וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מציינת 90 שנה לרצח ניקולאי השני

טלי גולדשטין

16.7.2008 / 13:16

הצאר האחרון בהיסטוריה של רוסיה הודח ב-1917 מכסאו ומשפחתו הוצאה להורג בידי הבולשביקים לאחר מהפכת אוקטובר

מאות רוסים התאספו היום (רביעי) במקום בו ירו הבולשביקים בצאר ניקולאי השני, הצאר האחרון וסמל עוצמתה של רוסיה המלוכנית, לפני 90 שנה. תמונות משפחתיות של הצאר, אשתו, ארבע בנותיהם ובנם הוצגו לראווה בכנסיית יקטרינבורג, שנבנתה במקום בו נורתה משפחת המלוכה לבית רומנוב ביולי 1918. קבוצות של מאמינים אורתודוכסים עשו דרכן במשך ימים מכל קצוות רוסיה לכנסייה על מנת לציין את זכרו של ניקולאי השני. בכנסייה עצמה נשאו המאמינים תפילה ונישקו איקונות של הצאר ומשפחתו.

משפחת רומנוב שלטה ברוסיה "בתוקף זכות אלוהית" במשך שלושה עשורים לפני שמלחמת העולם הראשונה גרמה לקריסה כלכלית ולאי שקט חברתי במדינה. ב-1917, פרצה מהפכת פברואר בה עבר השלטון מידי הצאר ניקולאי השני, אל גיאורגי לבוב שעמד בראש הליברלים. כך למעשה הגיע לקצו שלטון הצארים, בן חמש מאות השנים.

בתחילה הגבילה הממשלה הרוסית הזמנית את ניקולאי, אלכסנדרה וילדיהם למשכנם המלכותי, ארמון אלכסנדר. בנסיון להוציא אותם מהבירה ומסכנה אפשרית, ממשלתו של אלכסנדר קרנסקי העבירה אותם לטובולסק שבסיביר באוגוסט 1917.

סופה של שושלת

המשפחה נשארה שם במהלך מהפכת אוקטובר הבולשביקית בנובמבר 1917 (במהפכה זו הקומוניסטים, בראשות לנין, הפילו את הממשלה הליברלית של אלכסנדר קרנסקי ותפסו את השלטון) אך אז הועברו לעיר יקטרינבורג, שהייתה בשליטת הצבא האדום. הצאר ומשפחתו, יחד עם בנם אלכסיי החולה וכמה ממשרתי המשפחה, הוצאו להורג בידי כיתת יורים במרתף עלוב בו היו אסורים, בליל ה-16 או ה- 17 ביולי 1918, על ידי פלוגת בולשביקים. לאחר הרצח, רוטשו הגופות על מנת שלא תהיה אפשרות לזהותן והן נזרקו לבור.

מאז קריסתה של ברית המועצות ב-1991, במסגרת גל התחייה הלאומני האופף את רוסיה, הממשלה ואזרחי המדינה עשו הערכה מחודשת של ההיסטוריה וכיום ניקולאי השני נחשב לדמות הציבורית החשובה ביותר בתולדות רוסיה, אפילו יותר מהדיקטטור סטאלין. ב-2000 הכריזה הכנסייה האורתודוכסית על הצאר ומשפחתו כקדושים.

בתוך כך, התביעה הרוסית אישרה היום כי שרידי גופות שנמצאו בשנה שעברה אכן שייכים לבנו היחיד של ניקולאי השני ולבתו. היחידה החוקרת של משרד התובע המחוזי ברוסיה הודיעה כי דגימות ד.נ.א. וניתוח שיניים הראו כי השרידים שנמצאו בסמוך ליקטרינבורג הם של הנסיך ויורש העצר אלכסיי, שהיה בן 13 כשנרצח, ושל הבת מריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully