וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: מחצית מהערבים חיים מתחת לקו העוני

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

9.7.2008 / 13:20

מדד השוויון של עמותת "סיכוי"' קובע כי הפערים בין יהודים לערבים הולכים וגדלים. "יהודים חיים בממוצע יותר מערבים"

"הפערים בישראל בשנה האחרונה בין האוכלוסייה הערבית ליהודית גדלו במרבית הפרמטרים, כך שבשנת 2008 האוכלוסייה היהודית בישראל חיה יותר וחיה טוב יותר" – זוהי המסקנה העיקרית מדו"ח השוויון השנתי של עמותת "סיכוי" לקידום השוויון בין היהודים והערבים בישראל.

מדד השוויון מראה כי האוכלוסייה הערבית מקבלת רק 70% מן המשאבים שמגיעים לה, בהתאם לחלקה באוכלוסייה הכללית. הפער הגדול ביותר הוא בתחום הרווחה, שם הערבים מקבלים 49% בלבד מן המגיע להם. לפי הדו"ח, הקצאת המשאבים המפלה מביאה לכך ש-50% מהערבים ו-66% מהילדים הערבים נמצאים מתחת לקו העוני לפני תשלומי העברה ומיסים, לעומת 32% בקרב הילדים היהודים.

נתון מדאיג נוסף הוא הפער בתוחלת החיים. גבר יהודי חי בממוצע שלוש שנים וחצי יותר מגבר ערבי ואילו אישה יהודיה חיה בממוצע ארבע שנים יותר מאישה ערביה. בנוסף, קיים הבדל משמעותי באחוז תמותת תינוקות בקרב יהודים וערבים – בקרב ערבים נרשמה תמותה של 8.4 תינוקות ל-1000 לידות ובקרב יהודים 3.6 בלבד.

הדו"ח, שבחן את תחומי הדיור, חינוך, רווחה, תעסוקה וחינוך, מעלה כי הפער בחינוך הוא היחיד שהצטמצם מעט בשנה האחרונה. הסיבה לכך היא למעשה ההידרדרות במערכת החינוך היהודי. על אף הפערים שקטנו, 8% מתלמידי התיכון הערבים נושרים מבתי הספר לפני סיום הלימודים, לעומת 4% מהתלמידים היהודים. תלמיד תיכון ערבי מקבל רק 81% משעות ההוראה של תלמיד תיכון יהודי.

"הנתונים הקשים בדו"ח צריכים להדיר שינה מעיני ראש הממשלה והשרים", אמר עו"ד עלי חיידר, מנכ"ל שותף בעמותת 'סיכוי'. "הפערים בין הציבור היהודי לערבי נגרמו ממדיניות מפלה של הממשלה ולכן עליה ליזום תכניות מתוקצבות כדי לסגור את הפערים".

לדברי שולי דיכטר, מנכ"ל שותף של העמותה, "אין ספק ברצון של ראשי הרשויות הערביות להביא אל תושביהם את משאבי המדינה, השאלה היא האם בירושלים קיימת מוכנות להשקיע בפרויקט הזה שאינו קל לביצוע". מאחורי המדד עומדים צוות מומחים בולט, שביניהם פרופ' מוחמד חאג'-יחיא, פרופ' יוסי יהב, פרופ' דוד נחמיאס, פרופ' ראסם חמאיסי ויאסר עוואד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully