וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: תקיפת אירן לא תעצור את הגרעין

טלי גולדשטין

10.7.2008 / 10:30

דו"ח שחיבר מכון מחקר אמרקאי ממליץ להרחיב את הקשרים עם אזרחי אירן. לעומת זאת, שר ההגנה של ארה"ב שב והזהיר מפני הגרעין האירני

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

תקיפה צבאית על אירן לא תגרום להפסקת תוכנית הגרעין שלה, כך עולה מדו"ח שפרסם היום (חמישי) מכון "ראנד" האמריקאי, הממליץ על מדיניות לטווח ארוך כגישה בה יש לנקוט כלפי אירן. "אם המתקנים הגרעיניים של אירן יופצצו, התמיכה הציבורית בכל סוג של תגובה בה תיבחר הממשלה האירנית רק תגדל", קבע הדו"ח.

"תקיפה צבאית נגד אירן תיצור עוינות רבה ולדעתנו, אינה צפויה לשנות את מדיניות הגרעין של אירן. "המדיניות האמריקאית צריכה להתמקד ביצירת תנאים ליחסים אפקטיביים בטווח הארוך", נכתב בדו"ח "ראנד", ארגון ללא למטרות רווח המספק ניתוח ומחקר בעבור צבא ארצות הברית.

הדו"ח ממליץ להרחיב את הקשרים עם אזרחי אירן, להשתיק הצהרות אמריקאיות התומכות בשינוי משטר באירן והענשת הממשלה האירנית ובכיריה. "לממשלת ארצות הברית היכולת לטפח קשרים חיוביים עם אירן, אך ייקח להם זמן עד שיבשילו", סיכם הדו"ח.

אל לארה"ב להקל ראש באיום"

בתוך כך, אמר אתמול שר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס, כי הניסוי שביצעה אירן בטילים ארוכי טווח מדגים את הצורך בהרחבת מערכת ההגנה האמריקאית מפני טילים באירופה. "קיים איום אמיתי והניסוי רק מדגיש זאת יותר", אמר גייטס שעות ספורות לאחר שהתפרסם דבר הניסוי, והוסיף כי אסור לארצות הברית להקל ראש באיום שמהווה אירן, במיוחד על רקע כלכלתה החלשה ובידודה הדיפלומטי משאר העולם.

הבית הלבן הגיב בחריפות על הניסוי שערכה אירן אתמול וכינה אותו "הפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם וצעד שאינו עולה בקנה אחד עם התחייבותה של אירן כלפי העולם". דובר מועצת הביטחון גורדון ג'ונדרו אמר כי "על אירן להימנע מניסויים עתידיים אם היא באמת ובתמים רוצה לרכוש את אמון העולם. ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה מחויבות למסלול הדיפלומטי והציעו לאירן חבילת תמריצים נדיבה, אם זו תשהה את פעילות העשרת האורניום שלה", הוסיף.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ג'ון מקיין הגיב אף הוא על הניסוי האירני. "הניסוי מדגים שוב את הסכנה שאירן מהווה לשכנותיה ולאזור כולו, במיוחד לישראל. ניסוי בטילים בליסטיים בשילוב עם סירובה המתמשך של אירן לעצור את פעילות הגרעין צריכה לאחד את הקהילה הבינלאומית במאמציה למנוע את השאיפות המסוכנות שלה", הוסיף.

יריבו, ברק אובמה, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, אמר כי "עלינו לשנות את המדיניות שלנו ולהגיב באגרסיביות עם האיום שמציבה אירן באמצעות תוכנית הגרעין שלה, הטילים, התערבותה בעירק, תמיכתה בטרור ואיומיה נגד ישראל. אירן כיום מציבה את האתגר האסטרטגי הגדול ביותר באזור המזרח התיכון בעבור ארצות הברית מזה כעשור".

טיל לטווח 2,000 ק"מ

אירן ביצעה אתמול ניסוי בגרסה חדשה ומשופרת של טילי שיהאב 3. הטילים שנבדקו בניסוי הם בעלי טווח ארוך ומסוגלים, לטענת האירנים, להגיע עד לישראל ולבסיסים של צבא ארה"ב במזרח התיכון. בטהרן טוענים, כי התמרונים במפרץ הפרסי הם תגובה לאיומי ארצות הברית וישראל לתקוף את אירן.

טילי השיהאב פותחו כטילים בליסטיים לטווח של 1,300 ק"מ. הם נמצאים בידי האירנים כבר משנת 1998 ומאז עושה אירן ניסויים על מנת לשפר את הטווח.הטיל שנוסה מסוגל לשאת ראש נפץ במשקל טון ולהגיע לטווח של כ-2,000 ק"מ. הניסוי הוגדר כהצלחה.

היום דווח בסוכנות הידיעות הממלכתית של אירן כי בוצע ניסוי נוסף בטילים במפרץ הפרסי. "משמרות המהפכה האירניים ביצעו עוד ניסוי בטילים", דיווחה רשת הטלוויזיה "פרס טי.וי.". תחנת הרדיו הממלכתית פירסמה דיווח דומה. לא פורסמו פרטים נוספים.

איש מודיעין אמריקאי אמר שטילי השיהאב 4 לטווח ארוך נמצאים עדיין בשלב פיתוח וכי השלמת פיתוח הנשק החדש אינה צפויה בקרוב. לפי הסברה, טילי שיהאב 4 יהיו מסוגלים לפגוע בחלקים מאירופה, כשיושלם ייצורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully