וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא סודן יואשם ברצח עם בדרפור

גיל קדרון

14.7.2008 / 20:38

לפי בית הדין הבינלאומי, ניהל בשיר באופן אישי את המתקפות, הרציחות, הגירושים ומקרי האונס באזור, בו חוששים מגל אלימות נוסף

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ארנון מעוז)

תובע בית הדין הבינלאומי בהאג, לואיס מורנו אוקמפו, החליט אתמול (שני) להגיש אישומים נגד נשיא סודן עומאר אל בשיר, בגין השמדת עם ופשעים נגד האנושות באזור דרפור, שבדרום המדינה. הממשלה הזהירה כי המהלך, שכולל צו מעצר נגד בשיר, עלול להעלות את האזור באש, שכן מדובר בראש המדינה המכהן הראשון שעומד לדין בינלאומי מאז צ'רלס טיילור מליבריה וסלובודן מילוסביץ' מיוגוסלביה.

ארגוני הסיוע שבדרפור חוששים כעת מתגובה אלימה וזועמת של בשיר, כמו גם מהגברת המתקפות מצד מורדי דרפור, שעשויים לראות בהחלטה של בין הדין הבינלאומי הצדקה למעשיהם. ח'רטום סירבה להכיר בתביעה, אולם אמרה כי תמשיך לנסות להגיע להסכם שלום בדרפור, שם מתקיים המבצע ההומניטרי הגדול בעולם כיום, והבטיחה להגן על כל עובדי האו"ם שנמצאים בשטחה.

סודן, המדינה הגדולה ביותר באפריקה, תבקש מבעלות בריתה במועצת הבטחון של האו"ם, סין ורוסיה, ומאיחוד מדינות אפריקה, לחסום כל ניסיון להוציא צו מעצר רשמי. סין הינה ספקית הנשק הגדולה ביותר של סודן וייבואנית הנפט הגדולה ביותר שלה, וההכרזה של בית הדין עשויה לגרום לה לצמצם את יחסיה עם המדינה האפריקאית המשוסעת, מחשש לפגיעה בתדמיתה לקראת המשחקים האולימפיים, שיתקיימו באוגוסט בבייג'ינג. באו"ם הביעו חשש שהתביעה עלולה לעכב את שיתוף הפעולה עם האו"ם בכל הקשור לפריסת כוחות שלום בינלאומיים בסודן.

אחראי על הכל

אלפי מפגינים סודנים קראו שלשום "הלאה, הלאה ארה"ב!" בהפגנת תמיכה בנשיא עומאר אל בשיר. "בנפשנו, בדמנו נמות עבור בשיר", שרו המפגינים והלכו ברחובות הבירה חרטום, בדרכם למשרדי האו"ם בעיר. המחאה אורגנה על ידי הממשלה. "האישום עשוי לסכל את התקווה האחרונה שנותרה להסכם שלום במדינה", אמר אנדרו נטסיוס, השליח האמריקאי לשעבר לסודן.

לואיס מורנו אוקמפו התראיין היום לרשת CNN, ופירט את סעיפי כתב האישום שהגיש. "מדובר באחריות למקרי אונס נרחבים ולמצבם של 2.5 מיליון איש", אמר מורנו אוקמפו. "הראיות מראות שלבשיר יש שליטה מוחלטת על הכוחות שלו, הוא הנשיא, יו"ר מפלגת הקונגרס הלאומי, מפקד הצבא ויו"ר המועצה לבטחון לאומי, והכוחות שלו תוקפים את הכפרים בהם חיים המיעוטים האתניים".

כמו כן הסביר מורנו אוקמפו כיצד אירגן בשיר את מליציות הג'נג'וויד הפונדמנטליסטיות, ו"מיזג בינם לבין המשטרה והצבא". "יש לנו הוכחות שהם יוצרים איתו קשר, מדווחים לו", הוסיף. לדבריו, בידיו אלפי מסמכים ואלפי סוגי ראיות, כמו גם את וידויו של שר הפנים לשעבר של בשיר, אחמד חרון, שמילא את הוראותיו בנוגע לרצח העם השיטתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully