וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נע באוזן

ד"ר איל נחמיאס

13.7.2008 / 11:01

בעיות אוזניים אצל כלבים וחתולים יכולות להעיד על בעיות שונות ומשונות, ולפעמים זאת רק גנטיקה. כך תדעו למה לשים לב

לעיתים רבות, מה שנדמה לנו כבעיות באוזנים הם רק הסימפטום לבעיות אחרות כמו תזונה לקויה, אלרגיה, בעיות הורמונאליות ועוד. כלב הסובל מדלקת אוזניים או בעיות הקשורות באוזן יראה סימני מצוקה שונים וחוסר שקט. להלן מספר גורמים לבעיות, דרכי ההתמודדות והטיפול הנפוצים .

תעלת האוזן בכלב ארוכה ומפותלת ולמעשה בנויה משני חלקים, ואורכה גדול מאוד באופן יחסי לתעלת האוזן באדם. בכל מקרה, התנאים בבפנים חלל האוזן מהווים "אינקובטור" מושלם לחיידקים ופטריות. החום והלחות בשילוב עם ההפרשה השעוותית כמקור מזון, משמשים למיקרואורגניזמים קרקע פוריה.

אלרגיות ובעיות הורמונליות

לעיתים, דלקת אוזניים היא הביטוי הראשון לבעיות עור. במצבים של תגובה אלרגית כלשהי, גם תעלת האוזן תגיב חזק להפרשה ותאפשר התפתחות מהירה של חידקים ופטריות. טיפול באלרגיה בשילוב של תרופות לשיכוך האלרגיה, כמו סטרואידים בשילוב עם אנטי היסטמינים במינונים מתאימים נמוכים, עשויים להקל עד מאוד. עם זאת, גם שינוי בתזונה עשוי לשפר באופן ניכר את המצב. סוג החלבון באוכל ואיכותו (לדוגמא חלבון סלמון או הודו הם עדינים יותר ופחות מגרים).

אצל כלבים רבים קיימת פעילות לקויה של בלוטת התריס, וביטוי של הבעיה יהיה בדלקות חוזרות ונשנות. מדידה של ערכי הורמוני בלוטת התריס בדם תאפשר לנו לזהות ולוותר את הבעיה והטיפול. קיימים מזונות מתאימים גם בחנויות, אבל במצבים קשים מומלץ לשקול לעבור למזון רפואי מתאים. תוספי מזון המכילים חומצות שומן חיוניות עשויים בהחלט לשפר מאד את כמות ההפרשה והגירוי.

מבנה אנטומי לקוי

לחלק מהגזעים ובמיוחד לכלבים פחוסים ועם קפלי עור, קיימת נטייה להיווצרות של פתח התעלה. היוצרות זו תוביל למצב בו הדלקת בתוך התעלה לא ניתנת לטיפול ושטיפה, וההפרשות ממשיכות להצטבר. מצבים כרונים מתמשכים כמו אלה, יובילו לעיתים למצב בו הדלקת עוברת מהאוזן החיצונה לתעלת האוזן (לחלק הפנימי). שימו לב - דלקות כאלו עלולות לגרום לסימנים עצבים ואף למצב בו בעל החיים לא יוכל לעמוד על הרגלים.

ניעור אוזניים קשה בעקביות עלולה ליצור [[המטומה]] בתעלת האוזן, שתיצור אוזן נפוחה מאוד מהצטברות דם וקרישי דם בין העור לסחוס האוזן. הטיפולים הקונבנציונלים כוללים שאיבה והזרקת סטרואידים לחלל האוזן (לטיפול זה הצלחה מוגבלת) או ניתוח לניקוז בשילוב חבישות.

לאחרונה התחילו לטפל בעלוקות רפואיות, במספר מקרים בהצלחה רבה. העלוקה מבצעת שאיבה דם או מחדירה בו זמנית אנזימים שונים וחומרים ממיסי קריש יחד עם חומרים היוצרים הדבקות של שני חלקי ההמטומה. זמן הטיפול מתקצר מאוד וכן הסבל לכלב או לחתול. עוד יתרון בטיפול כזה הוא שלרב לא נדרשת הרדמה לטיפול, מה שנותן יתרון לבעלי חיים מבוגרים. חזוב לציין שבמצבים של חסימת תעלת האוזן אין מנוס לעיתים בביצוע תיקון כירורגי. קיימות מספר טכניקות וההצלחות הן טובות מאוד.

צומי

כמובן שקודם כל, חשוב להיות קשובים לחיית המחמד – לשים לב לריח רע מאזור האוזניים, לניעור מוגזם או כל התנהגות יוצאת דופן. כמו כן, חשוב לשמור על ניקיון האוזניים על בסיס קבוע (רק לא לעיתים קרובות מדי. ממש כמו אצלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully