וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הובאו למנוחות שתיים מהרוגות הפיגוע

כתבי "הארץ" אנשיל פפר ותומר זרחין, ופנחס וולף

2.7.2008 / 5:00

אליזבת גורן ובת שבע אונטרמן שנהרגו אתמול בפיגוע הדריסה נקברו בירושלים. ההרוג השלישי הוא ז'אן רלוי, בן 68 מירושלים

גדעון צנטנר

(צילום ועריכת וידאו: גדעון צנטנר)

שלושה בני אדם נהרגו אתמול בפיגוע הדריסה בירושלים. שתיים מהם, אליזבת (לילי) גורן פרידמן, בת 54 ובת שבע אונטרמן בת 33, נקברו הלילה (חמישי) בבית העלמין קרית שאול בירושלים. ההרוג השלישי בפיגוע הוא ז'אן רלוי, בן 68 מירושלים. 35 פצועים עדיין מאושפזים בבתי החולים, בהם מצבו של אחד מוגדר קשה ושל אחר בינוני. היתר מוגדרים כפצועים קל.

גורן, תושבת ירושלים, היתה מחנכת ותיקה ב"בית חינוך עיוורים" בעיר. רחל סקרוביש, מנהלת "בית חינוך עיוורים", שעבדה עמה 22 שנה, מעידה על גורן: "היא הייתה אישיות מרכזית כל כך בבית הספר, אישה אחראית. לא היה אצלה ילד שהיה במצב פחות טוב והיא לא השקיעה בו את כל כולה. היא עבדה עם הילדים עם הצרכים המיוחדים, והם כל כך אהבו אותה. היא קידמה בצורה משמעותית כל תלמיד בכל השנים שאנו מכירות, ומעבר לכך, היא היתה מקצועית בתחום העיוורון וכבדות הראייה".

"אבל מעבר לכל", המשיכה סקרוביש, "היתה לה אהבה ומסירות. היא הקדישה שעות רבות מעבר לזמן העבודה עבור התלמידים. לילי התנדבה במקומות רבים, רק אתמול היינו בחיפה ביחד בטיול, והיה לה חשוב לחזור לירושלים להתנדבות עם קבוצה של בעלי פיגור מוחי. מלבדם היא התנדבה גם אצל חולי נפש".

"כל צוות "בית חינוך עיוורים" ישב הערב ובכה", סיפרה. "אני לא יודעת איך אפשר לדמיין שהמוסד יתנהל בלעדיה. הודענו לתלמידים על לכתה. הם לקחו את זה קשה מאוד ובכו בטלפון, חלקם גם יגיעו להלוויה".

"הילדים של הגן היו כמו הילדים שלה"

בת שבע אונטרמן התגוררה בשכונת רחביה ועבדה כגננת בגן הממלכתי-דתי בשכונת הר חומה. אתמול נהגה במכונית שנמחצה אחרונה על ידי המחבל שנהג בטרקטור. במושב לידה ישבה בתה התינוקת אפרת, בת חצי שנה, שחולצה ללא פגע על ידי אזרחים שהיו במקום. בעלה, עידו, התבשר רק כעבור כמה שעות על האירוע ונסע למכון לרפואה משפטית באבו כביר כדי לזהות את גופתה.

אונטרמן הייתה בתם של רבקה וג'יימס לובנשטיין שעלו מהולנד, ונישאה לעידו, שסבו - הרב איסר יהודה אונטרמן - שימש כרב הראשי של העיר ליוורפול ושל תל-אביב. בשנים 1964-1973 היה הרב הראשי לישראל. בני הזוג ניסו במשך שנים להביא ילדים לעולם, ולאחר טיפולים ממושכים, נולדה בתם היחידה אפרת. בת שבע האריכה את חופשת הלידה שלה אבל בשבוע שעבר, הגיעה עם אפרת, לחגוג עם ילדי הגן שלה את מסיבת סוף השנה.

חברתה, מאירה שוורץ, סיפרה עליה ש"היא היתה אדם עם הרבה אמונה, ושניהם, בת שבע ועידו, לא וויתרו על החלום שלהם להביא ילדים, גם כשהם עברו הרבה טיפולים. עד שאפרת נולדה, הילדים של הגן היו כמו הילדים שלה והיא היתה גננת בחסד עליון, עם סבלנות מופתית לכל ילד וילד".

"הדבר הראשון אצלו היה המשפחה"

"מתקין מזגנים אינטלקטואל" - כך תיאר נתי אבנר את דודו, ז'אן רלוי, שהרכב שבו נהג בדרך לעבודתו, נקלע אתמול לשדה הקטל בירושלים. בני המשפחה והחברים התכנסו אתמול יחד בשכונת גילה, בביתו של רלוי, שבו גם מוצגות עבודות העץ והצילומים שבהם עסק בשעות הפנאי.

אחיינו סיפר על תחומי העניין המגוונים של דודו, ואמר כי: "הדבר הראשון אצלו היה המשפחה". רלוי היה נשוי לחנה ואב לשתי בנות ובן, והתכונן ללידת נכדו הראשון, הצפויה בעוד כחודש. הוא נולד באיראן, הצעיר מבין שבעה אחים ואחיות, ואמו נפטרה זמן קצר לאחר לידתו. "אמא שלי גידלה אותו, והוא התייחס אליה כמו אל אם. הוא כל הזמן היה שם, מביא דברים, קונה, בלי ששואלים אותו", סיפר אחיינו. טרם פורסם מועד הלוויתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully