וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רעש האדמה לא מסוכן, המבנים כן"

אייל דץ

1.7.2008 / 15:16

כך אומר משה כחלון, יו"ר הוועדה שמינתה הכנסת להיערכות לרעידות אדמה. הבעיה הגדולה: המבנים בישראל אינם עמידים

"מבחינת היערכות הרשויות בישראל לטיפול ברעידות אדמה, מצבנו טוב. אין מדינה שערוכה טוב יותר מאיתנו למצב חירום, וזאת בשל האיומים הביטחוניים. הבעיה היא בנושא חיזוק המבנים - נושא שלא נעשה בו מספיק". כך אמר לוואלה! חדשות ד"ר אבי שפירא, יו"ר הוועדה הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה בישראל.

שפירא אמר את הדברים בעקבות המכתב ששיגר אתמול (שני) מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור אבי ישראלי, למנהלי בתים החולים ושירותי מד"א בצפון הארץ, בו הוא ביקש מהם להיערך במהירות לאפשרות של רעידת אדמה באזור. המכתב חולל סערה, שתימשך כנראה גם בימים הקרובים, במהלכם ידונו הכנסת והממשלה בשתי הצעות שקשורות להיערכות לרעידות אדמה.

ההצעה הראשונה היא של שר התשתיות בנימין בן-אליעזר (עבודה), לאישור תקציב מיוחד לצורך חיזוק מבני ציבור. ההצעה הוגשה בעקבות הדו"ח החמור של הוועדה לבדיקות נושא ההיערכות לרעידות אדמה בישראל. האירוע השני שצפוי בימים הקרובים הוא הצגת מסקנותיה של אותה הוועדה על ידי מי ששימש יושב הראש שלה, ח"כ משה כחלון, בפני הכנסת, כולל דרישה מהממשלה לפעול על פי מסקנות אלה ואיום לפנות לבג"ץ אם הן לא ייושמו.

הוועדה שבראשה עמד כחלון הוקמה בדצמבר 2007, בעקבות סדרת רעידות אדמה קטנות שפקדו את ישראל. ממצאי הוועדה היו מבהילים וכללו מונחים אפוקליפטיים של ממש. לפי הנתונים שהציגה הוועדה, בעת רעידת אדמה חזקה בסדר גודל של 7.5 דרגות בסולם ריכטר, צפויים להתמוטט כעשרת אלפים בתים במדינה, ולגרום לאבידות כבדות בנפש וברכוש. רעידת אדמה בסדר גודל כזה צפויה, על פי הנתונים לגרום לכ-16 אלף הרוגים, 6,000 פצועים קשה, 83 אלף פצועים קל וכ-400 אלף עקורים שייוותרו ללא קורת גג.

7,000 מוסדות חינוך אינם עומדים בתקן

הדו"ח התייחס גם למצבם של מבני מוסדות החינוך, וקבע כי 7,000 מבנים בישראל אינם עומדים בתקן. "בזמן רעידת אדמה מדינת ישראל עלולה לאבד דור שלם", נכתב בדו"ח.

"הוועדה בעצם העלתה לסדר היום את הדבר החשוב ביותר בכל הנוגע לרעידות אדמה", אמר ח"כ משה כחלון שעמד בראש הוועדה, לוואלה! חדשות. לדבריו, "רעידות האדמה עצמן אינן מסוכנות. מה שמסוכן הם אלפי מבנים שלא ערוכים לרעידות אדמה, וכאן נמצא שורש הבעיה. חיזוק המבנים צריך להיות בראש סדר העדיפות", סיכם.

המהלך המשמעותי ביותר שביצעה הממשלה בשנים האחרונות בהקשר זה הוא העברת תמ"א 38 - תכנית מתאר ארצית לשם חיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. תמ"א 38 בעצם מעניקה תמריץ כלכלי לשם חיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, על ידי מתן זכויות בנייה נוספות על המבנה הקיים כדרך למימון החיזוק.

ד"ר אבי שפירא, יו"ר הוועדה הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה בישראל, טוען כי מהלך זה אינו מספיק. "מלבד המבנים הפרטיים", אמר, "ישנם מבנים ציבוריים שהמדינה צריכה לדאוג להם ולחזק אותם מפני רעידות אדמה. בנוסף, אין כיום פיקוח ובקרה על מבנים חדשים. אף אחד לא אוכף התחלות בנייה חדשות ודואג שהמבנים שיוקמו יהיו עמידים לרעש אדמה. גם מבקר המדינה בדק את הנושא וקבע כי יש לפעול בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully