וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר 32 שנה - הקצין הצבעוני בצה"ל פורש

יהושע בריינר

14.7.2008 / 16:09

האלוף אלעזר שטרן, ראש אגף משאבי אנוש, מסיים את תפקידו אחרי שנים של מחלוקות, שערוריות והתבטאויות מביכות

לאחר 32 שנים בהן נחשב למעורר מחלוקות, צפוי השבוע האלוף אלעזר שטרן לפרוש מתפקידו כראש האגף למשאבי אנוש ולהשתחרר מצה"ל. מחליפו תא"ל אבי זמיר קיבל היום (שני) את דרגות האלוף, וביום רביעי צפוי להתקיים טקס ההחלפה הרשמי.

במהלך השנים קוממו התבטאויותיו ופעולותיו של שטרן לא מעט אנשים. גם הציבור הדתי אליו הוא משתייך התקומם לאחר ניסיונותיו לפרק את מסלולי ישיבות ההסדר בחטיבות הצנחנים ובגולני, וכן בעקבות השתתפותו ביישום תוכנית ההתנתקות. בנוסף, נודע שטרן במלחמת החורמה שהכריז נגד ההשתמטות. אחרי שורה של אמירות בעייתיות לצד קריירה צבאית עשירה, חוזר שטרן לביתו שבמצפה הושעיה.

כבר כמג"ד צעיר בצנחנים החל שטרן למשוך אליו אש. בשנת 1989 במהלך מסיבת עיתונאים בבית הצנחן, מתח ביקורת קשה על מדיניות הצבא בעניין שכר אנשי הקבע. שטרן אף הודה למרגל האטום באותו אירוע: "כנראה שניצחוננו במלחמות כבר מובטח, וכנראה שואנונו צדק. יש לנו כבר פצצת אטום, אחרת קשה להסביר כיצד איש קבע מרוויח כל כך מעט". באחרונה אף רמז כי אילו לא היה שכר אנשי הקבע כל כך נמוך, ייתכן שמלחמת לבנון השנייה היתה נראית אחרת לגמרי.

ראש האגף למשאבי אנוש מסיים השבוע את תפקידו, לאחר שנים של מחלוקות, התעניינות תקשורתית מיוחדת ואף מספר תביעות נגדו

משנה שמות

בשנת 1993 מונה שטרן למפקד בית הספר לקצינים בה"ד 1, והנהיג מדיניות של החדרת היהדות לתכני הבה"ד והחזרת היוקרה למעמד הקצין. שטרן הדיח צוער, לאחר שקיבל ללשכתו תלונה מאישה מבוגרת המתגוררת במצפה רמון הסמוכה שטענה כי אחד הצוערים לא קם לפנות לה כיסא באוטובוס. "מי שלא קם לאישה זקנה באוטובוס לא יכול להוביל את החיילים לקרב", אמר אז שטרן. במקרה אחר הדיח צוער אחר, לאחר שנרדם במהלך הרצאה של ניצולת שואה. שטרן אמר גם כי "קצין שלא יכול לדבר בפני פקודיו 20 דקות על יהדות, לא יכול להיות קצין בצה"ל".

שטרן החל לעלות לכותרות לאחר שהתמנה לתפקיד קצין חינוך ראשי בצה"ל. אחת הפרשיות המוכרות ביותר בה היה מעורב היה סגירתו של העיתון "במחנה" לשבוע, לאחר שבכתבת השער של העיתון הופיע אל"מ שהחליט לצאת מהארון, כשהוא אוחז בדגל הגאווה. אז אמרו בצה"ל כי הוחלט לסגור את העיתון בשל "כתבות שאינן הולמות את העיתון".

מאוחר יותר ביקש להבדיל בין חללי צה"ל שנהרגו בקרב, לבין אלה שנהרגו בנסיבות אחרות במהלך שירותם הצבאי, ועורר מהומה בקרב ציבור המשפחות השכולות. במהלך כנס עם בני נוער מהתנועה הקיבוצית במהלך האינתיפאדה השנייה אמר שטרן כי "במצב שיש מבוקש בכיר ולידו ישנם חפים מפשע, אני מוכן לירות". באיגרת שהפיץ בעיצומה של האינתיפאדה כתב שטרן: "אי אפשר לנצח במלחמה עם רגישות יתר. גם הישר בבני האדם כמעט מצווה ללבוש מידה מסוימת של אכזריות וחימה בצאתו לקרב".

בשנת 2004 מונה שטרן לראש אגף כוח אדם בצה"ל, ושינה את שמו לראש האגף למשאבי אנוש. אבל ההתבטאויות המתוקשרות נמשכו. אז גם החל הציבור הדתי להתעמת עם שטרן, כשביקש לפרק את מסלולי ההסדר, וכן בשל השתתפותו האקטיבית בפינוי היישובים בגוש קטיף. בעקבות כך אף הותקפו שטרן ואשתו על ידי צעירים דתיים במהלך ביקור בכותל.

מלחמה במשתמטים

שטרן גם החל במלחמתו הידועה כנגד הסרבנות בצה"ל. "יש לנו 26 אחוז מהנוער שלא מתגייס", אמר בכנס שדרות. "מבחינתי, משתמט יכול להיות גם מי ששוחרר על פי חוק. משתמט הוא מי שהוא וסביבתו הקרובה יודעים שהוא היה צריך להתגייס והוא בחר שלא. למה אנשים לא ממלאים את כיכר רבין על הנתונים הללו?".

הוא גם יצא כנגד הבנות המשתמטות כשהן מצהירות על דת. במהלך כנס ברמת גן תקף את תלמידות התיכון היוקרתי תלמה ילין. "איך יכול להיות", אמר בהרצאה בבית ספר, "שיש כאן עשרה אחוז בנות שהצהירו על עצמן כדתיות? זה בדיוק כמו שהעתקתם תמונה של צייר אחר וחתמתם עליה בשמכם". על השתמטות החרדים אמר: "אין דבר כזה עשרות אלפים שתורתם אומנותם. שילכו לנחל החרדי, שם לא רואים אישה מקילומטרים". בנוסף, הכניס נוהל לפיו לחייל שמשתחרר במהלך שירותו יהיה כתוב בתעודת השחרור 'שוחרר בשל התנהגות רעה וחמורה'.

גם נגד התל אביבים יצא שטרן כשטען כי בעיר ללא הפסקה אין שכול. בראיון לגל"צ אמר: "כשאני מבקר משפחות שכולות אני כמעט ולא מגיע לתל אביב. אני רואה לאיזה בתים אני הולך ועם כל הכאב, עם כל הגאווה, אני מסתכל גם לאיזה בתים אני לא הולך, והדברים האלו לא חד משמעיים - בבתים האלו אין שכול. כי אין שם שכול ולא יהיה שם שכול". שטרן עצמו, אגב, הוא יליד תל אביב.

האמירות של שטרן סיפקו לו לא רק במה תקשורתית נרחבת, אלא גם תביעות משפטיות. הוא מצוי בימים אלה בהליכי משפט בשני מקרים שונים. באחד המקרים נתבע על ידי החייל לשעבר חננאל דיין, שסירב ללחוץ את ידו של הרמטכ"ל דאז דן חלוץ בשל תוכנית ההתנתקות במהלך אירוע בבית הנשיא. שטרן חשוד כי הדליף לעיתונאי יאיר לפיד מסמכים בהם חוות דעת של מפקדים נגד דיין. בשל כך הוא דורש 150 אלף שקל.

גם העיתונאי עמנואל רוזן דורש פיצוי של מיליון שקל, לאחר שבמהלך הרצאה שנשא שטרן ברמת גן אמר "יש עיתונאי אחד, עמנואל רוזן, שרודף אותי וקורא לי בשמות. פתאום כשביררתי הסתבר לי שהוא ביקש ממני שבנו ישרת בדובר צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully