וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האדמה לא רעדה והשמיים לא נפלו"

פנחס וולף, נתיב נחמני וגדעון צנטנר

11.7.2008 / 14:10

יועץ התקשורת של רה"מ אמר את הדברים לאחר חקירתו השלישית של אולמרט במעונו בירושלים. "האווירה בחקירה היתה עניינית וראויה"

"האדמה לא רעדה והשמים לא נפלו", כך התבטא היום (שישי) יועץ התקשורת של ראש הממשלה, אמיר דן, לאחר חקירתו של אהוד אולמרט בפרשת "מעטפות הכסף". לדבריו, האווירה במהלך החקירה היתה "עניינית וראויה".

"היתה אווירה עניינית וראויה. עיקר השאלות עסקו בענייני שליחויות שקיים ראש הממשלה במסגרת תפקידיו השונים כראש העיר ירושלים, כשר וכנואם מבוקש בזירה הבינלאומית", אמר דן.
"השאלות הללו התבססו כולן על רישומים מפורטים שתועדו בלשכתו של מר אהוד אולמרט בתפקידיו השונים, ואשר הועברו בצורה שלמה ומסודרת למשטרת ישראל, כבר לפני שלושה חודשים". לדבריו, "את השאלות עליהן נשאל ראש הממשלה ניתן לשאול כל חבר כנסת, שר, או ראש עיר במדינת ישראל, אשר מוזמן על ידי ארגונים ברחבי העולם ובמימונם".

מוקדם יותר הבוקר הסתיימה חקירתו השלישית של אולמרט במעונו בירושלים. אנשי היחידה הארצית לחקירות הונאה הגיעו לביתו של ראש הממשלה על מנת לחקור אותו פעם נוספת תחת אזהרה בפרשת המעטפות. החוקרים עימתו אותו עם ראיות חדשות שנאספו נגדו בשבועות האחרונים בארצות הברית. על פי החשד, קיבל ראש הממשלה מאיש העסקים היהודי-אמריקאי משה טלנסקי עשרות אלפי דולרים במזומן בתוך מעטפות. ראש לשכת אולמרט לשעבר, שולה זקן, תחקר במשטרה ביום שני.

ראש הממשלה הקציב לחוקריו שעתיים בלבד, למרות שדרשו זמן ארוך יותר. בעיתון "הארץ" דווח כי גורמים מהמשטרה טענו אמש שאלמלא היה ראש ממשלה, אולמרט היה נעצר מזמן. לדברי אחד המקורות," 'בוזגלו' היה נעצר בחשד לעבירות דומות. בניגוד לכל נחקר אחר בישראל, אולמרט מקבל זכויות יתר: הוא מכתיב את מועדי החקירות ואת אורכן. הוא לא רואה עצמו נחקר מן השורה".

לדברי מקור הבקיא בחקירה, הממצאים החדשים הפריכו חלק מעדויותיו המוקדמות של אולמרט. החוקרים איתרו בארצות הברית אנשים שטענו כי ראו בהזדמנויות שונות את העד המרכזי בפרשה, איש העסקים משה טלנסקי, נושא כסף מזומן המיועד לאולמרט. מקורבי אולמרט אמרו שראש הממשלה יאמר לחוקרים שאינו זוכר פרטים מאירועים ספציפיים, בהם לכאורה מימן טלנסקי את טיסותיו ואת שהותו בבתי מלון.

צפוי כתב אישום

בסוף מאי מסר טלנסקי עדות מוקדמת בדיון פתוח בבית המשפט המחוזי בירושלים. טלנסקי העריך בעדותו כי העביר לאולמרט מעטפות כסף לפחות 10 פעמים, ובהן היה כסף מזומן בשווי כולל של 150 אלף דולר. לדבריו, אולמרט הגיע לבתי מלון, התארח, אכל שתה ופנה לטלנסקי ששילם באמצעות כרטיס האשראי שלו.

הדיווחים על התקדמות חיקורי הדין חיזקו את ההערכה במערכת אכיפת החוק שהחוקרים אכן ימליצו להגיש כתב אישום נגד אולמרט.

קודם להחלטה על הגשת כתב האישום, יתחדש ב-17 ביולי הדיון בפרשה בבית המשפט המחוזי בירושלים, אז יקיימו פרקליטי ראש הממשלה, עורכי הדין אלי זהר, נבות תל צור, רועי בלכר, חקירה נגדית לטלנסקי.

עם תום החקירה הנגדית של טלנסקי, יגבשו ראש אגף החקירות במשטרה ניצב יוחנן דנינו, ראש יאח"ה תת-ניצב שלומי איילון, ומפקד יחידות החקירה "להב 433", ניצב יואב סגלוביץ', את התיק בפרשה. אז יועבר התיק רשמית לידי פרקליט המדינה משה לדור ופרקליט מחוז ירושלים, אלי אברבנאל, עם חוות דעתם של החוקרים באשר להתגבשות תשתית ראייתית לכתב אישום. המחליט הסופי על הגשת כתב אישום, לאחר סיכום התיק בידי לדור ואברבנאל, יהיה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.

החקירה הנגדית תמשך שבוע

מהודעה שהגישו אתמול עורכי דינו של אולמרט, חקירתו הנגדית של איש העסקים משה טלנסקי תארך חמישה ימים, ככל הנראה בשני סבבים. זמני החקירה מבוססים על ההערכה כי ימי החקירה יחלו בשעה תשע בבוקר ויסתיימו בשעה ארבע אחר הצהרים.

עורכי הדין ביקשו מבית המשפט לבצע שני סבבים בחקירה הנגדית, מפני שלטענתם פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל, העביר לפרקליטים אמש תשעה קלסרים המכילים חומר חקירה רב הנוגע לעדות המוקדמת.

החומר שהועבר אמש הוא חלקי. מדברי פרקליטי אולמרט לבית המשפט עולה, כי חומר חקירה רב נוסף צפוי להגיע לידיהם. ביום שני השבוע הודיע להם סגן פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אורי קורב, הנמצא בחיקור דין בארה"ב, כי הם "צפויים לקבל חומר חקירה רב נוסף, הנוגע במישרין לטלנסקי, לרבות עדויות בהיקף נרחב שנגבו משותפיו העסקיים בארה"ב, גם כאלה המצויים עמו בסכסוכים שונים, ומסמכי חשבונות הבנק של מר טלנסקי בשנים הרלוונטיות".

מלבד חומרים אלו, טוענים הפרקליטים, הודיע להם עו"ד אברבנאל כי ישנו חומר חקירה נוסף שבשלב זה לא יגיע לידיהם, בשל "טובת החקירה". "בנסיבות אלה", נכתב בהודעה לבית המשפט, "לא יהא מנוס מזימונו של טלנסקי להמשך חקירתו הנגדית במועד נוסף, שייקבע על ידי בית המשפט הנכבד, בתאום בין הצדדים, בתום שלב זה בחקירתו הנגדית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully