וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנאצי האחרון: מצוד אחר "ד"ר מוות" בצ'ילה

טלי גולדשטין

10.7.2008 / 11:45

אריברט היים הוא פושע המלחמה הנאצי החי המבוקש בעולם. מרכז ויזנטל מנהל מצוד אחרי מי שנודע כרופא האכזרי של מחנה מטהאוזן

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

ציידי נאצים הגיעו השבוע לעיר השלווה פוארטו מונט שבדרום צ'ילה, בתקווה למצוא שם את עקבותיו של מי שעשוי להיות פושע המלחמה הנאצי הבכיר האחרון עלי אדמות. אפרים זורוף, מ"מרכז שמעון ויזנטל", קרא לאריברט היים, הידוע גם כ"דוקטור מוות" להסגיר עצמו. "המסר שלי אליך הוא שתסגיר את עצמך. לפחות תעניק לקורבנות אפשרות לסגירת מעגל. חיית מספיק שנים מחוץ לכותלי הכלא", אמר.

במידה שהוא אכן עדיין בחיים, היה אמור היים לציין יום הולדת 94 ב-28 ביוני. היים הוא אזרח אוסטרי שהרג מאות עצירים במחנה הריכוז מטהאוזן כשהזריק לליבם דלק או רעל. הוא מסתתר מאז שנת 1962, אז ברח מהמשטרה הגרמנית זמן קצר לפני הוצאתו להורג. כרופא בצבא האס.אס, היים נודע בזכות ניתוחיו, בהם הוציא אברים מחוליו ללא הרדמה. ניצולי שואה זוכרים אותו מתענג על פחד המוות בעיני קורבנותיו. לאחר שהזריק להם רעל, הוא מדד את הזמן שלקח לקורבנותיו למות באמצעות שעון עצר.

מאות נאצים מצאו מסתור במדינות דרום אמריקה לאחר מלחמת העולם השנייה. רבים התחבאו בארגנטינה הודות למדיניות הדלת הפתוחה של הגנרל חואן דומינגו פרון. אדולף אייכמן, שהובא למשפט בישראל בשנת 1960, ברח והסתתר בארגנטינה מיד לאחר המלחמה. יוזף מנגלה, "מלאך המוות" מאושוויץ, הסתתר בארגנטינה ולאחר מכן חי בפרגוואי, שם ככל הנראה נפטר בשנת 1979. ציידי הנאצים מאמינים כי היים מתחבא בחבל הארץ הפסטורלי פטגוניה, היכן שבתו מתגוררת.

"מרכז שמעון ויזנטל" יעניק פרס כספי בסך 495 אלף דולר לכל מי שנושא מידע שיוביל ללכידתו של היים, שהיה ידוע בקישוט משרדו באיברי אדם, לדוגמה, בגולגולת אדם שכרת את ראשו כמשקולת נייר. ציידי הנאצים מקווים שתושבי המקום יספקו מידע חדש. הביקור בצ'ילה הוא חלק ממבצע "הזדמנות אחרונה", שיכלול קמפיין פרסום בעיתונות המקומית בצ'ילה ובארגנטינה.

לדברי זורוף, מרבית הראיות מצביעות על כך שהיים עודנו בחיים. ילדיו לא פדו חשבון בנק של 1.9 מיליון דולר הרשום על שמו בברלין. אם הם יספקו ראיה כי אביהם מת, יוכלו הילדים לרשת את הסכום בעצמם. כמו כן, תהיה להם גישה ל-1.26 מיליון דולר במניות ואג"ח במקרה כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully