וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרקליט רה"מ: "עדות טלנסקי קורסת"

18.7.2008 / 17:53

הסתיים יומה השני של החקירה הנגדית בפרשת מעטפות הכסף. פרקליט המדינה: "כיווני החקירה של פרקליטי רה"מ לא רלוונטיים. הם רק מנסים להרתיע את העד"

"היום נחשפה תחילת קריסת העדות של העד המרכזי, ברגע שהתחילו להראות מסמכים מבוססים", כך אמר היום (שישי) פרקליטו של ראש הממשלה, עו"ד נבות תל צור, בתום יומה השני של חקירתו הנגדית של משה טלנסקי בפרשת מעטפות הכסף. "מעבר לשקרים הבוטים של העד במשטרה ומעל דוכן העדים ליבת הגרסה של גיוס הכספים במזומן קרסה".

בתגובה אמר פרקליטו של טלנסקי, ז'אק חן, כי "לב הסיפור הוא שבמשך שנים טלנסקי תרם לאולמרט ושילם את הוצאותיו, אלא שכעת אולמרט הולך להתמודד על חייו הפוליטים, והוא מתווכח עם טלנסקי על פרטים. עוד לפני תחילת החקירה הנגדית אמרתי שברור שהיו סתירות בעדותו - מדובר באדם בן 76, אבל לב העדות שלו נכונה".

"רצינו להראות את התנהלותו הכספית של טלנסקי", אמר עורך דינו של ראש הממשלה, אלי זהר. "הראינו שבכל הקמפיינים של ראש הממשלה יש דיווח מדוייק על תרומות בצ'קים ובמזומן, ולכן כל גרסתו של טלנסקי נפלה. יצא שהוא סותר את עצמו בצורה מביכה עד כדי כך שריחמתי עליו".

לדברי עו"ד זהר, טלנסקי סיפר גם על הוצאות והלוואות ובימי החקירה הבאים הוא מתכוון להפריך גם טענות אלה. "מעטפה זה אמצעי שעושים איתו דברים ואנחנו עושים מאמץ להפריך את הסיפור של המעטפות", אמר.

בקשת טלנסקי נדחתה

בתום הדיון ביקש טלנסקי מבית המשפט לקצר את ימי החקירה הנגדית, על מנת שיוכל לשוב לביתו בארצות הברית מאחר ו"אין לו אנרגיות". פרקליטו הוסיף כי בהיותו מבוגר החקירה קשה לו מבחינה פיזית. כמו כן ציין, כי "חייו בארה"ב ספגו מהלומה מתחילת החקירה ולכן ביקש שייתנו לו קצת זמן לסדר את ענייניו". בית המשפט דחה את בקשת טלנסקי, והחליט כי חקירתו תימשך כמתוכנן גם בימים ראשון, שני ושלישי בשבוע הבא.

פרקליטי אולמרט התנגדו להיענות לבקשתו וזכו לתמיכת פרקליט המדינה משה לדור, שאמר כי עדות מוקדמת צריכה להישמע ברציפות. "זו החלטה שהתקבלה בעבר בבית המשפט העליון, ואפילו לא פנו לתביעה לשמוע את דעתנו משום שדעתנו ידועה. העדות צריכה להישמע - אנו מכבידים כמה שפחות על העד אך מצד שני יש לנהל אותה ברציפות", אמר.

גורמים בסביבת פרקליטי אולמרט אמרו בהפסקת הדיון, כי "התחלנו היום לפרוס את הקמפיינים של אולמרט ואת התרומות. אין לנו שום ויכוח שהיו תרומות לקמפיינים. עד עכשיו ראינו את ההתנהלות של הקמפיינים של אולמרט בשנת 1993. נאספות תרומות מהרבה תורמים בארץ ובחו"ל".

לטענתם, "התרומות הן של סכומים משמעותיים וכן סכומים של 100 דולר ושבעים דולר. אלה תרומות מעטות יחסית.זו לא ההתנהלות של האנשים שרוצים להעלים תרומות במזומן. יש קבלות שכתוב עליהם מזומן. יש התנהלות של מבקר המדינה שמאשרת התנהלות כזו".

עוד נאמר כי "העד הזה לא מסוגל להגיד לנו שום דבר על רישום כספים במזומן שלא נרשם. יש לנו עדות של טלנסקי שאומר שהמזומן שנתרם אצלו בגיוסים לא נמצא ברשימה. לכן, הפרשה הזו נגמרה. "המילה מזומן לא מפחידה אותנו. בקמפיניים לרשות העיר ירושלים מותר לתרום במזומן. מותר לקבל תרומות במזומן והרבה תרומות במזומן".

לדור ביקש מבית המשפט לשים סוף לכיוון החקירה הבודק לפרטי פרטים את התנהלותו הכספית של העד. לדבריו, "כיווני החקירה לא ברורים בעיני ולא רלוונטיים בעיני לחלוטין. פרקליטי ההגנה מנסים להתחקות אחרי תנועות כספיות שלכולם יש הסבר, לכולם יש קשר לשנים שלא נוגעות לפרשה. מבקשים דרך להרתיע את העד מלמסור כאן את עדותו. יש כאן ניסיון להרתיע את העד. אני מציע לבית המשפט לשים נקודה בעניין הזה ולא להתיר את המשכה של החקירה בנושא הזה. אם חברי משתדלים בחקירות בנושאים לא רלוונטיים לחלוטין, מתי נעסוק בנושאים הרלוונטיים בנושא. נדמה לי שבכך הם לא מנצלים את הזמן שהוקצה להם".

בתגובה לכך, טען עו"ד אלי זהר כי "מה שאמר פרקליט המדינה זו עזות מצח. דבריו מיועדים אל התקשורת. ההערה שלו אינה במקום. ההערה מנסה להסיט את הדברים בצורה לא ראויה". בסופו של דבר, ביקשו השופטים מאלי זהר להמשיך בחקירת העד.

"חוקרי המשטרה בלבלו אותי"

פרקליטו של רה"מ, עו"ד אלי זהר שאל את טלנסקי לגבי ספר הכספים של טלנסקי, עליו סיפר כי הוא נוהג לרשום בו את כל ההלוואות שהוא נותן ואמר כי יבקש מרעייתו לשלוח אותו לארץ. "אשתי לא במצב לדבר כרגע. היא לא מרגישה טוב. לא הייתי רוצה לדבר על נושא הזה. אדבר עם אשתי אחרי שבת. היא במצב קשה", אמר. בתגובה, אמר עו"ד רועי בלכר, פרקליטו הנוסף של רה"מ כי "איננו מקבלים את זה שאשתו איבדה את יכולת הדיבור שלה. נוח מבחינתו שהספר לא יגיע אלינו ישירות ולא אל טלנסקי ישירות. יש אנשים שעושים כרגע חיקור דין בארה"ב. אנו מבקשים שהספר הזה יגיע".

נשיאת בית המשפט המחוזי, השופטת מוסיה ארד חזרה על החלטתה שלא להוציא צו להבאת הספר. לדבריה, "אנחנו לא רואים צורך להוציא צו להבאת הספר. העד אמר שהוא יביא את הספר. צריך לאפשר לו להביא את הספר".

פרסום ראשון: 09:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully