וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה הגיע לביקור ראשון באפגניסטן

גיל קדרון

20.7.2008 / 9:04

המועמד נלחם בביקורת על חוסר נסיונו במדיניות חוץ, ויצא לשטח. את פניו קיבלה הפצצה של נאט"ו שהרגה בשוגג 9 חיילים אפגנים

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ברק אובמה נחת הבוקר (ראשון) באפגניסטן, בביקורו הראשון מחוץ לגבולות מדינתו מאז החל את ריצתו לבית הלבן. אחרי הסיורים בקאבול וסביבותיה יגיע אובמה לעירק, לישראל, לגדה המערבית ולשלוש בירות מערביות.

מטרתו היא להעניק לעצמו איזושהי הילה נשיאותית, ולנטרל את יתרונו בעיני הציבור, כפי שמשתקף בסקרים, של יריבו המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין, בכל הקשור לניסיון במדיניות חוץ.

שלום שלום, הנה כמה הרוגים

בימים האחרונים השתדל הסנאטור מאילינוי להסיט את מוקד תשומת הלב מהנעשה בעירק, שם מתגלים לאחר חמש שנות כיבוש אמריקאי ניצנים של עתיד טוב יותר, לאלימות הגואה באפגניסטן. מורדי הטליבן ולוחמי אל קאעדה הגבירו את מאמציהם לערער את ממשלתו הפרו מערבית של הנשיא חמיד קראזי, בעזרת התקפות יום יומיות של מוסדות ציבוריים, ובסיסי צבא ארה"ב ואפגניסטן.

קבלת הפנים של אובמה כללה הפצצה אווירית של כוחות נאט"ו, שהרגה בשוגג תשעה שוטרים. היתה זו הפעם השלישית בשבוע האחרון שכוחות מערביים מפציצים מהאוויר אזרחים ואנשי בטחון מקומיים. מוקדם יותר החודש נהרגו 60 אזרחים, כולל נשים וילדים, בהתקפות מן האוויר, במהלך שפגע בתמיכה המקומית בנאט"ו.

לאחרונה הביע אובמה תמיכה בקביעת לוחות זמנים ברורים לנסיגה אמריקאית מעירק והעברת חלק ניכר מהכוחות לאפגניסטן, שהינה "האיום האמיתי על ארה"ב", לדבריו. בחודש יוני עמד מספר החיילים ההרוגים בשתי המדינות על מספר דומה.

"הממשלה לא יצאה מהבונקר"

רוב האפגנים, בין הפסקות חשמל ופיגועים בלתי פוסקים, כלל אינם מודעים לביקורו המתוקשר של אובמה, שנפגש עם היחידה של צבא ארה"ב שאמונה על העברת הסמכויות הבטחוניות לכוחות הבטחון המקומיים. בהמשך ייפגש גם עם דיפלומטים אמריקאים ואפגנים.

עם זאת, לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, קיימת באפגניסטן ציפייה לקראת ניצחון אפשרי של המועמד הדמוקרטי, שהבטיח לשנות את המדיניות של הנשיא ג'ורג' וו. בוש, שמאז הפלישה ב-2001 שהפילה את משטר הטליבן נכשל בניסיונותיו להעמיד במקומו שלטון מרכזי יעיל ואמין.

אובמה עצמו השמיע לאחרונה בראיון ברשת CNN ביקורת על ממשלתו של קראזי. "אני חושב שהממשלה הזו לא יצאה עדיין מהבונקר על מנת לארגן את אפגניסטן, את הממשלה, את הרשות המשפטית ואת כוחות המשטרה, בדרכים שינסכו באנשים אמון", אמר.

את אובמה מלווים בביקור הסנאטורים הדמוקרטים ג'ק ריד וצ'אק הייגל, הראשון חבר ותיק בועדת הצבא בסנאט, והשני יוצא מלחמת וייטנאם שכמו אובמה התנגד מלכתחילה למלחמה בעירק. הוא אכל ארוחת בוקר עם חיילים ושמע על חוויותיהם במדינה.

מחנהו של מקיין תקף את עמדותיו של אובמה בנוגע למזרח התיכון, על בסיס חוסר נסיונו, העובדה כי לא ביקר בהן מעולם, וכי הביע דעות נחרצות בנושא לפני שהתייעץ עם גורמי בטחון באזור. "אני בטוח שאובמה יגיע לבגדד בטוחה הרבה יותר מזו שהיתה לפני שהגדלנו משמעותית את כמות הכוחות במדינה", אמר מקיין, וכיוון להתנגדות של יריבו לאותה הגדלת כוחות, עליה החליט הנשיא בקיץ 2007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully