוא. קארדז'יץ' הסתמך גם על רשת של תומכים שעזור לו להתחמק ממעצר.

בין מקומות המחבוא הידועים שלו היו מנזרים אורתודוכסיים סרבים ומערות בהרים באזורים נידחים במזרח בוסניה. כלי התקשורת המקומיים דיווחו כי הוא היה נוהג להתלבש לכומר על ידי גילוח רעמת השיער המאפירה המפורסמת שלו ולבישת גלימה.

מביתה בעיר פיילר השכנה לסרייאבו, סיפרה אשתו של קארדז'יץ', ליליאנה, כי בתה סוניה התקשרה אליה אתמול זמן קצר לפני חצות. "כשהטלפון צלצל, ידעתי שמשהו לא בסדר. אני מבולבלת ובהלם", אמרה. "לפחות אנו יודעים שהוא בחיים", הוסיפה.

גורם בכיר בממשלת סרביה אמר ל"טיימס" הלונדוני: "קארדז'יץ' נעצר אמש בסרביה במסגרת מבצע חשאי של סוכנות המודיעין הסרבית. הוא הועבר לבית המשפט המחוזי של בלגרד על מנת לעמוד בפני פאנל פשעי המלחמה. לאחר מכן, יועבר לבית הדין הלאומי בהאג ושם יעמוד למשפט".

בסרייאבו בירת בוסניה, החדשות על לכידתו של קארדז'יץ' התקבלו בחגיגות ספונטניות, כשעשרות בוסנים יצאו לרחובות לציין את התחלת הפרק האחרון בהיסטוריה עקובה מדם של מלחמת האזרחים במדינה.

נרמה ילצ'יץ', דוברת בית הדין הלאומי בהאג, אמרה ל"טיימס": "בית הדין מקבל בברכה את החדשות, להן ציפה 13 שנים. ממשלת סרביה החדשה מילאה את הבטחתה".

משפטו של קארדז'יץ' יהיה אחד האירועים הגדולים בהיסטורית הפשע המודרנית. המשפט שלו יתנהל לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של החוק הבינלאומי", הוסיפה.

במסגרת כתב האישום, שעודכן בפעם האחרונה במאי 2000, בית המשפט לפשעי המלחמה האשים את קארדז'יץ' ב-15 סעיפים של רצח עם, פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות, הפרת אמנת ז'נבה ועוולות נוספות שבוצעו בין 1992-1996.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully