וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלסון מנדלה: מאסיר פוליטי למדינאי נערץ

טלי גולדשטין

18.7.2008 / 9:05

היום מציין נשיא דרום אפריקה לשעבר, ממנהיגי המאבק נגד משטר האפרטהייד, את יום הולדתו ה-90. אלו הן תולדות חייו

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נעמה דרור)

נלסון מנדלה, הנשיא השחור הראשון של דרום אפריקה, נחשב לאחד מהמדינאים החשובים בעולם שהוביל את מדינתו באומץ לב, מבעד לשפיכות דמים ומהומות, לקראת דמוקרטיה. היום, ה-18 ביולי, מציין מנדלה, "אבי האומה", יום הולדת 90 והעולם כולו חוגג עמו.

מנדלה נולד במחוז טרנסקיי ב-18 ביולי, 1918 לראש שבט הקוזה. מנדלה הצעיר בחר ללמוד משפטים. הוא החל את לימודיו בפורט הייר, אולם לאחר שהשתתף בשביתת סטודנטים הושעה מהלימודים וסולק מהמוסד. ב?1940 הוא השלים את לימודיו בהתכתבות, התמחה במשרד עורכי דין ביוהנסבורג ונרשם ללימודי תואר שני במשפטים. במהלך לימודיו עבד מנדלה כשומר אבטחה במכרה זהב ואחר כך כסוכן נדל"ן.

לאחר תחילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה ב-1948, הצטרף מנדלה לשורות מפלגת השחורים הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC) והשתתף בהקמת הזרוע הצבאית של ה-ANC, שנקראה MK . הריגתם של 69 שחורים, בהם נשים וילדים, על ידי כוחות הביטחון של דרום אפריקה במהלך הפגנה נגד חוקי האפרטהייד ב-1960 היוותה את קו פרשת המים. הטבח הוביל לכך שה-ANC זנחה את מדיניות ההתנגדות לאלימות ותחת הנהגתו של מנדלה, שירד למחתרת, החלה הזרוע הצבאית במסע חבלה וטרור נגד מתקני תשתית חיוניים של המדינה, שבמהלכו נעצרו 8,500 בני אדם.

מנדלה עזב את דרום אפריקה וסייר ביבשת השחורה ובאירופה כדי לגייס תמיכה ל-ANC ולעבור אימונים צבאיים. לאחר חזרתו ב-1962, נתפס ונכלא לחמש שנים בגין הסתה ויציאה בלתי חוקית מהמדינה. ביוני 1964, הוא הואשם בפעילות חבלנית ובקשירת קשר נגד השלטון ונידון למאסר עולם.

מנדלה היה כלוא במשך 27 שנים, מתוכן 18 שנים בכלא הידוע לשמצה באי רובן עד מרץ 1982 ויתרת המאסר בכלא פולסמור שבקייפ טאון. בעודו כלוא, ה-ANC, שהוצאה אל מחוץ לחוק, לא התפרקה. אלפים מתו במהלך המאבק במשטר הלבן אך ככל שהממשלה ניסתה למגר את המחאה ביד קשה יותר, כך התגייסו יותר ויותר צעירים לשורות הארגון. הארגון גייס תמיכה בתוך ומחוץ לדרום אפריקה ולצד מסע האלימות שלו, החל לנקוט גם בפעולות כגון הטלת חרם על בתי ספר לשחורים בלבד ובתי עסק של לבנים.

האמנים מתגייסים למען מנדלה

ביוני 1988 התקיים באיצטדיון "וומבלי" בלונדון מופע בשם "יומולדת ה-70 של נלסון מנדלה". מיטב כוכבי הרוק של התקופה הופיעו במופע מיוחד של תמיכה במנהיג השחור. המופע שאורגן על ידי "אמנים נגד אפרטהייד" כלל הופעות של פיטר גבריאל, סטינג, ג'ורג' מייקל, יוריתמיקס, יו.בי. 40, דייר סטרייטס, אריק קלפטון ועוד רבים. הוא שודר בשידור לוויני חי ל-63 מדינות ולקהל שנאמד ב-500 מליון איש. מנדלה הפך לאסיר הפוליטי המפורסם בעולם למרות שרק מעטים ידעו איך הוא נראה.

לאחר כמעט שלושה עשורים בכלא, יצא מנדלה מהכלא כאיש חופשי ב-11 בפברואר 1990 לאחר שסרב שינכו זמן ממאסרו על התנהגות טובה. לאחר שחרורו, כתב מנדלה על אותו יום: "בעודי יוצא משערי הכלא, חשתי שאפילו בגיל 71 חיי מתחילים מחדש. עשרת אלפי ימי מאסרי הסתיימו לבסוף". גישה אצילית ומאופקת זו אפיינה את מנדלה גם לאורך השנים שלאחר השחרור. בביקור שערך באי רובן ביום השנה הרביעי לשחרורו, אמר מנדלה כי הוא וחבריו לתא חשו שהקורבן שהקריבו לא היה לשווא.

יומיים אחרי השחרור, שב מנדלה לביתו ולקבלת פנים נרגשת של למעלה מ-120 אלף בני אדם, שערכו לכבודו את העצרת הפוליטית הגדולה ביותר בהיסטוריה של דרום אפריקה. שלושה חודשים לאחר מכן, עמד מנדלה בראש משלחת של ה-ANC במסגרת השיחות הישירות הראשונות עם נשיא דרום אפריקה דאז פרדריק וילם דה קלרק ובכירי הממשל. מנדלה ודה קלרק הובילו יחדיו את דרום אפריקה לפירוק משטר ההפרדה הגזעי ולעריכתן של בחירות דמוקרטיות אמיתיות ראשונות ב?1994, שבהן הותר לראשונה לאזרחים שחורים ובני תערובת להצביע.

על פעילותם זו זכו מנדלה ודה קלרק בשנת 1993 בפרס נובל לשלום. מנדלה, שעדיין האשים את ממשלת דה קלרק בכך שלא עשתה מספיק על מנת לעצור את האלימות הפוליטית והגזענית, הסכים לקבל את הפרס המשותף כמחווה של פיוס.

הנשיא השחור הראשון

בבחירות שנערכו בין ה?26 ל-29 באפריל 1994, בהן הצביעו 23 מיליון מתושבי דרום אפריקה, זכה ה?ANC לרוב בפרלמנט. ב?9 במאי 1994, בחר הפרלמנט במנדלה לנשיאה השחור הראשון של דרום אפריקה, כאשר הנשיא היוצא דה קלרק נבחר כסגנו. טקס ההשבעה נערך למחרת בפרטוריה, בהשתתפות מנהיגים רבים מהעולם, בהם סגן נשיא ארצות הברית אל גור, מזכ"ל האו"ם בוטרוס בוטרוס ראלי, ומנהיג קובה פידל קסטרו. נשיאות בראשות מנדלה, דבר עליו רק העזו לחלום מיליוני האזרחים השחורים של דרום אפריקה, הפכה בסופו של דבר למציאות.

אחת מפעולותיו הראשונות כנשיא היתה הקמת ועדת האמת והפיוס בראשות חתן פרס נובל לשלום דזמונד טוטו, אשר חקרה את עוולות תקופת האפרטהייד הן מצד השלטון הלבן והן מצד ארגוני ההתנגדות השחורים תוך מתן חנינה למי שהודה בפשעיו, מתוך ניסיון לאחות את פצעי האומה. תקופת נשיאותו הוקדשה להקמת חברה שוויונית וצודקת, ברוח של איחוד לאומי ופיוס בין בני הגזעים השונים במדינה.

מנדלה קנה את אהדתם של לבנים רבים כשלבש את חולצת נבחרת הרוגבי הלאומית הלבנה של דרום אפריקה במהלך אליפות העולם ב-1995. הוא שימש גם כמתווך במהלך השיחות הישירות הראשונות בין נשיא קונגו (אז זאיר) מובוטו ססה סקו ומנהיג המורדים לורן קבילה ועזר לרסן את האלימות כשקבילה עלה לשלטון.

ביום הולדתו ה-80 , ביולי 1998, התחתן מנדלה בפעם השלישית עם גרסה מאשל, אלמנתו של נשיא מוזמביק לשעבר, סמורה מאשל. זאת לאחר שבאפריל 1992, התגרש מאשתו השניה וויני.

פורש בשיא

ביוני 1999, פרש מנדלה מהחיים הפוליטיים. החלטתו לפרוש באופן רצוני נתפסה אז כדוגמה ומופת למנהיגים אפריקאים אחרים שהחזיקו בכוח בכיסאם במשך שנים.

לאחר שעזב את הפוליטיקה, הביא מנדלה לחתימה על הסכם חלוקת כוח בין שבטי ההוטוס והטוטסי היריבים. בחייו האישיים, החל מנדלה בשנים האחרונות לנצל את שמו ומעמדו כדי לעמוד בראש קמפיין למאבק באיידס. הוא מרכז את עיקר פעילותו להגברת המודעות למחלה באפריקה, בה כידוע הגיעו ממדי המגיפה לקטסטרופה. כדי לקשר בין המאבק החדש למאבק הוותיק באפרטהייד, לו הקדיש את רוב חייו, תרם מנדלה ככותרת לפרוייקט את מספר האסיר שלו בכלא: 46664. "נפגעי האיידס הם אסירי עולם", הסביר. ב-2002, נכח מנדלה בעצרת האיידס הגדולה בעולם שנערכה בברצלונה. בנוסף, הקים מנדלה שתי קרנות צדקה, "נלסון מנדלה פאונדיישן" ו"נלסון מנדלה צ'ילדרנ'ס פאנד". קרנות אלו תורמות מיליוני דולרים למטרת בניית בתי ספר, מרפאות ומוסדות אחרים בדרום אפריקה.

ב-2004, זמן קצר לפני יום הולדתו ה-86, פרש מנדלה מהחיים הציבוריים ואמר כי "הוא פורש מהפרישה" ומלוח הזמנים המתיש שלו, שכלל אינספור הופעות ציבוריות. בינואר 2005, הכריז מנדלה שבנו הבכור מגתו מת ממחלת האיידס בגיל 54. מאז פרישתו, נהנה מנדלה לבלות בביתו עם משפחתו במחוז הולדתו, אך עדיין ממשיך להופיע בציבור מדי פעם ולהיפגש עם נכבדים ומפורסמים, וממשיך לערוך קמפיינים לקידום השלום ונגד העוני העולמי.

את חגיגות יום הולדתו ה-90 פתח מנדלה בביקור בלונדון. שיא הביקור היה קונצרט בהייד פארק, בנוכחות המלכה אליזבת השניה, בו הופיעו הזמרות אנני לנוקס ושירלי בייסי. מנדלה אף התארח בארוחת ערב חגיגית, אליה הגיעו ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון, נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון ומלכת תוכניות האירוח אופרה ווינפרי. לכבוד יום הולדתו, הנפיקה דרום אפריקה בול חדש הנושא את דמותו והטביעה מטבע בשווי 5 ראנד שעליו מוטבעת דמותו גם כן.

הכריזמה והמחויבות של מנדלה לפיוס עם השלטון הלבן שכלא אותו ל-27 שנים, אפשרו לדרום אפריקה לעשות את המעבר ממשטר של מיעוט לבן לדמוקרטיה ללא הצורך במלחמת אזרחים עקובה מדם. אחרי חיים שלמים של מאבק, עשה מנדלה את המעבר מהאסיר המפורסם בעולם למדינאי המכובד בעולם. כיום הוא נהנה מאהדה בינלאומית ויוקרה חסרת תקדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully