וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה הערבית הביעה תמיכה בנשיא סודן

גיל קדרון

20.7.2008 / 10:37

בתום פגישה בהולה תקפה הליגה את החלטת בית הדין הבינלאומי להעמיד את בשיר לדין באשמת רצח עם. "זו חתירה תחת ריבונותה"

בפגישה של הליגה הערבית יצאה אתמול (שבת) הודעה רשמית שמבקרת את החלטת תובע בית הדין הבינלאומי בהאג (ICC), לואיס מורנו אוקמפו, להעמיד לדין את נשיא סודן עומאר אל בשיר באשמת רצח עם ופשעים נגד האנושות באזור דרפור, שבמערב המדינה.

שרי החוץ הערביים נפגשו בסוף השבוע כדי לדון בבהילות בהתפתחויות בנושא סודן, ואמרו כי אלו בתי המשפט בסודן שעליהם לקבל החלטה באם האלימות בדרפור הינה תוצאה של פשעים נגד האנושות של בשיר, על מנת שלא לפגוע בריבונותה של המדינה הגדולה ביותר באפריקה.

ההחלטה של הליגה אמרה כי "צדק יעיל יושג על ידי שיחות שיתנהלו בהמשך בליגה הערבית ובאיחוד מדינות אפריקה", כך דווח בתקשורת הסודנית המתפרסמת במערב. "הליגה מביעה סולידריות עם הרפובליקה של סודן, שמתמודדת עם תוכניות לחתור תחת ריבונותה, אחדותה ויציבותה, בדרכים לא מאוזנות ולא אובייקטיביות".

פחד מפני הידרדרות

מאז החל הסכסוך בדרפור לא עשתה סודן דבר על מנת לחקור את ההאשמות. כמו כן, סירב הנשיא בשיר להסגיר שני חשודים מרכזיים בזוועות, כשאחד מהם קיבל מאז קידום לנשיא הממונה על עניינים הומניטריים, למרות הצל הכבד שרובץ עליו, בדמות האשמות בארגון רציחתם של 200 אנשים, עינויים של 60 וב-10 מקרי אונס.

נשיא סנגל עבדוליה וויד, בה אוכלוסיה מוסלמית גדולה, הביע שאט נפש מהנעשה בסודן, אולם ביקש להשהות את ההליכים המשפטיים נגד בשיר.

"אם התביעה תצא אל הפועל המצב בדרפור עלול להידרדר לכדי תוהו ובוהו מוחלט", אמר וויד. "עלינו לפעול בנושא המצב ההומניטרי בקהילות המוסלמיות בעולם כולו, תוך כדי שיתוף פעולה עם הקהילה הבינלאומית". גם הליגה הערבית הביעה דאגה מהשפעה שלילית של החלטתו של התובע מורנו אוקמפו.

בתוך כך, תיווך בסוף השבוע וויד בין שר החוץ הסודני לשר החוץ הצ'אדי בפגישה שהתקיימה בבירת סנגל דקאר, והשיג את הסכמתם לחדש את היחסים בין שתי המדינות. בחודש מאי השנה הודיע בשיר על ניתוק היחסים, לאחר מתקפת מורדים דרפורים על בבירה ח'רטום, מתקפה שלפי סודן תוכננה ומומנה על ידי צ'אד. שתי המדינות החליפו ביניהן האשמות מאז 2003 על תמיכה של מורדים בתחומי שכנתה.

פגע ב-2.5 מיליון איש

מורנו אוקמפו התראיין בשבוע שעבר לרשת CNN, ופירט את סעיפי כתב האישום שהגיש. "מדובר באחריות למקרי אונס נרחבים ולמצבם של 2.5 מיליון איש", אמר מורנו אוקמפו. "הראיות מראות שלבשיר יש שליטה מוחלטת על הכוחות שלו, הוא הנשיא, יו"ר מפלגת הקונגרס הלאומי, מפקד הצבא ויו"ר המועצה לבטחון לאומי, והכוחות שלו תוקפים את הכפרים בהם חיים המיעוטים האתניים".

כמו כן הסביר מורנו אוקמפו כיצד אירגן בשיר את מליציות הג'נג'וויד הפונדמנטליסטיות, ו"מיזג בינם לבין המשטרה והצבא. יש לנו הוכחות שהם יוצרים איתו קשר, מדווחים לו", הוסיף. לדבריו, בידיו אלפי מסמכים ואלפי סוגי ראיות, כמו גם את וידויו של שר הפנים לשעבר של בשיר, אחמד חרון, שמילא את הוראותיו בנוגע לרצח העם השיטתי.

באו"ם חוששים שכעת שחלק מהתגובה של בשיר תכלול התקפות ישירות על עובדי וחיילי האו"ם, כפי שאירע ב-8 ביולי, עת 200 לוחמי ג'נג'וויד על סוסים ו-40 רכבים משוריינים תקפו שיירה של חיילי כוח שלום של איחוד מדינות אפריקה, הרגו 7 ופצעו 22. בכירים באו"ם ראו במהלך זה אזהרה לארגון, לפיה עליו לצפות לתגובות אלימות אם יחליט להעמיד את בשיר לדין. ביום רביעי האחרון נהרג מפקד ניגרי במערב דרפור בידי תוקפים לא מזוהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully