וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חקירת טלנסקי חיזקה התיק נגד אולמרט"

פנחס וולף

18.7.2008 / 6:40

כך לפי גורמים בפרקליטות. עוה"ד של רה"מ ימשיכו היום בחקירה הנגדית של טלנסקי: "אמינותו נסדקה, התגלו קשרים מוזרים עם הפרקליטות"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

לאחר היום הראשון לחקירתו הנגדית של איש העסקים משה טלנסקי, ימשיכו גם הבוקר (שישי) פרקליטיו של ראש הממשלה אהוד אולמרט בחקירתו. גורמים בפקרליטות המדינה אמרו כי דבריו של טלנסקי אתמול, ביום החקירה הראשון, דווקא חיזקו את התיק נגד ראש הממשלה ב"פרשת מעטפות הכסף". בגלי צה"ל דווח, כי לדברי הגורמים "העדות ביססה חלקים ניכרים מהתפיסה שלנו לגבי האופן שבו התנהלו היחסים בין אולמרט לטלנסקי",

לעומת זאת, לאחר החקירה אמר אחד מפרקליטיו של אולמרט כי חקירתו של טלנסקי סדקה את אמינותו. לדברי עורך הדין נבות תל צור, "התמונה שנחשפה בחקירה עד כה היא תמונה עגומה, קשה או מזעזעת - תלוי במתבונן, הן בקשר להתנהלות המשטרה בחקירה והן בקשר לדמות הזו של העד הזה, מבחינת הקלות שבה הוא מוסר גרסאות וחוזר מהן על דוכן העדים בבית המשפט תחת אזהרה".

עוד הוסיף תל צור כי בחקירה התגלו יחסים "מוזרים ולא טבעיים" בין טלנסקי לבין הפרקליטות. "היחסים החשאיים שנחשפו היום מראים כי סוכם למעשה להציג אותו לציבור כחשוד שלא קיבל שום מעמד ושם הבטחה, משום שזה נראה יותר טוב, ועדותו שוקלת יותר כאילו שלא הובטח לו שום דבר, כאשר למעשה הוא קיבל רושם ברור בפגישות החשאיות האלה שלמרות שפורמלית הוא מכונה "חשוד" הוא לא יפגע, ולא יוגש נגדו כתב אישום. אני חושב שנעשה פה מצג חמור לציבור", סיכם.

פרקליט המדינה משה לדור ביקש מבית המשפט להוציא צו איסור פרסום על כל ההתנהלות הכספית של טלנסקי. אלי זוהר, אחד מעורכי דינו של ראש הממשלה אהוד אולמרט, התנגד לכך, משום ש"הכל גלוי". לדור אמר כי הוא "מבקש לעשות הבחנה בין מסמכים שהבאנו ונוגעים ללב העניין, ושאינם נוגעים". בית המשפט החליט לבסוף שלא לתת את הצו.

החקירה הנגדית נפתחה אתמול (חמישי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. בתחילת החקירה, ניסו פרקליטיו של אולמרט לערער את עדותו הראשונה של טלנסקי וטענו כי הוא דיבר עם גורמים חיצוניים על עדותו, בניגוד לחוק. טלנסקי השיב כי הוא שוחח על העדות רק עם פרקליטו. עו"ד אלי זהר, שמנהל את החקירה הנגדית, ניסה גם לערער את אמינותו של טלנסקי ואמר כי הפרטים שמסר בעדותו אינם מדויקים. לאחר מכן, טלנסקי הודה כי חוקרי המשטרה בלבלו אותו במהלך החקירה והובילו אותו לומר דברים שאינם נכונים. עם זאת, הוא דבק בעדותו הראשונה ואמר כי כל העובדות שפירט היו נכונות, והוסיף כי ייתכן שהתבלבל בסכומי הכסף מפני שהתרגש.

עו"ד זהר שאל את טלנסקי אם עדותו נגד אולמרט נובעת מכעס שחש נגדו. טלנסקי השיב כי "אני לא כועס, אלא מרגיש מחולל". לדבריו, "כעסתי כשגילתי שאולמרט השתמש בכסף למטרות בלתי ראויות. אני רוצה להתקשר לאולמרט ולשמוע מה יש לו לומר".

עו"ד זהר רמז כי טלנסקי הקצין את עדותו נגד אולמרט, כדי לזכות במעמד עד מדינה ולקבל חסינות מאישומים נגדו. הוא אף הטיח בטלנסקי כי חוקריו גרמו להעיד נגד אולמרט. טלנסקי השיב כי עדותו הראשונה לא היתה קשורה ללחץ שהפעילו עליו חוקריו.

במהלך החקירה הנגדית, עו"ד זהר שאל את טלנסקי אם הוא נוהג להעניק הלוואות למכריו. טלנסקי השיב כי הוא אמנם מעניק למכריו הלוואות, אולם הוא "מקווה לקבל אותן בחזרה עם ריבית". עו"ד זהר שאל את טלנסקי אם הוא נוהג לרשום את ההלוואות שהוא מעניק וביקש ממנו להציג מסמכים המעידים על כך. טלנסקי השיב שהוא נוהג לרשום את ההלוואות בספר שהוא מחזיק בביתו בארה"ב, והוסיף כי יבקש מרעייתו לשלוח את הספר לארץ.

סדקים בצוות ההגנה

עו"ד נבות תל צור, אמר בהפסקה בין הדיונים כי "במהלך החלק הראשון של היום נחשף כי מדובר בעד מפוקפק ושהיו הבנות סודיות לכאורה בין הפרקליטות לטלנסקי על כך שכלפי חוץ טלנסקי יתויג כחשוד, אולם נתנו לו להבין שהחשוד העיקרי הוא ראש הממשלה".

לפני תחילת החקירה, המשיכו בסביבתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט לתקוף את הפרקליטות ואת המשטרה. "היום יתחילו להיחשף הסדקים בגרסת המשטרה והפרקליטות, והציבור בישראל יבין שמנסים להוריד ראש ממשלה חוקי על סמך חלקי עובדות לא בדוקות ועובדות סותרות", אמר יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן. לדבריו, "לגבי טלנסקי, יש לנו מטרה אחת בלבד - שיגיד את האמת".

בצוות ההגנה של אולמרט אמרו כי הם "ירסקו ויקעקעו" את עדותו של טלנסקי. במקביל, הם ינסו להציגו באור שלילי על סמך פרטים לא מחמיאים שנאספו אודותיו בחקירה פרטית שנערכה בארה"ב. בין השאר, הם צפויים להציג תדפיסי חשבונות המעידים על התנהלות כספית חריגה מצד טלנסקי ועדויות הרומזות על אופיו האלים. עם זאת, צוות ההגנה ספג מהלומה עם פרישתו של פרופ' רון שפירא מייצוגו של אולמרט, וזאת עקב חילוקי דעות פנימיים בין הסניגורים.

בתוך כך, במשטרה ובפרקליטות אומרים כי חומר החקירה נגד אולמרט אינו מבוסס רק על עדותו של טלנסקי. גורמי אכיפה אמרו כי חיקורי הדין שהתנהלו בארה"ב העלו עדויות מפלילות נוספות נגד אולמרט. על פי הערכות, המשטרה תעביר את חומר החקירה לפרקליטות לקראת סוף אוגוסט, וזאת כדי להכריע אם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה.

עדותו הראשונית של טלנסקי נמסרה לפני כחודשיים בבית המשפט המחוזי בירושלים. במסגרת עדותו, טען טלנסקי כי בין השנים 1992 ל-2005 הוא העביר לאולמרט סכום של כ-150 אלף דולר. עם זאת, הוא טען בעדותו כי לא ציפה לתמורה עבור הכספים שהעביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully