וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות האמברגו: סין מסייעת לסודן

טלי גולדשטין

13.7.2008 / 10:52

מתחקיר של ה-BBC עולה כי למרות האמברגו הצבאי שהטיל האו"ם על סודן, ממשלת סין שלחה ציוד צבאי שיסייע לצבאה בדרפור

רשת ה-BBC מצאה ראיות ראשונות לכך שסין מסייעת באופן צבאי לממשלת סודן בסכסוך בחבל דרפור. תוכנית הטלוויזיה "פנורמה טיוי" עקבה אחרי משאיות של הצבא הסיני שהעבירו אספקה לדרפור מסין ב-2005. כמו כן, חשפה התוכנית שסין אימנה טייסי קרב במטרה שיערכו טיסות באזור. ממשלת סין סירבה להגיב על ממצאי ה-BBC, הסותרים את האמברגו הצבאי שהטיל האו"ם על דרפור.

במסגרת האמברגו, נדרשות מדינות זרות לנקוט באמצעים שיבטיחו כי אין הן מסייעות צבאית לצדדים המעורבים במשבר בדרפור, במהלכו, מעריך האו"ם, כי נהרגו עד כה כ-300 אלף בני אדם. מעל לשני מיליון איש נעקרו מבתיהם לאחר שאלו נהרסו על ידי המליציות הנתמכות על ידי הממשלה הסודנית ה"ג'נג'וויד".

המשאית הראשונה נחשפה עמוק בתוך מעבה מדברות מערב דרפור. תחקירני "פנורמה" מצאו משאית צבאית סינית בידי אחת מקבוצות המורדים בדרפור. מראיונות עם עדי ראיה, קבעה ה-BBC כי המורדים חטפו את המשאית מידי הצבא הסודני. עין מצלמת ה-BBC לכדה גם משאית שניה בידי המורדים. שתי המשאיות נשאו נשק נגד מטוסים, גם מתוצרת סינית. האו"ם החל לחפש אחרת משאיות אלו בדרפור לפני שלוש שנים על רקע החשד כי הן הגיעו לאזור לאחר הטלת האמברגו, אך לא הצליח למצוא אותן.

"לא היתה לנו גישה למחסני הצבא הסודני ולא ניתן לנו אישור לערוך מעקב אחרי מספרי נשקים", אמר איח הוגנדורן, חבר בפאנל המומחים של האו"ם שניסה למצוא את המשאיות. האמברגו שהוטל על סודן אוסר אספקת נשק, כלי רכב צבאיים, ציוד צבאי, ובמקביל גם סיוע טכני ואימונים כך שאימון הטייסים הסינים נחשב אף הוא כהפרה של האמברגו על ידי ממשלת סין.

ממשלת סין בחרה שלא להגיב לחשיפה של ה-BBC. העמדה הרשמית שלה בנושא היא ציות לכל הסנקציות של האו"ם. בעבר אמרה ממשלת סין כי אסרה על ממשלת סודן להשתמש בציוד צבאי מתוצרת סין בדרפור. אף על פי כן, ממשלת סודן אמרה לאו"ם כי תשלח לאזור איזה ציוד שתראה לנכון מאחר שדרפור היא תחת ריבוניותה. פאנל המומחים של האו"ם אמר כי בכוונתו לבחון את הראיות שאספה רשת ה-BBC בנושא.

האינטרסים הסינים בסודן

בין סין לסודן קיימים קשרים כלכליים הדוקים. סין רוכשת מסודן את מרביץ הנפט שזו מייצרת ומתנגדת למדיניות הסנקציות של המערב. נשיא סין הו ג'ינטאו ביקר בסודן ב-2007 והעניק לה הלוואה בסך מיליוני לירות שטרלינג ללא ריבית בעבור בניית ארמון נשיאותי חדש לכבוד נשיא סודן עומאר אל-בשיר. באפריל האחרון, מנהיגי הצבא הסיני התחייבו להדק את שיתוף הפעולה עם סודן.

המלחמה בדרפור החלה לפני חמש שנים. לאחר כמעט 20 שנים של מלחמת אזרחים על רקע שבטי, דתי וטריטוריאלי בסודן, החל מרד נוסף בדרפור. המורדים, ממוצא אפריקני, האשימו את הממשלה באפליית השבטים האפריקנים לעומת התושבים הערבים. ממשלת סודן דיכאה את המרד באמצעות הפצצות מן האוויר וכן על-ידי חימוש ומימון של מיליציות ה"ג'נג'וויד". בחסות הממשלה אנשי המיליציות רצחו אלפים, שדדו ושרפו כפרים ואנסו עשרות אלפי נשים וילדות. הם לא מהססים לרדוף אחר הקורבנות גם מעבר לגבול, בצ'אד השכנה, למרות עימותים עם כוחות הצבא שלה.

בשנים 2003 ו-2004 החלו להתברר ממדי העימות, ואז גם כינה האו"ם את הסכסוך בדרפור "האסון ההומניטרי החמור בעולם" והחל להתערב בהתרחשויות. ב- 2004 קרא הקונגרס האמריקני לנשיא בוש לפעול בנדון ולא היסס לתאר את האירועים כרצח עם. בינואר 2005 קבעה ועדה בינלאומית של האו"ם כי מיליציות הג'נג'וויד אשמות בהפרה חמורה של זכויות אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully