וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא טייוואן התנצל על רצח המונים

טלי גולדשטין

16.7.2008 / 12:11

בתקופת הטרור הלבן בטייוואן משנות ה-40 לשנות ה-80 נרצחו, נעלמו ונעצרו מאות אלפי ממתנגדי מפלגת הקוומינטנג, בראשות צ'יאנג קאי שק?

נשיא טייוואן מא יינג-ג'ו התנצל בפני קורבנות וניצולי תקופת ה"טרור הלבן", במהלכה מפלגתו הלאומנית שלטה באי ביד חזקה ורצחה אלפים ממתנגדיה, כך מסרה היום (רביעי) לשכתו. מא מסר את ההתנצלות יוצאת הדופן בטקס זיכרון פרטי שנערך בפארק "טייפה".

המונח "טרור לבן" מתייחס לפעילות אלימה היוצאת לפועל בידי גורמים ריאקציוניים (בדרך כלל מדובר בתומכי מונרכיה או שמרנים) כחלק ממאבק במהפכה. לעתים קרובות פעולות כאלה יוצרות תגובה בדמות פעולה דומה המתבצעת בידי גורמים מהפכניים בצד השני של הקונפליקט. תחילת תקופת הטרור הלבן בטייוואן היא בתקרית 228, הידועה גם בשם טבח 228, כשהתקוממות אנטי שלטונית, שהחלה ב-28 בפברואר 1947, דוכאה באלימות על ידי מפלגת הקוומינטנג בהנהגת צ'יאנג קאי שק. המספר "228" מתייחס לתאריך בו החל הטבח – 28 בפברואר.

במהלך תקופת הטרור הלבן, כ-140,000 טייוואנים נעלמו, נעצרו או הוצאו להורג באשמת התנגדות למשטר. תחת השלטון הצבאי ששלט באי בין 1949 - 1987, דוכאו כל חילוקי הדעות הפוליטים וכל דיון על הטבח שבוצע בתקרית הנ"ל הושתק. הטייוואנים הנרדפים תויגו כמרגלים לטובת הקומוניסטים הסינים.

החשש להזכיר את תקרית 228 ואת הטרור הלבן פחת בהדרגה עם הדמוקרטיזציה שעברה טייוואן בשנות ה-80 וה-90 וביטול הממשל הצבאי. "התנצלות הנשיא מא מייצגת את הממשלה כולה. הוא מקווה כי תקרית דומה לא תתרחש שוב על אדמת טייוואן", מסרה לשכת הנשיא בהצהרה.

לאחר ששלט בסין בשנות ה-30 וה-40 ונכשל במשימתו למגר את הקומוניסטים בהנהגת מאו דזה דונג, נאלץ צ'יאנג קאי שק להימלט לטייוואן ב- 1949, בה כיהן כנשיא עד יום מותו ב-1975. קאי שק השליט טרור לבן עוד קודם לכן בסין במהלך מלחמת האזרחים הסינית, במאמץ לדכא את הקומוניסטים. בתחילת אפריל 1927 התפשט הטרור הלבן לרוב הערים הגדולות במדינה, בעיקר לשנחאי. הטרור בוצע במתכונת של "יחידות מוות" המסתובבות ברחובות ומורות על רציחת כל מי שנחשד בתמיכה בקומוניסטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully