וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתרי הבהאים בצפון - אתרי מורשת עולמית

קובי מנדל

9.7.2008 / 12:00

אונסק"ו קבעה כי האתרים המקודשים לבהאים בחיפה ועכו הם חלק מהמורשת התרבותית של האנושות. הבהאים: "מודים לישראל"

הוועדה הבינלאומית למורשת עולמית של אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם), המכונסת בקנדה, הכריזה הלילה (רביעי) על האתרים הבהאיים בעכו ובחיפה כאתרי מורשת עולמית. בהחלטתה קבעה הועדה כי האתרים הבהאים מייצגים "ערכים אוניברסליים ייחודיים" ולכן יש להם מקום ברשימת המורשת התרבותית של האנושות.

פרופ' מייק טרנר, יו"ר הועד הישראלי וסגן יו"ר הועד העולמי למורשת עולמית, מסר כי ההכרה באתרי הבהאים כאתרי מורשת עולמית מהווה הישג חשוב לשימור מגוון התרבויות שתולדותיהן קשורות לישראל. לדבריו, שני אתרים אלה מצטרפים לרשימה מכובדת של אתרי מורשת עולמית בישראל, ביניהם מצדה, העיר הלבנה בתל אביב, עכו, ודרך הבשמים בנגב. ברחבי העולם נמנים על אתרים אלה החומה הסינית והפירמידות בגיזה.

"אנו מברכים על ההכרזה ומודים למדינת ישראל על החלטתה להגיש את האתרים לאונסק"ו", אמר ד"ר אלברט לינקולן, המזכיר הכללי של הקהילה הבהאית העולמית. לדבריו, "ההכרזה מדגישה את חשיבותם של האתרים המקודשים לדת הבהאית, שב-150 השנים האחרונות הפכה מקבוצה נרדפת במזרח התיכון לקהילה בינלאומית נרחבת המונה חמישה מיליון מאמינים. אין לי ספק כי הכרה באתרים הללו תיצור עניין ומוקד תיירותי עולמי גם בגליל המערבי ובעכו, בדומה לגנים בחיפה, בהם ביקרו מאז נפתחו ב-2001 כחמישה מליון מבקרים".

"יום חג לעיר עכו"

"זו אחת המתנות הגדולות שהעיר חיפה קיבלה" אמר ראש העיר חיפה יונה יהב. "אונסק"ו הכירה בעובדה שמקדש הבהאים והגנים המרהיבים הסובבים אותו הם הפלא השמיני של העולם". ראש עיריית עכו שמעון לנקרי אמר כי "זהו יום חג לעיר עכו ולתושביה. ההכרה של אונסק"ו תזרז את הפיתוח של האתרים הבהאים בעיר, שיהפכו במהרה לאטרקציות תיירותיות".

ההכרזה מתייחסת לשני המקומות החשובים ביותר לבהאים - אחוזת בהאג'י שבצפון עכו, מקום מנוחתו של בהאא-אוללה, הנביא המייסד של הדת הבהאית, והגנים התלויים בחיפה שבהם מקדש הבאב, בו טמונים שרידיו של הבאב, הנביא המבשר של הדת הבהאית. האתרים מהווים מוקדי עליה לרגל של בני הקהילה הבהאית, המתגוררים בכמאתיים מדינות ברחבי העולם. הם נושאים תפילותיהם לעבר מקום מנוחתו של הבהא-אללה באחוזת בהג'י שבצפון עכו ומייחסים לאתר זה חשיבות דתית עליונה.

אתרי הבהאים שהוכרו ע"י אונס"קו נחשבים למרהיבים ביופיים ומייצגים ערכים אסתטיים והיסטוריים. בגני בהאג'י שוכנים מבנים שהשתמרו היטב מהתקופה העות'מנית ובחיפה שוכנים המבנים הבינלאומיים של הבהאים, אשר נבנו תוך התחשבות ביופיו וביחודו של הר הכרמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully