וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם החרדים מודאגים מנפילת הדולר

טל לוי

13.7.2008 / 13:19

הכנסות המגזר מתרומות ירדו בשנה האחרונה ב-350 מיליון שקל, בשל הפגיעה הכלכלית שחוו תורמים מחו"ל וירידת ערך הדולר

משבר האשראי בארה"ב והצניחה בשער הדולר פוגעת גם במגזר החרדי. ההכנסות מתרומות ירדו בשנה האחרונה ב-350 מיליון שקל. כך עולה ממחקר מנהלי מוסדות, שנערך לקראת ועידת פורום מנהלים-3 - המכונה כנס קיסריה של החרדים, הנערך השבוע בבנייני האומה בירושלים. נשיא הכנס ב-3 השנים האחרונות הוא בעל השליטה בחברת אפריקה ישראל, לב לבייב.

מרבית התרומות למגזר החרדי מגיעות מארה"ב ומלונדון והן נקובות בדולרים, אולם חלק מהתורמים עצמם נפגעו כלכלית ולכן שולחים תרומה בסכום נמוך יותר. בנוסף, הדולר איבד 20% מערכו מאז יולי 2007, והמשמעות היא שבמונחים שקליים חלה ירידה של 350 מיליון שקל בכנס שמגיע למוסדות.

ההערכה היא כי המוסדות קיבלו תרומה שנתית בהיקף של כמיליארד שקל, כך שמדובר בירידה של יותר מ-30%. הכסף אמור להגיע למוסדות צדקה כמו עזר מציון, יד שרה וזק"א (זיהוי קורבנות אסון) ולמוסדות המיועדים ללימודים תורה. 43% מהתקציב הכולל של המוסדות הללו מגיע מתרומות.

מפורום המנהלים נמסר כי המחקר משקף את המשבר התקציבי החמור הפוקד כיום את מערכת החינוך החרדית, ללא השוואה לשנים עברו. המחקר מתבסס על נתונים מלמעלה מ-80 ארגוני רווחה וחסד (כדוגמת יד שרה, עזר מציון ועוד), מוסדות חינוך ותורה (כדוגמת רשת מוסדות מגדל אור, מוסדות ויזניץ', בעלזא ועוד). הארגונים שנכללו במחקר מקיפים מערכות התומכות בלמעלה ממיליון איש, ומוסדות חינוך עם למעלה ממאה אלף תלמידים.

עוד עולה מהמחקר כי 48% ממנהלי המוסדות והארגונים קובעים כי למשבר הפיננסי העולמי תהיה השפעה מהותית על עתיד הארגון או המוסד, 23% השיבו כי קיים חשש, 18% אינם חוששים לעתיד הארגון אך תהיה לכך השפעה על תקציב המוסדות, ואילו 11% אינם חוששים כלל מהמשבר העולמי.

בתשובה לשאלה כיצד מתכננים המוסדות להתמודד עם ההשפעה של הירידה בתרומות, 72% השיבו כי יעשו זאת באמצעות עבודה מאומצת יותר, 52% באמצעות עצירת תוכניות פיתוח, אי הגדלת מלגות/סיוע, 46% באמצעות הגברת גיוס המשאבים, 32% באמצעות התייעלות וחיסכון פנימי, 22% באמצעות הגברת הפניה לגיוס תרומות בישראל ו-17% באמצעות השקעות כמקור הכנסה/קרנות גידור (סך התשובות מסתכם ביותר מ-100%, שכן ניתן היה לענות יותר מתשובה אחת).

הרב חיים ביטון, מנכ"ל מוסדות מגדל אור, המנהל רשת של למעלה מ-30 מוסדות חינוך, אמר לעורכי המחקר כי למרות הירידה בערך הדולר, התשלומים שמועברים לחלק מתלמידי הכוללים מוצמדים לשער הדולר לפי ערך של 4 שקלים לדולר, בעוד שווי התרומות המגיעות מארה"ב עומדים על דולר בערך נמוך יותר.

מנכ"ל מוסדות חסידות קרלין, הרב אברהם שור, אומר כי הירידה בהיקף התרומות בערכים שקליים מגיעה במוסדות לכ-35% בתוך שנה אחת. "כ-40% מתקציב המוסדות השנתי מבוסס על תרומות מהארץ ומחו"ל. שחיקת הדולר היא קטסטרופה של ממש מבחינת ניהול תקציב המוסדות. עלויות המזון, האנרגיה והאחזקה, הולכות ומתייקרות ואילו ההכנסות מצטמקות בהיקף של מיליונים רבים", אמר.

ועידת פורום מנהלים נערכת ביוזמת עיתון "המודיע" וחברת ההפקות אימג' בתאריכים 16-15 ביולי. בוועידה משתתפים כ-3,000 אנשי עסקים, מנהלים, משקיעים ומובילי דעת קהל מהמגזר החרדי בארץ ובחו"ל. המחקר נערך על ידי צוות הדסק הכלכלי בעיתון "המודיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully