וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנות הזיגזוג של ברק אובמה

גיל קדרון

6.7.2008 / 19:29

ככל שמתקרבות הבחירות הכלליות בנובמבר, הולך ושובר אובמה למרכז, ומשנה עמדותיו בנושאי סחר חופשי, נשק, הפלות, ודת

ניסיונותיו העיקשים של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ברק אובמה, לנוע בעקביות לכיוון המרכז, ועל ידי כך למשוך יותר מצביעים שמרנים, מוציא את הרוח מהמפרשים של תומכיו הנלהבים ביותר - צעירים ואנשי שמאל. אלו האמינו להבטחתו להביא עמו "פוליטיקה חדשה" ו"שינוי שהם יכולים להאמין בו", שתיים מסיסמאות הקמפיין הבולטות של הסנאטור, וכעת מרגישים מרומים.

אחת ממילות הגנאי שיכולות לקבור פוליטיקאי שרץ לבחירות כלליות בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות היא "ליברל". ולאחר שסומן כליברל אמיתי בכהונתו כסנאטור של מדינת אילינוי ובפריימריז המפלגתיים מול הילרי קלינטון, השכיל אובמה להביע עמדות הפוכות לחלוטין מאלו שהשמיע בעבר, כדי להישמע מתון יותר. רגיל יותר. יותר כמו כל פוליטיקאי דמוקרטי שהתמודד לפניו על הנשיאות.

בשבועות האחרונים הלך ופחת זרם התרומות שקיבל מחנהו של אובמה באינטרנט, שהיה עד כה מעוז תמיכה נלהב שלו, ובסקר האחרון של CNN קיבל המועמד העצמאי ראלף ניידר 6 אחוזים. אם ישמור ניידר על אותם אחוזים גם בנובמבר, הוא עשוי לעשות לאובמה את שעשה לאל גור בבחירות ב-2000 - לקחת ממנו מספיק קולות, ולהעניק את הניצחון למלפגה הרפובליקנית.

אני מתנגד לכך, ובגלל זה הצבעתי בעד. ולהיפך

במהלך הפריימריז השמיע אובמה עמדות ברורות נגד הסכמי הסחר החופשי, שלטענתו "הורגים" עבודות של אמריקאים, והבטיח לשנות או לבטל את "הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה". הוא התנגד לחידוש חוק המעקב (FISA) שמגן על חברות טלפוניה מפני תביעה, במקרה של שיתוף פעולה עם הממשלה בציתות לקווי טלפון. גם בנושא כמו הגבלת נשיאת נשק השמיע אובמה לא אחת את דעתו, וגם בשילוב שהנהיג הנשיא ג'ורג' וו. בוש בין עמדותיו הדתיות לשירותים הממשלתיים שמסייעים לעניים. עמדותיו בנושאי חתונות חד מיניות והפלות היו ברורות גם הן, כמו גם בסוגיית עירק.

אולם אל מול המצביע הלבן הממוצע, שלא שש להצביע לשחור, בטח לא לכזה שמוגדר כליברל, התבטלו או השתנו העמדות שצוינו לעיל. הסכמי הסחר החופשי קיבלו ממנו לפתע תמיכה, כמו גם החוק FISA, עליו גילה אובמה שהינו "הכרחי לבטחון הלאומי". אותו סוג של הארה צץ בו בנושא הזכות לנשוא נשק ("אני תומך על התיקון השני לחוקה"), בנושא השילוב בין דת ועמותות המסייעות לעניים, ובכל הקשור להגבלות על הפלות של הריונות בהם קיים חשש לשלומה של האם. תמיכתו בנישואים חד מיניים הפכה להתנגדות לאיסור לה, ולהצהרות רפות על איחודים אזרחיים.

"יש הבדל בין 'לנוע למרכז' לבין לתקוע סכין בגב לתומכיך מתוך פחד מביקורת", אמר ל"וושינגטון פוסט" מרקוס מוליצס, מקים אתר פופולרי של ליברלים. "בזמן האחרון הוא תוקע את הסכינים האלה גם ללא סיבה נראית לעין, וחותר תחת הצרותיו כי מדובר בפוליטיקאי מזן חדש. לא שאי פעם קניתי את ההצהרות האלה. בכל מקרה, עדיין אצביע עבורו".

ליטש או זיגזג?

אולם הנושא שגרר אחריו את גל הביקורת החריף ביותר הינו השינוי, או השינוי-לכאורה, בעמדותיו של אובמה בנוגע לנסיגה מעירק, אותה הבטיח שיבצע תוך 16 חודשים מכניסתו לבית הלבן.

בשבוע שעבר אמר אובמה כי עשוי לשקול "ללטש" את עמדתו בנושא, לאחר שיטוס לעירק וייפגש עם גורמים צבאיים. המועמד הדמוקרטי הודה אמש (שבת) כי הופתע מהסערה שצצה בעקבות דבריו, אולם מחנהו של יריבו ג'ון מקיין לא איחר לעוט על המציאה. "מה שמפתיע כאן הוא שאובמה איננו מבין שלמילותיו יש משמעות", אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" דוברו של מקיין, תומך נחרץ של המלחמה בעירק.

"אני לא חושב שליטוש עמדותיי הופך אותי ללא עקבי ומשנה את הראייה האסטרטגית שלי", הסביר אובמה לעיתונאים שמלווים את הקמפיין הארצי שלו. "עודני נחוש לסיים את המלחמה. לא אמרתי דבר שלא אמרתי בעבר, כשהייתי סנאטור".

אובמה גם מיהר לתקוף חזרה. "מקיין התנגד לקיצוצי המסים של ג'ורג' בוש לפני שהפך לתומך שלהם, והתנגד לקידוח נפט נוסף מעבר לחופי המדינה, לפני שהחל לתמוך בכך", אמר מקיין לרשת CNN. הוא שינה את עמדותיו בשלל סוגיות, כך שאשמח לנהל עמו עימות בנושא עקביות".

לתומכיו המאוכזבים פירסם אובמה הודעה באתרו, בה אמר, "אם השינוי בכמה מעמדותיי הן משמעותיות מדי עבורכם, זה בסדר. אולם בהתחשב בכך שאנו מסכימים ברוב הנושאים, אני חושב שאנחנו יכולים לעבוד ביחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully