וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "על אירן לבחור בין מו"מ לעימות"

19.7.2008 / 19:55

בתום כישלון סבב השיחות הראשון בין אירן למעצמות על הפסקת העשרת האורניום, מבהירה וושינגטון כי טהרן חייבת להקפיא את תוכניתה הגרעינית

משרד החוץ האמריקאי מסר הערב (שבת) בהודעה רשמית כי "אירן חייבת לבחור בין משא ומתן על הפסקת העשרת האורניום לבין עימות". עוד נמסר כי "אירן חייבת להודיע על הפסקת תוכניתה הגרעינית אם ברצונה לפתוח בשיחות עם ארה"ב". דובר משרד החוץ האמריקאי טום קייסי הוסיף כי "על אירן להחזיר תשובה תוך שבועיים, או שתסתכן בבידוד". הודעה זו נמסרה לאחר שסבב השיחות הראשון בין אירן לשש המעצמות הגדולות וארצות הברית, הסתיים ללא תוצאות.

מוקדם יותר, ראש צוות המשא ומתן האירני בנוגע לתוכנית הגרעין, סעיד ג'לילי, אמר היום כי אירן שוללת את הדרישה להקפיא את העשרת האורניום. לטענתו, הדרישה כלל לא תעלה לדיון גם בשיחות הבאות עם המערב, וכי כל הדיונים יסובו סביב "המכנה המשותף בין חבילות התמריצים שאירן דרשה ושהוצעו לה".

הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, חוויאר סולאנה, אמר כי אירן טרם נתנה תשובה ברורה על ההצעה להשהות את תוכניתה הגרעינית בתמורה לתמריצים. "לא קיבלנו תשובה של כן או לא, אך אנו מקווים שתשובה כזו תינתן בקרוב", אמר סולאנה. במסיבת העיתונאים בסוף המפגשים בין שש המעצמות הגדולות ואירן. לדבריו, לאירן אין כל עניין להתעמת עם הקהילה בינלאומית. הוא הוסיף כי השיחות היו צעד "בונה ומהותי", ותשובות להצעת ההשהיה צפויות להינתן תוך כשבועיים.

בכירים אירנים דחו מוקדם יותר את הדרישה להקפיא את העשרת האורניום. "כל השהייה או הקפאה אינה עומדת על הפרק", דחה בכיר אירני את התנאי הראשון של ארצות הברית בשביל לקיים משא ומתן רשמי כדי לסיים את הסכסוך.

ארה"ב מצננת ההתלהבות

השתתפותו של בכיר אמריקאי בוועידה בת היום בג'נבה, לצד קריאות הזלזול של אירן בדיווחים על תקיפה אפשרית של ישראל וארה"ב, העלו תקווה להתקדמות בשיחות ולירידה במחירי הנפט הגבוהים. אך התעקשות ארה"ב ציננה את ההתלהבות, שכן לדבריהם משא ומתן אמיתי לא יחל עד שאירן תשהה באופן מיידי את העשרת האורניום שלה, דבר שבטהרן דוחים לחלוטין.

שגריר אירן בשוויץ אמר כי אירן לא תקבל את הדרישה להשהות את העשרת האורניום. "זה אפילו לא נמצא על סדר היום האירני", אמר קיוואן אימאני. "כפי שהאייטולה אמר באופן ברור, הדרך שלנו ברורה- אנו לא הולכים לוותר על זכויותינו הלגיטימיות". המנהיג הרוחני העליון באירן עלי חמנאי אמר ביום רביעי האחרון כי אירן מוכנה למשא ומתן, אך לא הראה כל סימן להסכים לדרישות המערב.

שר החוץ האירני מנצור מותקי בירך מוקדם יותר על המפגש ואמר כי "אנו רואים במפגש בז'נבה צעד חיובי ובונה". לדבריו, המפגש עשוי לייצר כמה מפגשים נוספים כדי ש"עמדותיהם של כל הצדדים יושמו על השולחן, כך שנוכל להגיע להסכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully