וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: נשיא זמביה מת בבי"ח בפריז

3.7.2008 / 15:43

לוי מוואנוואסה לקה בשבץ ביום ראשון בעת נחיתתו במצרים. לאחר שנותח הוטס לבית חולים צבאי בפריז. ממשלתו מכחישה הדיווחים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נשיא זמביה לוי מוואנוואסה מת הבוקר (חמישי) בבית חולים צבאי בפריז, לאחר שלקה בשבץ ביום ראשון, כשנחת בקהיר לרגל פסגת איחוד מדינות אפריקה, כך מדווחת תחנת רדיו דרום אפריקאית, שנשענת על גורמים רשמיים במדינה. כמה שעות מאוחר יותר הצעקש סגן הנשיא רופיה בנדה כי הדיווחים אינם נכונים. "הנשיא במצב משביע רצון בבית החולים הצבאי בפריז, והדיווחים אינם נכונים", אמר.

מוואנוואסה בן ה-59 הובהל בתחילה לבית חולים בבירה המצרית, שם נותר בימים שני ושלישי, ולאחר שעבר ניתוח הוטס לצרפת ביום רביעי, שם אושפז במחלקה לטיפול נמרץ.

מוואנוואסה שימש בשנים האחרונות כיו"ר קהילת הפיתוח של אפריקה הדרומית, וניצל במה זו על מנת לבטא את ביקורתו החריפה נגד נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה, בניסיון לפתור את המשבר עם האופוזיציה המקומית.

היעדרותו של מוואנוואסה מפסגת איחוד מדינות אפריקה הקלה במעט את הביקורות על מוגאבה. מאז החלה הכלכלה של זימבבואה להידרדר במהירות, הציפו מיליוני מהגרים את שכנותיה, ביניהן זמביה ובוצואנה, שתיים מהמדינות הביקורתיות ביותר כלפי משטרו הרודני של מוגאבה.

יקיר המערב

מוואנוואסה הפך יקיר לבו של המערב, כשהצליח לקחת כלכלה נחשלת ולהפוך אותה למשגשגת באופן יחסי, ונלחם ללא רחם בשחיתות. אולם בשנים האחרונות החלו רינונים כי אין בכך בכדי לשפר את חייהם של את חלקם הגדול של 11 מיליון התושבים.

ב-2006 לקה בשבץ קל, אולם אמר לפני הבחירות כי הוא כשיר להתמודד על הנשיאות. סגן הנשיא רופיה בנדה צפוי לתפוס את מקומו למשך כמה חודשים, אז מחייבת החוקה לקיים בחירות חדשות.

מוואנוואסה נולד ב-3 בספטמבר 1948, 20 שנה לאחר העצמאות של זמביה, שהייתה בעברה קולוניה בריטית. הוא עלה לגדולה כעו"ד אמוציונלי של האופוזיציה, וב-1991 הוא הפך לסגן נשיא, לאחר שפרדריק צ'ילובה הדיח את הנשיא הראשון של המדינה הדרום אפריקאית, קנת קאונדה, בבחירות הרב מפלגתיות הראשונות בתולדות זמביה. ב-2001 הוא התמודד מול צ'ילובה ועלה לכס השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully