וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השוטר לא ירה במחבל כי פחד לעמוד לדין"

פנחס וולף וניר יהב

7.7.2008 / 10:38

אומר קרוב משפחה של בת שבע אונטרמן שנהרגה בפיגוע בדיון בוועדת הפנים. זהבה גלאון: "ההחלטה על הריסת הבית - רצון לנקמה"

גדעון צנטנר

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

עו"ד אברהם כל טוב, קרוב משפחתה של בת שבע אונטרמן שנהרגה בפיגוע הדריסה בירושלים בשבוע שעבר, אמר היום (שני) בדיון בוועדת הפנים של הכנסת, כי "אין לי ספק שהשוטר שלא ירה במחבל לא ירה ולא וידא הריגה, כי הוא פחד לעמוד לדין. אדם שיוצא למסע רצח מאבד את זכותו לחיים. ההססנות עלתה בחייה של בת שבע אונטרמן. על כל ירי פותחים בוועדת חקירה".

מפקד מחוז ירושלים לשעבר, ניצב בדימוס מיקי לוי אמר בתגובה, כי "אין וידוא הריגה, יש נטרול הבעיה. השוטר שעלה על הטרקטור קיבל את ההחלטה הכי נכונה בעולם. אין מושג כזה וידוא הריגה. זה לא מוסרי ולא משפטי".

השוטרים שהיו מעורבים באירוע העידו כי הראשונה שהבחינה במחבל היתה שוטרת שפיקחה על עבודות הרכבת הקלה במקום. היא פתחה באש לעברו, אולם לא הצליחה לנטרל אותו. לאחר מכן, חייל בחופשה הבחין בנעשה וירה במחבל מספר יריות אקדח, אך המחבל לא נהרג. אחד השוטרים בדק אותו וחשב שאין לו דופק. אז נזרקה אבן לראשו של המחבל, והוא התעורר ודרס למוות אישה נוספת. רק אז ירה בו השוטר והרג אותו.

"לא מוסרי להרוס את הבית"

לוי התייחס בדבריו גם לדרישה להרוס את בית המחבל: "זה לא מוסרי להרוס את הבית כאשר למחבל הוקצה רק חדר בודד. רוב תושבי מזרח ירושלים הם נורמטיביים וטובים. צריך להיזהר לא להתדרדר במסלול המטורף הזה. אין זה מוסרי להעניש את ההורים ולכן אני מתנגד לענישה קולקטיבית".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד שי ניצן, כינס את ועדת הפנים של הכנסת כדי לדון באפשרויות המשפטיות לסנקציות נגד מחבלים בעלי תעודת זהות ישראלית ובני משפחותיהם. הדיון נועד לעוד כמה חודשים, אולם הוקדם בעקבות פיגוע הדריסה בירושלים בשבוע שעבר. בדיון השתתפו נציגים של משרדי הממשלה וזרועות הביטחון.

ניצן אמר בדיון, כי נושא הריסת בתים הוא ידוע ומורכב וכי הוא מוסדר בחקיקה הישראלית. "התקנות מאפשרות להרוס או לאטום את ביתו של אדם שביצע פיגוע, לכן באופן עקרוני, ישנו חוק תקף שמאפשר להרוס בית שהתגורר בו, גם אם הוא שייך למישהו אחר. הרציונל הוא הרתעתי", אמר. ניצן הוסיף שאין עדיין החלטת ממשלה להרוס את הבית. לטענתו, הוא הבהיר לדרג המדיני שהוא צריך לשנות מדיניות. "הבקשה היתה לתת חוות דעת עקרונית והיא ניתנה. ההחלטה בסוף היא של אלוף פיקוד העורף".

ההחלטה להרוס את ביתו של המחבל בפיגוע בירושלים ממשיכה לעורר סערה גם בקרב חברי הכנסת. ח"כ זהב גלאון (מר"צ) אמרה היום לוואלה! חדשות כי "ההחלטה להרוס את הבית היא החלטה שנובעת מרצון לנקמה. זו הצעה שמגיעה מהבטן. מדינה מתוקנת צריכה לחשוב מהראש". ח"כ אסתרינה טרטמן ( ישראל ביתנו) הציעה בתגובה לא להסתפק בהריסת הבית. "יש לקחת את משפחתו של המחבל ולהעבירה לעזה". אמרה טרטמן לוואלה! חדשות.

עדאלה: ההריסה - לא חוקית

בתוך כך, ארגון "עדאלה" פנה לראש הממשלה, לשר הביטחון וליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לבטל את ההנחיה להוצאת צווי ההריסה בטענה שמדובר בהנחיה בלתי חוקית בעליל, ולשוב ולהורות על הפסקת מדיניות הריסת הבתים. לטענת הארגון, "אין צורך להרבות במילים בדבר המשמעויות המזוויעות של הריס בית משפחה. הריסת הבית גורמת לפגיעה קשה בכבודם, קניינם, זכותם לקורת גג ובזכותם לחיי משפחה של בני המשפחה על לא עוול בכפם".

"אורח חייהם של הורים, אחים, ילדים ולעיתים גם נכדים, משתנה ללא היכר והם נותרים מחוסרי כל, בשל חטאו של אחד מבני המשפחה. לא למותר לציין כי בכל הנוגע לחוסאם דוויאת כלל לא ברור מה היה המניע, ובהחלט עשוי להתברר כי המדובר בתאונה מצערת", נכתב. לדברי 'עדאלה', "הועדה הצבאית שבחנה בשנת 2005 את מדיניות הריסת הבתים והתועלת ממנה, הגיעה למסקנה כי הדבר אינו מביא להרתעה והמליצה באופן חד משמעתי לחדול מהרס בתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully