פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ברכת השמש

      החיבה לחום תביא לשחרור המיוחל, לקבלת התנאים כמו שהם ולהסתגלות קלה לשינויים. נילי לנדסמן מבקשת לכבות מזגנים ולהתחיל לתרגל יוגה

      אל תטעו בה ביוגה, שיש לה דימוי רגוע - היא יכולה להמריץ, לחמם, להסעיר ולהתסיס. מתרגלים מיומנים בשיטות דינאמיות ששים לקראת בואם של ימות הקיץ החמים, כי תנאי הפתיחה מאפשרים לגוף להגיב יותר בידידותיות כלפי ההזמנה להתמתח ולהתפתל סביב עצמו. עבודה בתנאי אקלים חמימים ולחים ששוררים אצלנו לפחות עד אחרי החגים, מאפשרת להזיע כהוגן ולהעלות את טמפרטורת הגוף באופן טבעי מבלי להזדקק להתערבות של מחממים חיצוניים.

      על אף הפיתוי, מומלץ לרוב למתרגלי יוגה להימנע משימוש במזגנים ובתוך כך לנסות ליהנות במקום לסלוד מההתחממות ומהזיעה הניגרת. זוהי הזדמנות להתבונן ביחסים שלנו עם הזיעה, שמעוררת בנו לרוב אי נוחות. יש בכך תועלת מרובה, כי כאשר לומדים בהדרגה להתרגל לחום ולזיעה בשעת האימון מבלי להירתע מהם, זה עשוי אפילו לסייע להתנהלות היומיומית בתנאי האקלים הידועים לשמצה של הקיץ המזרח תיכוני.

      בין השאר, האימון היוגי מלמד אותנו להתמודד עם התנגדויות שעולות מתוך התניות. גם היחס שלנו כלפי הזיעה הוא לפעמים התניה. זוהי התניה שיכולה להיות קשורה לדימוי העצמי - הגופני, החברתי והאסתטי. מילדות חונכנו לראות בזיעה מטרד שיש לחסלו. תעשיית הקוסמטיקה הרי מגלגלת הון על הרתיעה הזאת מפני הפרשות נוזלי הגוף. אבל הזיעה של אימון היוגה נחוצה על מנת לסייע בסילוק הרעלים שמשתחררים ולכן יהיה זה בלתי הגיוני להתייחס אליה כאל מפגע.

      להגמיש את הגוף

      דרושה אם כך גישה אחרת לעניין ההזעה באימון וזו אינה בהכרח גורסת אי שימוש בדיאודורנט חלילה. למזון שאנחנו אוכלים יש כידוע השפעה על ריח הזיעה ואם אין בכוונתנו לשנות את הרגלי התזונה מהקצה אל הקצה או להתאמן ביחידות, מוטב שנשמור על הגינות כלפי שכנינו לאימון וננקוט באמצעים הדרושים כדי לא להעכיר את האוויר והאווירה. גם מזרן אישי, מגבת נקייה בהישג יד והקפדה על היגיינה לפני התייצבות לשיעור, יסיעו בפינוי הסחות הדעת ובטיפוח של יחס יוגי מתחשב.

      בהנחה שאנו מקבלים על עצמנו את העיקרון של התרגול היוגי, שנועד לחלץ מתוך הגוף מתחים ובתוך כך להביא אותו למצב גמיש ונינוח, ברור שלחום הנוצר בגוף בעת האימון תפקיד מכריע בתהליך חילוף החומרים. לחום תפקיד נוסף והוא לסייע בריכוך הנוקשות. כאשר הגוף קר וקפוץ, הוא מתקשה להגיב בפתיחות. העבודה היוגית גם מסיבה את תשומת לבנו באופן טבעי להרגלים שהתקבעו בנו ויצרו דפוסים והזדקקויות.

      תפישת החום והזיעה כחלק בלתי נפרד מהתהליכים הפיזיולוגיים הנחוצים לנו, מאפשר למתן את התגובות הרגשיות של קוצר רוח ועוינות כלפי הסימפטומים ולחדול מהזיהוי האוטומטי שלהם כמכשול. אחרי הכל - זהו הגוף שלנו שאיתו אנחנו עובדים ובתוכו אנו לומדים כל יום מחדש לחיות והגוף הזה פולט וקולט ללא הרף גם נוזלים וגם חום.

      החום משחרר

      התרגול, אם רק נרצה, מבהיר לנו בדרכים חינניות יותר ופחות את יחסי הגומלין שבין הפנים לחוץ ואת היותנו ככלות הכל אנושיים. הוא גם מלמד אותנו לייצב ולאזן את עצמנו במצבים משתנים. כאשר אנו נעים כל היום מחללים סגורים ומצוננים אל המרחב המלוהט שבחוץ, אנו חווים מעברים קיצוניים המביאים עימם אי שקט, מצוקה והזדקקות.

      כאשר מתרגלים לחום ואפילו לומדים לחבב אותו, נוצרת פתיחות כלפיו. החום, כאמור, מסייע להגמשה וזו מביאה עימה את תחושת השחרור המיוחלת. כן, אפילו משימוש אינטנסיבי במזגן. זוהי רק עוד דרך לקבל את התנאים כמות שהם, להסתגל יותר בקלות לשינויים ולהשתחרר מהזדקקויות, אפילו אם זה רק לכמה שעות בודדות.

      עם זאת, לפעמים בחמסינים דרושה לנו בדחיפות קצת שלווה. או במקרה שלנו, איזו תנוחה נוסכת מרגוע, שתצנן קצת את הלהט והקדחתנות בגוף ובמוח. גם אימונים שמבוססים על יצירת חום בגוף דורשים שילוב של תנוחות הידועות כמצננות, בעיקר לקראת סוף האימון, על מנת להביא את הגוף והתודעה לכדי שקט ויציבות. תנוחות שמשלבות כפיפות קדימה ומטה מאפשרות מנוחה אמיתית למוח וכאשר הן מבוצעות בהתאמה למגבלות הגוף הן יביאו לרגיעה המיוחלת.

      תנוחות נפלאות לדוגמה: הן אוטאנאסנה (כפיפה קדימה בעמידה כאשר כפות הרגליים צמודות או מפושקות ברוחב האגן) ופראסאריטה פאדוטאנאסנה (כפיפה קדימה ומטה של הגו במנח של פישוק רחב). בתפריט תנוחות הישיבה המצננות נמצאות גם תנוחות ישיבה קלאסיות כפאשימוטאנאסנה (כפיפה קדימה בישיבה כאשר הרגליים ישרות, צמודות ושלוחות לפנים), ז'אנושירשאסנה (כפיפה קדימה במנח שבו רגל אחת כפופה וכף הרגל שלה מונחת כנגד הירך הפנימית של הרגל הישרה) ואדהו מוקה סוואסטיקאסנה (הרגליים שלובות כמו בישיבה מזרחית כאשר השוקיים מוצלבים).

      התנוחות האלו מצוינות לטיפול גם במצבים של כאב ראש הנובע ממתח, לחידוד הזיכרון, להקלה בכאבים בזמן המחזור ולתפקוד יעיל של מחזור הדם. כאשר מתרגלים את התנוחות כהלכה (ובסיוע אביזרים תומכים אם ישנו צורך), תוך כדי נשימה עמוקה, איטית ורצופה בעת השהות בתנוחה, הגוף מתקרר מעצמו. כחלק מרצף תרגול מאוזן, התנוחות האלה והורייאציות שלהן מלמדות אותנו לפתח סבלנות כלפי עצמנו וכלפי המגבלות ומאפשרות התבוננות בתהליכים המתרחשים מעצמם, בקצב הדרוש להם.

      סטודיו ליוגה בגן החשמל מזמין אתכם לקחת חלק בסוף שבוע (בין התאריכים 31 ביולי ל-2 באוגוסט) של אימוני יוגה מצננים, מעמיקים ומרגיעים בין חומותיו של מנזר האחיות בעין כרם. המנזר, הוא מפלט חלומי בימות יולי אוגוסט הקודחים. אפוף באווירה פסטורלית, הוא מתפקד כאתר אידיאלי למנוחה ואיסוף כוחות. במסגרת הסדנה יתקיימו תרגולי ויניאסה מאתגרים ומהנים בהדרכת נילי לנדסמן ומתן אשכר, שידגישו את ההרמוניה שנובעת מהאיחוד בין האלמנטים השונים; ההתייצבות כראוי על הקרקע יחד עם התנועה הזורמת בין התנוחות ובתוכן. מיזוג הנשימה והתנועה לסינכרוניזציה נטולת מאמץ, המביאה את הגוף למצב של פתיחות וגמישות תוך שכלול היכולת להבחין בתוך כך בפרטים הקטנים המשתבצים יחדיו אל התנוחה השלמה.