וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר חבית נפט ננעל בירידה על 140 דולר

אשר שכטר

30.6.2008 / 22:46

מוקדם יותר היום הגיע המחיר לשיא של כ-143 דולר לחבית. מתחילת השנה עלה מחיר הנפט ב-46%. הסיבה? המשבר עם אירן

מחיר החוזים על הנפט מסוג Light Crude למסירה באוגוסט ירד היום (שני) ב-0.2% ל-140 דולר לחבית, לאחר שנסק מוקדם יותר היום לשיא של 143.67 דולר לחבית בעקבות הערכות כי איראן - יצואנית הנפט הרביעית בגודלה בעולם - עלולה לצמצם את אספקת הנפט שלה בשל הלחצים המופעלים עליה להפסיק את תכניתה הגרעינית השנויה במחלוקת. מחיר הנפט מסוג ברנט, הנסחר בלונדון, ננעל בירידה של 0.2% ל-140.09 דולר לחבית.

נשיא אופ"ק, חכיב חליל, אמר היום כי מחיר הנפט עשוי להגיע לרמה של 170 דולר לחבית בעקבות היחלשות הדולר והמשבר בין איראן למדינות המערב.

מאז תחילת השנה זינק מחיר הנפט ב-46%, העלייה החצי-שנתית החדה ביותר שלו מזה 9 שנים. ברבעון השני של 2008 עלה מחירי הנפט ב-38%, לאחר שרשם עלייה של 9.9% בחודש יוני בלבד.

האנליסטים ג'פרי קורי ודיוויד גרילי מבנק ההשקעות גולדמן סאקס פרסמו היום דו"ח הקובע כי הנסיקה האחרונה במחירי הנפט לא נגרמה בשל מסחר ספקולטיבי, אלא בעקבות עלייה בביקוש. החששות לפיהם העלייה הנוכחית במחירי הנפט מעידה על יצירתה של בועה ספקולטיבית אינם מוצדקים וקבעו כי מחירי הנפט הגואים נובעים מהיקפי הביקוש וההיצע. ארגון אופ"ק, האחראי ל-40% מתפוקת הנפט העולמית, סירב בחודשים האחרונים להגדיל את תפוקת הנפט שלו, בטענה שהשוק אינו מונע על ידי עלייה בביקוש, אלא על ידי ספקולציות.

קורי וגרילי הוסיפו כי מחיר הנפט צפוי לנוע סביב 148 דולר לחבית בשנה הבאה. אנליסט גולדמן סאקס, ארג'ון מורטי - אשר הצליח לצפות כבר בשנת 2005 את הזינוק הנוכחי במחירי הנפט הגולמי - העריך בחודש שעבר כי מחיר הנפט עשוי להגיע לרמה של 200 דולר לחבית בשנתיים הקרובות.

סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה היום כי העלייה במחירי הסחורות במחצית הראשונה של 2008 - העלייה החדה ביותר מזה 35 שנים - תגיע לקיצה במחצית השנייה של השנה, לאחר שמחירי השיא של הנפט, הנחושת וסחורות נוספות יפגעו בביקוש ויעודדו את הגברת ההיצע.

19 הסחורות במדד CRB של רויטרס-ג'פריס זינקו ב-29% השנה, העלייה החדה ביותר מאז 73'. קפיצה זו גדולה מכל עלייה שנרשמה במחצית השנייה זה חמישה עשורים, לפי בלומברג. מדד CMSI של סוכנות הידיעות בלומברג ובנק UBS, העוקב אחר 26 סחורות, עלה ב-32% השנה לרמת שיא שנרשמה ב-27 ביוני. לפי בלומברג, עליית המחירים צפויה להגיע לסופה לאחר שצרכנים רבים לא יוכלו עוד להרשות לעצמם את רכישתן של חלק מהסחורות, ולאחר שמדינות רבות יגבירו את ייצור הסחורות כדי לעמוד בביקוש העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully