וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "האיומים על שלטון החוק נחלו מפלה"

6.7.2008 / 14:14

שר הביטחון בירך על החלטת הממשלה להעביר את בדיקת האזנות הסתר בפרשת רמון לידי מבקר המדינה. הצעת פרידמן להקים ועדת בדיקה נדחתה

הממשלה החליטה היום (ראשון) להעביר את בחינת סוגיית פרשת האזנות הסתר במשפטו של המשנה לראש הממשלה חיים רמון לידי מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. בכך נמנעה הצעת שר המשפטים דניאל פרידמן להקמת ועדת בדיקה בפרשה. ההחלטה התקבלה על פי הצעת פשרה, שיזמו שרי "העבודה" והשר לביטחון פנים אבי דיכטר, שהתנגדו להקמת ועדת בדיקה, ולאחר שנראה היה הבוקר כי לא יהיה רוב להצעת פרידמן. הצעת הפשרה אף זכתה לתמיכת שרי ש"ס ושאר שרי "קדימה". המתנגד היחיד להצעה היה היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז.

פרידמן דרש כי ועדת הבדיקה תחקור מדוע פרקליטות המדינה לא העבירה לבאי כוחו של רמון תמלולים של האזנות סתר הקשורות לחומר החקירה נגדו, בהם האזנות שבוצעו לטלפון של מנהלת לשכת ראש הממשלה דאז, שולה זקן. הצעתו של פרידמן נתמכה על ידי המלצת דו"ח בנושא, שפורסם על ידי השופט (בדימוס) ורדי זיילר.

השר דיכטר טען כי "ההצעה שעלתה היום לדיון בממשלה נגועה בשיקולים לא ראויים". לדבריו, החלטת הממשלה מהווה מפלה לשר פרידמן ולרמון. "מבקר המדינה מבצע בדיקה בכל נושא שהוא, והוא איננו זקוק להחלטת הממשלה לשם כך. אם המבקר ירצה לבדוק את המשטרה היא תפתח את דלתותיה כפי שהיא עושה בכל פעם", אמר דיכטר. "גם כשהתנגדתי בדעת יחיד לחזרת רמון לממשלה לא חשבתי שיכולה להיווצר סיטואציה מבזה כמו שהיתה היום בממשלה, כשרמון השתתף בדיון".

היועמ"ש לכנסת תמכה בהצעה

היועץ המשפטי לממשלה מזוז הציג בתחילת הישיבה את נימוקיו נגד ההצעה. בין השאר טען מזוז, כי פרידמן ניצל לרעה את סמכותו, ואף רמז כי ההצעה הוצעה ממניעים פוליטיים. עוד טען מזוז כי תכליתה האמיתית של הוועדה היא ליצור הרתעה מול גורמי האכיפה.

לעומת מזוז, היועצת המשפטית של הכנסת, נורית אלשטיין, הציגה חוות דעת שצידדה בהצעה. לדבריה, "איש אינו חושד ביכולתה של מערכת אכיפת החוק לפעול לגילוי האמת, אולם נדרשות בקרות לכוח ולשם כך נדרשת מערכת בקרה אמיתית".

פרידמן מצדו מתח ביקורת חריפה על מזוז. "זו אמנם משרה נכבדה, אך הוא לא יכול לצאת לעיתונות בסגנון כזה, נגד השר הממונה. אפשר להעביר ביקורת, אבל לא ככה", אמר פרידמן.

גם השופט בדימוס ורדי זיילר, שחקר את הפרשה, קרא להקמת ועדת בדיקה. "יושב חוקר בכיר במשטרה ואומר - אני לא צריך לדאוג לסנגוריה שתקבל חומר שיכול לעזור לה", אמר זיילר. לדבריו, "משטרה מחזיקה מידע שאיש לא יודע על קיומו ואם נעשה בו שימוש לא ראוי חייבים לדעת על זה. אם מעבירים את העניין הזה ללא חקירה זה חטא על עוול ועל פשע".

ראש הממשלה אהוד אולמרט לא השתתף בהצבעה, ורק ניהל את הדיון. לדברי מקורביו, הוא עשה זאת עקב ריבוי חקירותיו, ו"הוא לא רצה שדבריו לכאן או לכאן יראו כאילו נגוע בדבר". רמון ישב בחדר, אך לא הצביע. מזוז דרש שרמון גם לא ידבר. גם אולמרט יעץ לו שלא לדבר, אך רמון ביקש לדבר בכל זאת. לדברי רמון, מישהו מיאח"ה הדליף לו את עניין האזנות סתר, אך כעת הוא פוחד להעיד. על כך הגיבו מזוז ופרקליט המדינה משה לדור, ואמרו כי במידה שאכן יש אדם כזה, הם ישקלו לתת לו חסינות כדי שיוכל להעיד.

מברכים על ההחלטה

לאחר ההחלטה שלא להקים ועידת בדיקה, אמר פרידמן כי "החלטת הממשלה שהתקבלה ברוב מוחץ כנגד עמדת השר לביטחון פנים, מהווה צעד חלקי בדרך להנהגת בקרה חיצונית על מערכת אכיפת החוק". לדבריו, "ממשלת ישראל קבעה היום שלא ניתן עוד להסתפק בביקורות פנימיות שנעשו בעבר על ידי המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה או כל מי שמונה על ידו".

שר הביטחון אהוד ברק אמר בתגובה כי "מפלתם היום בממשלה של מי שביקשו לאיים על שלטון החוק היא אות לציבור כולו כי יש שלטון חוק בישראל. מפלגת העבודה תמשיך להגן על תפקודם התקין של בתי המשפט, הפרקליטות, המשטרה ומבקר המדינה".

"בעיתוי זה קבלת החלטה כפי שהציע פרידמן תתפרש כהפעלת לחץ על החוקרים, או כמיועדת להטיל מורא על הפרקליטות והמשטרה", המשיך ברק. "אני מתנגד להצעת פרידמן. היא מציבה את הממשלה כמי שממנה אישית וקובעת את הסמכויות לחקירת אלה שחוקרים אותה. זה מצב בלתי אפשרי במדינה מתוקנת".

"הדיון הזה לא הוסיף כבוד לממשלה, לא יגביר את האמון באף אחת מהרשויות ולא היה צריך לדון בעניינו האישי של שר, לכן אני מתנגדת להקמת וועדת בדיקה ממשלתית ", אמרה שרת החוץ ציפי לבני. "אני מאמינה שממשלה רשאית, וזו אף חובתה, לבדוק ליקויים מערכתיים בכל מערכת ממשלתית – ואני מניחה שלא לכך התנגד היועץ המשפטי לממשלה - ובלבד שתהא זו בדיקה מערכתית בעניין האזנות סתר ולא בעניינו האישי של שר".

מזוז ולדור הביעו סיפוק מהחלטת הממשלה. בהודעה משותפת מסרו כי "מבקר המדינה ממילא מוסמך לבדוק סוגיה זו, והוא אכן קיים בדיקה של הנושא לפני מספר שנים, וחבל שהיה צריך להגיע לכך לאחר מהלך מיותר ומזיק". לדבריהם, "ליועץ המשפטי אין ולא הייתה כל התנגדות לבדיקה של הסוגיה הכללית של האזנות סתר בחקירות פליליות על ידי מבקר המדינה".

בהודעה שפרסם המבקר לינדנשטראוס נכתב כי הוא "מביע הערכה לאמון שניתן לו בישיבת הממשלה". הוא הוסיף כי יעשה "כמיטב יכולתו לבדוק את הסוגיות השונות בנושא האזנות הסתר בהגינות, במקצועיות וביעילות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully