וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצבור אורניום עירקי הגיע לקנדה

טלי גולדשטין

6.7.2008 / 22:50

סוכנות הידיעות "אסושיאייטד פרס" דיווחה כי העברת המצבור השלימה מבצע צבאי אמריקאי סודי שכלל רכבת אווירית מבגדד לקנדה

השריד האחרון של תוכנית הגרעין של סדאם חוסיין - מצבור עצום של אורניום טבעי מרוכז - הגיע לנמל מונטריאול שבקנדה בשבת. סוכנות הידיעות "אסושיאייטד פרס" (AP) דיווחה היום (ראשון) כי העברת המצבור השלימה מבצע צבאי אמריקאי סודי שכלל רכבת אווירית מבגדד לקנדה, שעברה מעל שני אוקיאנוסים.

העברת 550 טונות האורניום הגולמי (yellowcake) היא צעד משמעותי לקראת סיום הפרק האחרון במסורת הגרעין של סדאם. האורניום הגולמי הוא החומר אותו הופכים בשלב המרת אורניום - השלב המקדים להעשרת אורניום - לגז אורניום הקספלואוריד (UF6) טהור. מהגז מפיקים בהמשך אורניום מועשר שיכול לשמש כדלק לכורים גרעיניים וגם להפקת ראשי נפץ גרעיניים.

יתרה מכך, המבצע עזר להפיג את חששות הממשל האמריקאי והעירקי פן ייפול מצבור האורניום לידיים של חמושים או לוחמים שיעים, התומכים בשאיפתה הגרעינית, לכאורה, של אירן .

כעת כל שנותר הוא ניקיון סופי של שרידים רדיואקטיביים מהמתקן הגרעיני לשעבר "טואיתה" שמדרום לבגדד בעזרת צוות שאומן במיוחד לקראת מטרה זו באזור צ'נוביל שבאוקראינה. ממשלת עירק מכרה את האורניום הגולמי ליצרנית האורניום הקנדית "קמקו קורפ". לייל קראהן, דובר "קמקו", אמר כי האורניום הגולמי יעובד כך שיוכל לשמש תחנות כוח גרעיניות.

העסקה גובשה במשך למעלה משנה וכללה מאמצים דיפלומטיים ויוזמות צבאיות. אלו נשמרו בסוד מחשש לתקיפות אפשריות של השיירות שנשאו את החומר. המסע כולו כלל את הים, היבשה והאוויר. ביבשה הוא כלל משאיות שנשאו מעל ל-3,500 חביות אורניום. החביות הועברו ברכבת אווירית, שכללה 37 טיסות, על פני האוקיאנוס ההודי ולבסוף הגיעו לנמל מונטריאול על גבי ספינת חיל הים האמריקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully