וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק אובמה - פטריוט בכל רמ"ח אבריו

טלי גולדשטין

30.6.2008 / 20:56

אובמה מעלה הילוך: בנאום שנשא במדינת מיזורי, השיב המועמד לנשיאות לטענות כי הוא אינו פטריוטי. "לא אעמוד בצד כשמטילים בי ספק"

ברק אובמה, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ספג פעם אחר פעם במהלך הפריימריז השנה ביקורת בנושא רגשי הפטריוטיות שלו או ליתר דיוק, העדר רגשות אלו. עתה הוא משיב מלחמה שערה. מוקדם יותר היום (שני) השיב הסנאטור לטענות נגדו בנאום שנשא, למרבה האירוניה, בעיר "אינדיפנדנס" ("עצמאות" באנגלית) שבמיזורי. בנאומו ניסה אובמה להפיג את חששות ציבור הבוחרים לגבי הפטריוטיות שהוא חש כלפי ארצות הברית.

"במהלך 16 החודשים האחרונים גיליתי לתדהמתי שהפטריוטיות שלי הוטלה בספק – לעיתים כתוצאה מחוסר תשומת לב מצדי ולעיתים תכופות יותר כתוצאה מהרצון של אנשים מסוימים לצבור יתרון פוליטי ולעורר חששות לגבי זהותי ולגבי מה שאני מייצג", אמר אובמה. "לעולם לא אטיל בספק בפטריוטיות של אחרים בקמפיין הזה. ולעולם לא אעמוד בצד כשאני שומע אחרים מטילים בי ספק", הוסיף.

בנאומו היום, אמר כי השאלה לגבי "מיהו פטריוט" מרעילה את הדיון הפוליטי. "למדתי זאת על בשרי", אמר אובמה. "במהלך חיי, תמיד התייחסתי לאהבת המולדת העמוקה והמחייבת שלי כאל דבר מובן מאליו. כך חונכתי וגדלתי. אהבה זו הובילה אותי לשירות הציבורי. זו הסיבה שבגללה אני רץ לנשיאות", הוסיף.

לא רוצה לענוד את הסיכה

עוד בתחילת הפריימריז הדמוקרטיים, ספג אובמה ביקורת חריפה על כך שסרב לענוד את סיכת הדגל האמריקאי על דש חליפתו. בספטמבר האחרון הוא "הועמד בפני כיתת היורים" לאחר שלא הניח את ידו על לבו בעת שירת ההמנון.

באוקטובר 2007, עורר אובמה שערורייה כשכתב של רשת ABC שאל אותו מדוע אינו עונד את הסיכה, אותה עונדים מרבית הפוליטיקאים האחרים. "אתה יודע, האמת היא שמיד אחרי התקפת הטרור ב-11 בספטמבר, ענדתי את הסיכה, אך לאחר שפרצה המלחמה בעירק החלטתי שלא לענוד אותה יותר", ענה אובמה. תשובתו עוררה אז את זעם השמרנים בארצות הברית ובאחרונה החל אובמה לענוד שוב את הסיכה.

אשתו של אובמה מישל היוותה אף היא יעד לחצי הביקורת באותו נושא. עיתונאים שמרנים מאשימים אותה בחוסר פטריוטיות ומציגים אותה כאישה שחורה זועמת מלאת שנאה שנובעת מכעס גזעני בלתי פתור. בראיון שהעניקה בפברואר, נכשלה מישל בלשונה ואמרה ש"זו הפעם הראשונה בחיי שאני גאה במדינה שלי". התבטאותה עוררה סערת רוחות ומבקריה אמרו אז כי היא נשמעה לא פטריוטית, ורמזה כי לא התגאתה במדינתה טרם בעלה התמודד לנשיאות.

אובמה שימש גם יעד לשמועות שונות מאז השיק את הקמפיין שלו – שמועות כי הוא מוסלמי, כי נשבע לתפקיד סנאטור בעזרת עותק של הקוראן וכי למד בבית ספר איסלמי קיצוני כשהיה ילד באינדונזיה. יתרה מכך, למרות אמונתו הנוצרית, מסקר שנערך באחרונה עולה כי אחד מתוך עשרה אמריקאים מאמין כי אובמה הוא מוסלמי.

"פטריוטיזם אינו חרב פוליטית"

בנאומו היום התלונן אובמה על כך ש"השימוש בפטריוטיזם כחרב פוליטית או מגן פוליטי הוא עתיק יומין" וציטט את תומאס ג'פרסון שהואשם על ידי חברי המפלגה הפדרליסטית דאז במכירת נשמתו לצרפתים. "עבורי ועבור אמריקאים רבים, פטריוטיזם מתחיל כתחושת בטן, נאמנות ואהבה למדינה הנטועה בזיכרונותיי המוקדמים ביותר", אמר. "ככל שהתבגרתי, תחושת הבטן – שאמריקה היא המדינה הטובה בעולם – שרדה לצד המודעות הגוברת לגבי הפגמים שלה: הסכסוך הגזעי המתמשך; המערכת הפוליטית המעוותת שהתגלתה בפרשת "ווטרגייט"; העוני הנורא השורר בדלתא של מיסיסיפי והרי האפלצ'ים. עם זאת, לדעתי, האושר שבחיים האמריקאים, החיות, המגוון, החופש והאמונה שתמיד יש מקום לשיפור תמיד גברו על הפגמים", הוסיף.

אובמה התייחס גם למלחמה בעירק ובאפגניסטן, המשמשות באחרונה כסמל לפטריוטיות אמריקאית. "לשום פילוסופיה פוליטית או מפלגתית אין מונופול על הפטריוטיזם", אמר. "אני בטוח שאנו יכולים להגיע להגדרה אחרת של פטריוטיות המסמלת את הרוח האמריקאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully