וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומא העתיקה - מודרנית יותר משחשבתם

טלי גולדשטין

10.7.2008 / 16:42

פסל הזאבה הקפיטולינית, עם דמויותיהם היונקות של רמוס ורומולוס, תוארך למאה ה-5 לפנה"ס עד שבדיקות הוכיחו שהוא מודרני בהרבה

תדהמה בעולם הארכיאולוגיה, ההיסטוריה והאמנות. פסל הזאבה הקפיטולינית, המסמל את מוצאה המיתי ואת עוצמתה של רומא, שהיה מתוארך למאה החמישית לפנה"ס, למעשה נוצר במאה ה-13 לספירה. הפסל הוא אחד מסמליה של העיר רומא ובו הזאבה הקפיטולינית המניקה את האחים רמוס ורומולוס (דמויות שהוספו לפסל במאה ה-16), שלפי האגדה החליטו להקים יחדיו את העיר רומא, וב-21 באפריל בשנת 753 לפנה"ס, לפי המסורת הרומית, החלו לבנות התיישבות על גבעת הפאלאטין.

לפי דיווח רשת ה-BBC, פסל הזאבה עבר תיארוך פחמן (אחת מהשיטות המדויקות להערכת גילם של ממצאים גאולוגיים וארכאולוגיים אורגניים) בשנה שעברה, אך התוצאות פורסמו בפומבי רק עתה.

המאמר בעמוד הראשי של העיתון האיטלקי "לה רפובליקה", פרופסור אדריאנו לה רג'ינה אמר כי פסל הזאבה עבר 20 בדיקות שונות באוניברסיטת סלרנו. לדבריו, תוצאות הבדיקות הן אינדיקציה מדויקת לכך שהפסל נוצר במאה ה-13.

אקדמאים היו חלוקי דעות לגבי מוצא הפסל עוד מאז המאה ה-18 . עד לא מזמן, הסברה המקובלת היתה שהפסל הוא עבודה אטרוסקנית שמתוארכת למאה החמישית לפני הספירה. המדינאי והפילוסוף הרומאי קיקרו, שחי במאה הראשונה לפני הספירה, תאר פסל של זאבה שנפגע ממכת ברק - לפסל הזאבה הקפיטולינית יש פגם באחת מכפות הרגליים של הזאבה.

עם זאת, ב-2006, אנה מריה קרובה, היסטוריונית לאמנות, טענה כי הפסל ניצוק מחתיכה אחת של תבנית שעווה – טכניקה שלא היתה מוכרת בעולם העתיק . לדעתה, הנזק היה תוצאה של טעות ביציקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully