וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב חירום הוכרז בבירת מונגוליה

טלי גולדשטין

2.7.2008 / 8:46

על רקע אישומים לזיוף תוצאות הבחירות, אלפי מפגינים זועמים הסתערו על מטה מפלגת השלטון. 5 בני אדם נהרגו ו-300 נפצעו

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

נשיא מונגוליה הכריז אתמול (שלישי) על מצב חירום בבירה אולאנבאטר לארבעה ימים, אחרי עימותים אלימים בין שוטרים לאלפי מפגינים זועמים, שהסתערו על מטה מפלגת השלטון - אותה הם מאשימים בזיוף תוצאות הבחירות לפרלמנט שהתקיימו ביום ראשון – והעלו אותו באש. צו שהוציא הנשיא מתיר למשטרה להשתמש בכוח כלפי המפגינים. ההמון הזועם התפזר רק אתמול בלילה, למרות כדורי הגומי, הגז המדמיע וזרנוקי המים בהם השתמשה המשטרה.

לפי דיווח המשטרה, חמישה בני אדם נהרגו בעימותים ו-300 נפצעו. לפחות זר אחד נפצע במהומות - עיתונאי יפני נפצע קשה במהלך העימותים. 700 בני אדם נעצרו על רקע מעורבותם באלימות.

"המשטרה השתמשה בכוח הנחוץ על מנת לרסן את ההפגנה ולפזר את הפושעים שבזזו רכוש ממשלתי ופרטי", אמר מונקהורגיל, שר המשפטים. חלק מהמפגינים בזזו ציורים מגלריה לאמנות ומכשירי טלוויזיה ממשרדי ממשלה. אחרים הרסו מכוניות שחנו ברחובות הבירה.

נמברין אנקבאייר, חבר מפלגת השלטון, הכיר בתלונות המפגינים לגבי תוצאות הבחירות, אך קרא להשכנת השלום. "הבה נשב יחדיו ונפתור את המשבר", אמר בראיון לטלוויזיה הממלכתית.

מפלגת השלטון של מונגוליה הודיעה אתמול שהיא קרובה לניצחון בבחירות. "מפלגת העם המהפכנית של מונגוליה" (MPRP ) - ששלטה עוד לפני נפילת ברית המועצות, הודיעה שניצחה שלשום ב-38 מושבים באזורים הכפריים. ולפיכך מובטחים לה לפחות מחצית מ-76 המושבים בפרלמנט. עם זאת, מפלגת האופוזיציה הדמוקרטית טענה כי היא ולא מפלגת העם ניצחה בבחירות. המפלגה הגדולה השניה במדינה, "המפלגה הדמוקרטית המונגולית", גרפה 26 מושבים. התוצאות הסופיות יוכרזו בעשירי ביולי.

חלק מהמפגינים פרצו למשרדי ועדת הבחירות ודרשו כי חברי הוועדה יתפטרו בגין זיוף תוצאות הבחירות. היו שקראו לספירה נוספת של הקולות בכמה מחוזות. "העם המונגולי בחר בדמוקרטיה ולא ב- MPRP הקומוניסטית לשעבר", אמר מגנאיי אוטגונג'ארגאל, סגן יו"ר המפלגה האזרחית.

ראש ממשלת מונגוליה באייאר סנג'ה האשים את אלבגדורג', ראש המפלגה הדמוקרטית בהתססת האלימות. "הוא פרסם הצהרה בלתי אחראית המוקיעה את תוצאות הבחירות עוד לפני שהתוצאות הרשמיות פורסמו", אמר.

היסטוריה רצופת מהפכים

ההיסטוריה של מונגוליה, המונה 3 מיליון תושבים הפזורים על פני שטח בגודל של מדינת אלסקה, רצופה מהפכים. מאוסף מקרי של שבטים, דרך האימפריה הגדולה בהיסטוריה האנושית, שתפסה שליש משטח העולם בימי גינגס חאן וצאצאיו (השתרעה מהאוקיינוס השקט במזרח ועד הונגריה במערב), ועד שהפכה למדינת חסות סובייטית שסין נגסה ממנה את חלקה הדרומי. כיום מדובר בדמוקרטיה פרלמנטרית ענייה שעורכת בחירות בפעם החמישית בלבד בתולדותיה.

הממשלה הזו תצטרך להתמודד עם אינפלציה הגואה, שעמדה בשנה האחרונה על 15.1 אחוזים, כמו גם עם חלוקת המשאבים במדינה, ביניהם, זהב, פחם ואורניום. כלכלנים מאמינים כי ניהול נכון של המשאבים יגדיל את התוצר הלאומי ב-34 אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully