וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגיעה? ספרו את זה למי שלא גר בעזה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

21.7.2008 / 14:42

תושבי עזה חשבו שעם הרגיעה ישתפרו תנאי חייהם, אך התבדו. אין דלק, מלט, גז בישול ובגדים. "הישראלים רוצים לזרוק אותנו קיבינימט"

תושבי רצועת עזה מרגישים מרומים. הם אמנם מברכים על הרגיעה ומקפידים לשמור עליה מכל משמר, אך יחד עם זאת, הם מתוסכלים מכך שהם אינם רואים את פירותיה. משיחות עם תושבים ועיתונאים מהרצועה עולה כי בניגוד למה שהובטח להם, כמות מזערית של סחורות עוברת לעזה, אם בכלל. בנוסף, קיים עדיין מחסור אדיר בדלק, מזון, מלט, גז בישול ובגדים. אולם מעל הכול חשים תושבי עזה שישראל 'עבדה' עליהם.

"המצוקה היא עדיין אותה מצוקה. דבר לא השתנה", אמר לוואלה! חדשות העיתונאי העזתי מועין אל-חלו. "עדיין חסרים מאוד בנזין, סולר, גז בישול, וזאת למרות שישראל מדווחת שהסחורות הללו נכנסו". אל-חלו סיפר כי בכיר פלסטיני המאייש את המעברים לעזה גילה לו בעילום שם כי לפני הרגיעה היו נכנסות לעזה 120 משאיות ולאחריה - 90 בלבד. "כעת אמנם מכניסים סחורות חדשות כמו בגדים, אולם הן באות על חשבון מוצרי יסוד כמו אורז וסוכר", הוסיף.

"אני כבר שבועיים ימים ללא גז בישול", מאשר תושב בית חנון. "אני נאלץ להדליק מדורה ולבשל עליה. יש שמועות שהגבירו את כמויות הסחורה פי שניים או שלושה, אך מעשית לא קורה בשטח כלום. המחסור בסחורה מוביל לעליות מחירים אדירות: מחיר התרופות עלה פי שניים, קילו בשר עולה 60 שקלים במקום 18, קילו עוף עולה 20 שקלים במקום שמונה".

הומניטרי זה לא רק מזון

"אנחנו נוסעים על שמן בישול", הוא מספר. "הריח בעזה כה מסריח משמן בישול, עד כדי כך שאי אפשר להסתובב ברחובות". אל-חילו מסכים: "אל תשאל בכלל איזה ריח. זו תחושה כאילו מטגנים פלאפל בכל מונית". לדברי העיתונאי העזתי ספוואת כחלות, המחסור בדלק גם גורם להמשך הפסקות החשמל היזומות. "אצלי בעיר עזה אין חשמל משעה שמונה בבוקר עד ארבע אחר הצהרים, ואצל אבי המתגורר בג'בליה אין חשמל מארבע אחר הצהרים עד 11 בלילה".

"ישראל חושבת שרק מזון זה עניין הומניטרי ולכן היא מתעלמת מכל השאר", מתרעם כחלות. "מה עם לבנות בית? מה עם לקנות בגד לילד שהולך לבית הספר עוד חודש? מה עם להתפרנס? כל מה שהיה חסר - עדיין חסר. מצב הרוח של התושבים רע מאוד. אף אחד אינו אופטימי. כולם חושבים שהישראלים רוצים להרוויח מהרגיעה ולזרוק קיבינימט את תושבי עזה".

"אנשי חמאס משקיעים כל מאמץ כדי למנוע ירי רקטות ולשמור על הרגיעה", מספר אל-חילו, המעיד על עצמו כעיתונאי שאינו מזוהה עם חמאס, אולם "התושבים מרגישים מרומים", כלשונו. "המעברים לא נפתחו, חולים לא יוצאים לטיפול, לא נכנסות מספיק סחורות. התושבים חושבים שישראל עבדה עלינו. אמנם אין הרוגים, אין הפגזות ואין פלישות, ואין ספק שזה הישג גדול של הרגיעה, אבל התחושה היא שישראל אינה ממלאת אחר ההתחייבויות שלה. מי יודע, אולי היא בכלל לא מעוניינת ברגיעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully