וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם יטיל על מוגאבה סנקציות אישיות

גיל קדרון

2.7.2008 / 18:52

ארה"ב הגישה הצעה שתמנע מנשיא זימבבואה לעזוב את המדינה, ותקפיא את נכסיו בחו"ל: "מפר זכויות אדם ומתעלם משלטון החוק"

ארצות הברית הגישה היום (רביעי) הצעה למועצת הביטחון של האו"ם, לפיה ייאסר על נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה ועל מושל הבנק המרכזי של המדינה לעזוב את תחומי זימבבואה, ובנוסף יוקפאו כל נככסיהם.

לאחר ניצחונו של מוגאבה בבחירות מעוררות המחלוקת בשבוע שעבר, ביקרו מדינות המערב בחריפות את נשיא זימבבואה, והבטיחו לפעול נגדו. מוגאבה מוגדר בהצעה האמריקאית כ"עומד בראשה של ממשלה שאחראית על פעילות שחותרת תחת הדמוקרטיה, מפרה זכויות אדם ומתעלמת משלטון החוק".

מושל הבנק, גדעון גונו, יהיה נתון לסנקציות של האו"ם משום היותו "אחראי למימון השלטון המדכא". עשרה אנשים נוספים נמנים על רשימה זו.

רק בוצואנה תוקפת

איחוד מדינות אפריקה הודיע אתמול על תמיכתו ב"הקמתה של ממשלת אחדות לאומית" בזימבבואה, והמליץ כי "מאמצי התיווך האזוריים יימשכו". כמו כן, קרא האיחוד לכל הצדדים "להימנע מפעולות שישפיעו בצורה שלילית על אווירת ההידברות". כך, לפי סוכנות הידיעות "רויטרס", נמסר בהודעה מסכמת של יום הדיונים. כך בעצם, העניק האיחוד לגיטימציה לניצחונו מעורר המחלוקת של מוגאבה.

שר החוץ הצרפתי ברנאר קושנר אמר אתמול כי האיחוד האירופי יקבל אך ורק ממשלה בזימבבואה שבראשה עומד ראש האופוזיציה מורגן צ'נגראי, כמה שעות לאחר ההודעה הרשמית של איחוד מדינות אפריקה, ויממה לאחר שנכנסה צרפת לתפקיד הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, הכריז קושנר כי ממשלתו של מוגאבה "אינה לגיטימית", והוסיף כי "אל לאיחוד האפריקאי לדון עם מי שאיננו הנציג של העם בזימבבואה".

מוגאבה בן ה-84, הושבע ביום ראשון לכהונה חדשה של חמש שנים, לאחר שקיבל 85 אחוזים מהקולות בתום מערכת בחירות שהתאפיינה באלימות פוליטית נגד תומכי ופעילי מפלגת האופוזיציה, התנועה לשינוי דמוקרטי. יומיים לפני פתיחת הקלפיות פרש מנהיג האופוזיציה מורגן צ'נגראי, וכינה את הבחירות "רמאות".

שכנתה של זימבבואה ממערב, בוצואנה, יצאה בהכרזה החריפה ביותר של מדינה אפריקאית כלשהי, כשקראה ל"קהילת הפיתוח של דרום אפריקה" למנוע מזיממבואה להשתתף בפגישות, לאור חוסר הלגיטימיות של ניצחונו של מוגאבה.

"השתתפותם בפגישות של שני הארגונים הללו תתן לבחירות האלה לגיטימציה שלא מגיעה לה", אמר סגן הנשיא מומפאטי מראפהה. "עמדתה של בוצואנה היא שדבר זה איננו מקובל, ושההידברות בין הצדדים צריכה להימשך תוך כדי התייחסות שווה לכל המשתתפים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully