וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "איום הטרור האמיתי הוא אפגניסטן"

טלי גולדשטין

15.7.2008 / 18:48

המועמד הדמוקרטי אמר כי "החזית העיקרית של הטרור אינה עירק". על הגרעין האירני: "מוכן לפגוש בכירים אירנים לפתרון המשבר"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

לקראת ביקורו הראשון של ברק אובמה, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, בעירק ובאפגניסטן, מתח היום (שלישי) המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ביקורת על מדיניות החוץ של בוש, בה טען כי ממשל בוש לא מעריך נכונה את איומי הטרור.

"אם תקיפה נוספת בשטח ארצות הברית תצא לפועל, המקור שלה יהיה מאותו אזור בו תוכנן פיגוע הטרור של ה-11 בספטמבר, קרי אפגניסטן. עם זאת כיום, מספר החיילים האמריקאים המוצבים בעירק גדול פי חמישה ממספר החיילים המוצבים באפגניסטן", אמר אובמה בנאומו, שבעקיפין היווה ביקורת גם נגד יריבו הרפובליקני ג'ון מקיין.

בנאום, שנשא מבניין "רונלד רייגן ומרכז הסחר הבינלאומי" בוושינגטון הבירה, פירט אובמה את מדיניות החוץ שלו והבטיח להתמקד בחמישה יעדים עיקריים, שמטרתם להפוך את אמריקה למקום בטוח יותר: "סיום המלחמה בעירק, סיום המאבק באל קאעדה והטליבן, אבטחת נשק גרעיני פן יגיע לידיים עוינות, אבטחת מקורות אנרגיה וחיזוק ובנייה מחדש של הבריתות שכרתה ארצות הברית עם מדינות שונות על מנת להתמודד בהצלחה עם אתגרי המאה ה-21.

אובמה אמר כי אם ייבחר לנשיא, יתמוך באסטרטגית ביטחון לאומי חדשה, "קשוחה וחכמה יותר", שתתמקד לא רק בבגדד אלא גם בקנדהאר, קראצ'י, טוקיו, בייג'ינג וברלין. "החזית העיקרית של הטרור אינה עירק ומעולם לא היתה עירק, דבר שהיה אמור להיות ברור מאליו לבוש ולסנאטור מקיין", אמר אובמה.

"לאל קאעדה בסיס מתרחב בפקיסטן, שבוודאי מרוחק ממקום המקלט של הארגון באפגניסטן כמרחק נסיעת רכבת מוושינגטון לפילדלפיה. המלחמה בעירק מסיחה את דעתנו מכל איום מולו אנו מתמודדים ומאפשרויות שונות שהיה ביכולתנו לנצל. המלחמה הזו פוגעת בביטחון שלנו, בתדמיתנו בעולם, בצבא האמריקאי, בכלכלה ובמשאבים להם אנו זקוקים על מנת להתעמת עם אתגרי המאה ה-21. מכל זווית אפשרית שבוחנים זאת, ההתמקדות שלנו בעירק בלבד אינה אסטרטגיה טובה לשמירה על ביטחון ארצות הברית", הוסיף.

"העם האמריקאי אינו מוגן כבר על ידי אוקיינוסים המפרידים בינו לבין אויבותיו או על ידי העוצמה האמריקאית לבדה. ראיה לכך היה הפיגוע ב-11 בספטמבר. המלחמה בעירק אינה קשורה כלל וכלל לבסיס הטרור הנמצא באפגניסטן".

מתחייב לנסיגה מעירק

אתמול פירסם אובמה מאמר ב"ניו יורק טיימס", בו אמר כי יתחייב לנסיגה אחראית מעירק תוך 16 חודשים מכניסתו לבית הלבן, והוסיף כי יעביר 10 אלפים חיילים לאפגניסטן, שם סופגים צבא ארה"ב וצבא אפגניסטן אבדות קשות בשבועות האחרונים.

מחנהו של מקיין פירסם היום הודעה בה הוא מאשים את אובמה בשיקולים אינטרסנטיים בכל הקשור למאמץ המלחמתי בעירק. "הסנאטור מקיין מעדיף לראות את האומה מנצחת בעירק ואת עצמו מפסיד בבחירות", אמר יועצו של מקיין למדיניות חוץ, רנדי שונמן. "נראה שהסנאטור אובמה חושב כי הפסד במלחמה יסייע לו לנצח בבחירות". עוד נטען כי אובמה מחלל את הקורבן שמקריבים החיילים האמריקאים בעירק.

בתגובה לטיעונים אלו, אמר אובמה בנאומו כי הגיע הזמן להעביר את כובד המשקל מהחיילים האמריקאים. "כנשיא, אני רוצה להוביל את המדינה בכיוון חדש. במקום להטיל את כל כובד המשקל של מדיניות החוץ שלנו על כתפי הגברים והנשים האמיצים בצבא שלנו, אני רוצה להשתמש בכל העוצמה האמריקאית כדי לשמור על הביטחון, השגשוג והחופש שלנו. במקום להרחיק את ארצות הברית מהעולם, אני רוצה שאמריקה שוב תעמוד בראש".

"מכבד את מקיין כחייל"

אובמה אמר גם כי הוא מכבד את מקיין על תרומתו כחייל בווייטנאם, אך השניים חלוקים בדעתם לגבי עירק. "אני רוצה להתמקד באסטרטגיה חדשה בנושא עירק. סיום המלחמה בעירק עומדת בראש סדר עדיפויותי מאחר ונראה כי בוש ומקיין מתווים אסטרטגיה לא לסיום המלחמה אלא להמשך הנוכחות האמריקאית בעירק", הוסיף.

אובמה התייחס גם לנושא אירן ואמר כי ישתמש בכל עוצמתה של ארצות הברית על מנת ללחוץ על אירן בסוגיית תוכנית הגרעין שלה. עוד הוסיף ואמר כי יהיה מוכן להיפגש עם עם מנהיגים אירנים במידה ודבר זה יקדם את האינטרסים האמריקאים.

"אובמה קופץ בראש"

זמן קצר אחרי שפרש אובמה את חזונו בעבור מדיניות החוץ האמריקאית, הגיב מקיין בנאום משלו, במהלכו מתח ביקורת על תוכניתו של אובמה לנסיגה מעירק וכינה את הצעותיו של יריבו "תמימות וחפוזות".

מקיין, הנמצא בעיר אלבקרקי שבניו מקסיקו, הדגיש את העובדה שאובמה מרשה לעצמו להתוות תוכנית פעולה בעירק עוד לפני שנפגש אפילו עם מנהיגים צבאיים המוצבים באזור.

"אובמה דיבר היום על תוכניתיו בעבור עירק ואפגניסטן לפני שאפילו עזב את ארצות הברית, לפני ששוחח עם הגנרל פטראוס, לםני שראה במו עיניו התקדמות בעירק ולפני שהציב רגלו באפגניסטן בפעם הראשונה בחייו", אמר.

"מניסיוני הדברים עובדים בצורה הפוכה: קודם כל אתה מעריך את העובדות בשטח ורק אז מציג אסטרטגיה חדשה", הוסיף.

מקיין מתח ביקורת גם על המאמץ המלחמתי הכושל של ארצות הברית באפגניסטן והתחייב לשנות את המצב אם ייבחר, החל בשליחת חיילים נוספים לאפגניסטן. "זוהי לא דרך לנהל מלחמה", אמר.

מקיין זכה לתשואות ומחיאות כפיים מהקהל לאחר שהתחייב ללכוד את מנהיג אלקאעדה החמקמק אוסמה בן לאדן, במידה וייבחר לנשיא, כמובן. "כשכהן כנשיא, לא יהיה לטרוריסטים לאן לברוח והיכן להסתתר", הזהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully