וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקיין ואובמה מתחרים: מי תקיף מול אירן?

גיל קדרון

9.7.2008 / 21:24

המועמד הדמוקרטי ביקר את חוסר יכולתו של ממשל בוש להתמודד עם ה"איום החמור". מקיין, מצדו, כינה את גישת אובמה "תמימה"

המועמדים לנשיאות ארה"ב נדרשו היום (רביעי) לסוגיה האירנית, על רקע ניסוי הטילים של אירן וצחצוח החרבות בינה לבין ארה"ב. המועמד הדמוקרטי ברק אובמה כינה את טהרן "איום חמור", וקרא להגברת הסנקציות והדיפלומטיה הנחושה, בעוד מקיין הביע תמיכה במערכת להגנה מפני טילים שמתעתדת ארה"ב להציב על אדמת צ'כיה ופולין.

אירן ביצעה הבוקר ניסוי בגרסה חדשה ומשופרת של טילי שיהאב 3. הטילים שנבדקו בניסוי הם בעלי טווח ארוך ומסוגלים, לטענת האירנים, להגיע עד לישראל ולבסיסים של צבא ארה"ב במזרח התיכון. בטהרן טוענים, כי התמרונים במפרץ הפרסי הם תגובה על איומי ארצות הברית וישראל לתקוף את אירן.

נושא מדיניות החוץ עמד עד לאחרונה במרכז סדר היום לקראת הבחירות הכלליות בנובמבר, אולם בשבועות האחרונים תפסה הכלכלה האמריקאית המגמגמת את מרכז הבמה, לרבות נושא מחירי הנפט המאמירים.

"עלינו ליצור מדיניות שתטיל על אירן את הנטל לשנות את התנהגותה", אמר אובמה בראיון לרשת CBS. "בכנות, בשנים האחרונות זהו איננו משהו שהשכלנו לעשות". אובמה הוסיף ברשת ABC כי הנשיא ג'ורג' בוש לא גיבה את הצהרותיו הלוחמניות בהטלת סנקציות כלכליות נוקשות. אחת הראיות שהציג אובמה היא העלייה בייצוא האמריקאי לאירן תחת ממשלו של בוש.

עבודה משותפת - כן, ויתורים - לא

מקיין ניצל את ההזדמנות על מנת להדגיש את ההבדלים בינו לבין יריבו בכל הקשור למדיניות החוץ. המועמד הרפובליקני לנשיאות שב והזכיר את הכרזתו של אובמה לפני כשנה כי יהיה מוכן להיפגש עם נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד, הכרזה ממנה הספיק לחזור בו, וכינה את נכונותו לקיים פגישה שכזו כתמימה.

"הדרך הטובה ביותר להתמודד עם האיום האירני היא עבודה משותפת עם בעלות בריתנו באירופה ובמזרח התיכון", אמר מקיין בהודעה רשמית. "לא כך הוא המצב לגבי ויתורים חד צדדים שחותרים תחת המאמצים הדיפלומטיים הרב צדדיים".

מקיין כיוון בין היתר להסכם שנחתן אתמול בין ארה"ב וצ'כיה חתמו שיתיר הצבת מערכת מכ"ם מתקדמת על אדמת המדינה המזרח אירופית. עלותה של המערכת הוא 3.5 מיליארד דולר, וזו צפויה לקלוט כל טיל אויב במעופו, ואז להפעיל מכשיר יירוט קרקעי שיהרוס את הטיל ללא שימוש בחומרי נפץ. ממשלו של בוש מעוניין להציב סוללות טילים נגד טילים בפולין, אולם ההסכם, שנראה עד לאחרונה קרוב, מתמהמה. רוסיה הגיבה למהלך ואמרה היום כי תשתמש בכוח צבאי אם המערכת תוצב קרוב לגבולותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully