וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפטי גוואנטנמו: נהג בן לאדן טען לחפותו

טלי גולדשטין

21.7.2008 / 19:29

הנהג, סלים חמדאן, אזרח תימן, הוא האדם הראשון מאז מלחה"ע ה-2 שיעמוד לדין בבית הדין לפשעי מלחמה בבסיס חיל הים האמריקאי

נהגו לשעבר של אוסמה בן לאדן טען היום (שני) לחפותו במשפט שנפתח בכלא האמריקאי בבסיס הצי במפרץ גוואנטנמו. סלים חמדאן, אזרח תימן, הוא האדם הראשון שיעמוד לדין בבית הדין לפשעי מלחמה בבסיס חיל הים האמריקאי בגוואנטנמו שבקובה מאז מלחמת העולם השנייה. משפטו של חמדאן, שצפוי להימשך כשלושה שבועות, התחיל לאחר שניסיון לדחות את פתיחתו נדחה.

"בית המשפט הצבאי מתכנס לדון במקרה", אמר השופט קית' אלרד לאחר שהמושבעים הושבעו. "עליכם לקבל החלטה האם הוא (חמדאן) אשם או לאו אך ורק על סמך הראיות שיוצגו בפניכם בבית המשפט וההוראות שנתתי לכם", הוסיף.

בדיון מקדים בבית המשפט אמרו חוקריו של חמדאן, בן ה-37, כי הוא הודה בכך שבין השנים 1997-2001, העביר נשק לאל קאעדה, נשבע אמונים ישירות לבן לאדן ואף קיבל ממנו שכר בסך 200 דולר לחודש. בפני בית המשפט הוצגה תמונה שבה נראים בן לאדן וחמדאן ביחד, כשהם מחזיקים ברובים.

לעומת זאת, עורכי דינו של חמדאן טוענים כי הוא היה בסך הכל מכונאי רכב ונהג בצי כלי הרכב של אל קאעדה. לדבריהם, חמדאן לקח על עצמו תפקיד זה משום שהיה זקוק לשכר החודשי.

סלים חמדאן נלכד באפגניסטן ב-2001. חוקריו, שמנסים להדגיש את מעורבותו באל קאעדה, אומרים כי הוא הוביל אותם למחנות אימונים ובתי מסתור של ארגון הטרור באפגניסטן. חמדאן עומד לדין בגין האשמות של קנוניה ואספקת אמצעי לחימה לארגון טרור. על פי הערכות, הוא צפוי למאסר עולם במידה וייצא אשם.

פעילי זכויות אדם התלוננו על התנאים בהם מוחזקים כ-265 אסירים בכלא גוואנטנמו ועל המערכת המשפטית שממשל בוש יצר לאחר פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר. לטענתם, האסירים עוברים התעללות ועינויים שאינם חוקיים בארצות הברית והודאות בפשעים מוצאות מהם בכוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully