וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטוריה באתונה: ברק נפגש עם נשיא עירק

יהושע בריינר וניר יהב

1.7.2008 / 13:01

שר הביטחון וג'לאל טלאבני לחצו ידיים בקונגרס של האינטרנציונל הסוציאליסטי באתונה. לאחר פגישתו עם אבו מאזן אמר ברק: "מוכנים לוויתורים כואבים למען השלום"

שר הביטחון אהוד ברק ערך היום (שלישי) מפגש היסטורי עם נשיא עירק ג'לאל טלבאני, בקונגרס ה-23 של האינטרנציונל הסוציאליסטי שנערך באתונה. השניים לחצו ידיים בנוכחות יו"ר הרשות אבו מאזן. עדיין לא ידוע על מה שוחחו ביניהם.

טלבאני, בן 75, הוא מנהיג פוליטי כורדי שמונה ב-6 באפריל 2005 לנשיא עירק. כבר בגיל צעיר הצטרף למאבק למען הכורדים ובשנות ה-60' אף הפך למפקד העליון של הכוחות הכורדים שהתקוממו נגד הדיכוי של השלטון המרכזי בבגדד. לאורך שנות ה-70' וה-80' נחלו הכוחות בהנהגתו הצלחות נגד צבא עירק. בתחילת שנות ה-90' חודש מאבק הכורדים והם הצליחו לייסד אוטונומיה בחבל הכורדי בעירק. לאחר הפלישה האמריקאית התאחדו הכורדים במדינה והרכיבו רשימה לבחירות. טלבאני הוא המנהיג הראשון שאינו ערבי, הנבחר לכהן כנשיא מדינה ערבית.

לאחר פגישתו עם אבו מאזן אמר ברק, כי "אנו מצפים שהמשא ומתן עם הפלסטינים יתקדם. הציבור הישראלי מוכן לוויתורים כואבים על מנת להגיע לשלום".

לדברי ברק, "אם לא יהיה שלום בסבב הזה, זה יהיה באחריות הפלסטינים בלבד. אני מקווה שהזמן להחלטות יסתיים כאשר שתי המנהיגויות, ובמיוחד הפלסטינית, יגיעו לפריצת דרך מדינית". בהתייחסו לאירן אמר ברק, כי "תכנית הגרעין האירנית מהווה אתגר לעולם כולם ולא אוסיף מעבר לכך". לאחר הוועידה נועדו ברק ואבו מאזן בארבע עיניים במשך כ-30 דקות. לפני כן השתתפו השניים בפאנל משותף.

"מכשולים רבים במו"מ"

אבו מאזן אמר בנאומו בוועידה, כי "במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים אנו ניצבים בפני מכשולים רבים. הפערים בין הצדדים עדיין גדולים, אולם אפשר להתגבר עליהם אם ממשלת ישראל תנקוט בצעדים שמוכיחים את רצונה האמיתי בשלום".

"החלטנו להעניק הזדמנות להמשיך בשיחות השלום כדי לאפשר לעולם, שרוצה בכינון שלום צודק, לסייע לנו להביא את המצב הנוכחי לקץ", הוסיף אבו מאזן. "ניצבת מולנו דרך ארוכה ואנו זקוקים לסיוע בינלאומי רב, בעיקר ממדינות האיחוד האירופי".

על אף הפסימיות הביע אבו מאזן את תקוותו שהצדדים יגבשו הסכם שלום עד סוף שנת 2008 "שיביא לסיום הכיבוש". לדבריו, "השלום והביטחון הם צרכים שלנו כפי שהם צרכים של ישראל".

אבו מאזן התייחס גם למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים והביע בו תמיכה. "כל התקדמות במשא ומתן הישראלי-סורי מהווה דחיפה למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים". לדבריו, יש צורך למצוא פתרון שיביא לסיומו של כיבוש חוות שבעא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully