וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנסיכה השחורה של "דיסני" מעוררת סערה

טלי גולדשטין

17.7.2008 / 18:13

בוולט דיסני ניסו לעשות היסטוריה, אבל הצליחו לעורר זעם ציבורי בסרט מאויר בו מככבת לראשונה נסיכה שחורת עור

סרט האנימציה של אולפני הסרטים "דיסני", בו מככבת לראשונה אישה שחורה, מעורב במחלוקת סוערת בנושא סטריאוטיפים גזעניים. בסרט, שנקרא במקור "נסיכת הצפרדע", אמורה היתה לככב חדרנית בשם מאדי, העובדת אצל נערה לבנה עשירה ומפונקת בשנות ה-20 בניו אורלינס. עם זאת, הסרט כבר הצליח לעורר תגובות נזעמות מצד מבקרים, הטוענים כי הוא מחזק דעות קדומות ומשפיל את הקהילה השחורה בארצות הברית. מבקרי הסרט מנו כמה סיבות לזעמם, בהן מיקום העלילה בניו אורלינס, תאור מסורת הוודו ורמיזות תרבותיות לתקופת העבדות.

אחד מהמבקרים החריפים ביותר של הסרט הוא וויליאם בלקבורן, כותב טורים בעיתון "שרלוט אובזרוור", היוצא לאור בצפון קרוליינה: "דיסני צריכים להתבייש במה שהם מתיימרים להגדיר כנסיכה השחורה הראשונה בשורת הנסיכות המפורסמות של אולפני הסרטים. למרות כל המשאבים והניסיון של החברה, היא נכשלה ביצירת נסיכה שחורה השווה לקודמותיה הלבנות", אמר.

"בראש ובראשונה, העלילה מתרחשת בניו אורלינס, שהיתה ידועה כאחד ממרכזי הסחר הגדולים בעבדים שחורים במאה ה-19", הוסיף בלקבורן. לטענתו, גם השם של הנסיכה - מאדי - מזכיר בצלילו את השם "מאמי", כינוי גנאי שניתן למשרתות שחורות רבות בדרום ארצות הברית בתקופת העבדות כחלק מרטוריקה שמטרתה היתה להשפיל את העבדים.

לדברי העיתונאי רודני הינדס, כל הפרשה מאכזבת. "כמה מהסטריאוטיפים של השחורים עדיין נטועים במוחות אנשים רבים. יש לנו חלומות וסיפורים כמו לכולם ואנו רוצים שהם יוצגו באור חיובי ולא משפיל", אמר.

ה"טלגרף" הבריטי דיווח היום (חמישי) כי כתוצאה מהסערה הציבורית, שונה שמו של המיוזיקל המאויר, שעדיין לא עלה לאקרנים, ל"נסיכה והצפרדע" ושמה של הנסיכה שונה לטיאנה, שבסוף הסרט תזכה לחיות באושר ועושר עם דמות של גבר ממוצא מזרח תיכוני. בנוסף, הוחלט לשנות את הגזע של דמות הרשע בסרט.

דובר של דיסני אמר בתגובה: "הסיפור מתרחש ברובע הצרפתי האלגנטי והרב הפאר של ניו אורלינס במהלך עידן הג'אז הסוער. הנסיכה טיאנה תהיה גיבורה ככל הגיבורות במסורת העשירה של האגדות המאוירות של דיסני וכל הדמויות האחרות יטופלו ברגישות ובכבוד הראוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully