וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זימבבואה: מוגאבה מתפייס עם האופוזיציה

גיל קדרון

21.7.2008 / 21:27

מפלגת השלטון והאופוזיציה קרובות לנסח הסכם שיאפשר להן לפתור את המשבר החמור במדינה. האופוזיציה דורשת להפסיק האלימות

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מפלגת השלטון של זימבבואה והאופוזיציה חתמו היום (שני) על הסכם שיאפשר לצדדים לפתוח בשיחות ישירות, שמטרתן לפתור את המשבר הפוליטי החמור שפוקד את המדינה הדרום אפריקאית.. לפי ה"גרדיאן" הבריטי, המתווך בין הנצים, נשיא דרום אפריקה תאבו מבקי, הגיע לבירת זימבבואה הרארה כדי לסגור את הנושא באופן סופי.

הנשיא רוברט מוגאבה וראש האופוזיציה מורגן צ'נגראי לחצו ידיים בפעם הראשונה מזה כעשור, וחתמו על העסקה המסתמנת. "אנחנו יושבים כאן כדי לצעוד בדרך חדשה", אמר מוגאבה, "דרך חדשה של שיתוף פעולה פוליטי". צ'נגיראי אמר מצדו כי "אין לאף אחד מונופול על פטריוטיות", וכינה את ההסכם "הצעד הראשון למציאת פתרון למדינה במשבר".

בחודש מרץ ניצחו צ'נגראי והמפלגה לשינוי דמוקרטי (MDC), אולם ועדת הבחירות עיכבה את פרסום התוצאות, ובסופו של דבר טענה שרק סיבוב שני יכריע את ההתמודדות.

בחודש מאי פרש צ'נגראי מהמירוץ בעקבות מסע האלימות של מוגאבה כלפי תומכי ופעילי ה-MDC, ומוגאבה זכה בניצחון משכנע. דרישותיו של צ'נגראי הן הפסקה מיידית של האלימות ושחרור כל האסירים הפוליטים, לרבות סגנו של צ'נגראי, טנדאי ביטי, מזכ"ל ה-MDC, שמואשם באשמת בגידה בגלל ביקורתו נגד מפלגת השלטון. לפי ה-MDC, לפחות 120 מתומכיהם נהרגו ו-5,000 נחטפו בקמפיין האלימות בין שני סיבובי הבחירות.

מוגאבה זקוק להסכם עם האופוזיציה כדי שיוסרו מזימבבואה הסנקציות שחונקות את הכלכלה המידרדרת שלה. מדינות המערב אינן מכירות בניצחונו, בעוד מדינות אפריקה קוראות לו לחתום על הסכם פשרה , או לחילופין, הסכם חלוקת כוח, בדומה לזה שנחתם בקניה וסיים שם אז סבב האלימות.

האינפלציה גואה

הבנק המרכזי החל בשבוע שעבר בהנפקת שטרות של מאה מיליארד דולר, בניסיון נואש להתגבר על המחסור במזומנים שנגרם במדינה עקב האינפלציה הגואה. שוויו של כל שטר הוא דולר אמריקאי אחד, והוא מספיק לקניית ארבעה תפוזים.

שיעור האינפלציה במדינה עומד כעת על כ-2.2 מיליון אחוז - האינפלציה הגבוהה בעולם. זימבבואה החלה להנפיק שטרות גדולים בדצמבר, כאשר ערכו של הראשון שבהם עמד על 250 אלף דולר בלבד. בשלושת החודשים האחרונים זינקו הערכים הנקובים של השטרות החדשים לעשרות מיליונים, ולאחר מכן לעשרות מיליארדים.

עדכון ראשון: 21.7, שעה 9:27
עדכון אחרון: 21.7, שעה 14:28

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully